Gebruik van Smeltoven

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
BertSchaffers
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2018, 17:59
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Gebruik van Smeltoven

Bericht door BertSchaffers »

Mijn naam is Bert en inmiddels ben ik 3e jaars cursist voor de cursus Goud en Zilversmeden bij de Vakschool uit Schoonhoven.


Inmiddels heb ik nogal wat zilvercontacten uit oude magneetschakelaars verzameld.
Nu wil ik de Zilvercontacten smelten tot bruikbaar zilver voor mijn werkstukken. Tevens wil ik alle afkeur artikelen en resten zilver kunnen hergebruiken.
Op de vakschool heeft men instructie gegeven met het gebruik van branders om zilver te smelten.
Thuis is dat echter geen succes geworden.
Daarom heb ik een smeltoven aangeschaft en natuurlijk de bijbehorende smeltkroes (grafiet).
Ik heb een handleiding van de oven.

Voordat ik de oven ben gaan aanzetten heb ik op internet gezocht naar de werkwijze.
Daar is mijn opgevallen dat er nogal wat tegenstrijdige verhalen zijn. Wel of geen borax gebruiken. Wel of geen Smeltpoeders. Roeren met Wilgenhout, dat echter ook zou kunnen verbranden.
De cursusleiding van de vakschool kon mij ook niet éénduidig helpen.

Het enige dat duidelijk is dat je de oven goed moet voorverwarmen en dan pas de smeltkroes moet plaatsen en die langzamerhand moet vullen met steeds kleine hoeveelheden te smelten materiaal. Dit totdat hij bijna geheel vol is met gesmolten materiaal.
Duidelijk is mij ook dat ik de gietmal moet voorverwarmen en ingesmeerd moet hebben met enige olie.

Mijn vragen zijn dus :
1. Is er een handleiding voor het smelten met een smeltoven?
2. Moet een grafiet smeltkroes eerst verglaast worden met borax?
3. Is borax poeder nog nodig tijdens het smelten?
4. Is er nog ander smeltpoeder nodig?
5. Waarmee verwijder ik verontreinigingen?
6. Roeren ? zo ja, waarmee?
7. Wat is de beste temperatuur waarmee ik kan beginnen?
8. Ben ik nog iets vergeten?

allen vast hartelijk dank
Bert
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gebruik van Smeltoven

Bericht door Herman »

Hallo Bert .
ik heb je vragen lijst goed door gelezen en ben ik blijven hangen op vraag 5 Waarmee verwijder ik verontreinigingen
Het lijkt mij voor jou het beste om uit te gaan zoeken welke metalen er zijn toe gevoed aan het zilver zodat de kwaliteit van de legering voldeed om er contact-punten mee te maken .
Als je weet wat er zoal is toe gevoeg dan kun je gaan zoeken naar mogelijkheden om deze verontreinigingen te gaan binden en af te voeren als slakken bij het smelten en mogelijk moet je dit proces enige malen met verschillende toevoegingen herhalen om 99,9% zuiver zilver over te houden en dan moet je nog koper toevoegen om aan 925 kwaliteit te voldoen .
Het lijkt me een heel interessante klus , veel succes .
PS je kunt het probleem ook electrolitsche oplossen , maar dan moet je wel alles in salpeterzuur oplossen .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie