Beginnersvraagje

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Studio KaVaLo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 20-09-2018, 7:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Beginnersvraagje

Bericht door Studio KaVaLo »

Beste leden,

Ik ben me nog steeds aan het inlezen. Ik zou vooral in koper willen werken, vooral in het begin. Als ik het goed begrijp is er geen kopersoldeer en moet je dit met zilver doen? Maar dan zit je toch met een kleurverschil?

Waar halen jullie je koper? Ik zag al op 2 verschillende sites wel koperplaatjes, maar bv. geen 'band' (of hoe heet dat) om stenen te solderen?

Groetjes, Katrien
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Beginnersvraagje

Bericht door Erika »

Als je een goede soldeernaad hebt zie je bijna geen kleurverschil.
Wanthet mooiste is als je een strakke naad van 0.01 mm hebt. Dit heeft een goede capilaire werking waardoor het soldeer goed in de naad wordt gezogen.
En dan heb je ook nog een goede mengzone, daar waar het soldeer zich iets vermengt en een goede stevige verbinding ontstaat


ik denk dat je bij Herens in SChoonhoven vast wel koper kan vinden , maar electrodraad kan ook verwerkt worden als je rond draad nodig hebt . Ringen doe je bijvoorbeeld 1.5 of 1 mm en zetkasten maak je met 0.5 mm materiaal ijvoorbeeld (ook hier geld weer soort, maat steen etc. )

Plaat kun je veelal laten knippen in verschillende maten en daarbij zagen we heel veel de materialen op de juiste maten. (als je verder bent doe je veel met de wals en trek je draad en band in de juiste maten en vormen met behulp van trekijzers.
Stenen kun je over het algemeen niet solderen, diamant, saffier, robijn , granaat bijvoorbeeld wel Zirkonia ligt aan de kwaliteit welke tegen de vlam kwam. Opletten me boraten (borax of boraxhoudende afdek/vloeimiddelen) En dan nog doen we het vaak als het niet anders kan, meestal zetten we de stenen.
Dus pootjes of rand om de steen 'vouwen' zodat deze gevat is in het metaal.



https://herens.nl/Categories/Detail/1058
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Studio KaVaLo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 20-09-2018, 7:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Beginnersvraagje

Bericht door Studio KaVaLo »

Bedankt voor reactie!

Bij Hérens hebben ze inderdaad koperplaatjes. Ronde draad heb ik genoeg, aangezien ik reeds wire wrapping doe.
Ik bedoelde dus idd stenen zetten als ik je uitleg lees, maar die zetkasten zaag je dan ook gewoon zelf? Ik dacht dat hiervoor apart 'lint' bestond. Voor zilver heb je dat bv. wel met mooie patroontjes. En dat was ik nog niet tegengekomen in het koper op de sites die ik bezocht heb (herens, bijoux moderne en dezilverwinkel)

Wat het solderen betreft, ik heb dat dus nog nooit gedaan, dus wist niet je zo weinig van het soldeersel zag, dat wordt dus oefenen!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Beginnersvraagje

Bericht door Erika »

Je heb tzetkastenband. in zilver zeker, koper weet ik niet, waarschijnlijk wel weer in goldfilled, maar eerlijk gezegd werk ik alleen met edel metalen. GRoothandels als bijou en herens, alma, zijn bedrijven die aan vooral profs leveren, officieel zegt bijou niet te leveren aan particulieren. Dus vandaar dat daar ook wat minder koper is te vinden, denk dat je daar dan meer in de hobby winkels moet gaan zoeken. Misschien Rio Grande amerika!> daar doen ze wat meer met goldfilled en dat soort spul
Het is mijn vak en dagelijks werk, dus dat is al anders, maar laat mijn cursisten eigenlijk ook al snel met zilver werken, omdat koper en de legeringen (alpaca en messing) toch sneller aanlopen. GRoene vingers geven etc.
Ennnnn vooral die, omdat ik het eerste schooljaar van de vakopleiding alles in koper, messing en alpaca moest maken, dus ook mooie ringen die in messing zijn gemaakt, terwijl zilver niet perse gigantisch veel duurder was. wel weer anders werkt Maar wij moesten dus een heel jaar doorbikkelen voordat we iets in zilver mochten maken, (dat is nu anders) maar dat maakt nu dat ik al snel in zilver ga werken met de cursisten,
Natuurlijk werken we ook met de andree metalen, zeker als we proefmodel gaan maken.


Maar dat houdt wel in dat ik niet zo enorm veel weet over wat er in onedele metalen te krijgen is aan zetkastenband en galerie draad (via alie en etsy vast wel meer te krijgen)

Zetkastband kan handig zijn voor gefacetteerde stenen, anders maak je zetbakjes en daar hoef je geen randje in te hebben, daar maak je bodem onder
Ik werk persoonlijk nooit met zetkasten band, maar frees de rusting of ik maak een binnenring.
Solderen is heel wat anders met een bout kijk hier maar eens:
viewtopic.php?f=42&t=51


hier wat stap voor stappen met zetten:
viewtopic.php?f=42&t=51
viewtopic.php?f=42&t=326
viewtopic.php?f=42&t=6344
viewtopic.php?f=42&t=401
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Studio KaVaLo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 20-09-2018, 7:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Beginnersvraagje

Bericht door Studio KaVaLo »

Zeer nuttige informatie, bedankt!

Ik ga proberen om mezelf wat technieken aan te leren, dus onedele metalen lijken me dan het meest geschikt. Ook werk ik vaak in koper voor wire wrapping en ik hou er wel van. Eenmaal wat geoefend wil ik wel eens zilver proberen.
Plaats reactie