solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Saskia Wille
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 01-03-2019, 15:30
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bergen op Zoom
Contacteer:

solderen

Bericht door Saskia Wille »

Ik heb een vraag over het solderen van een verbindingsring. Ik heb hangertjes gezaagd en wil ze aan mijn sterling zilveren collier bevestigen met een verbindingsringetje dat ik zelf heb gemaakt. Ik wil het graag dicht solderen. Maar hoe voorkom ik dat de vlam bij het kettinkje en de hanger kom? Dit probeem heb ik ook met het bevestigen van een edelsteentje aan een ketting. Hoe kan ik het ringetje dicht solderen zonder dat de steen verhit wordt?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: solderen

Bericht door Herman »

Hallo Saskia
ik werk als volgt , ik neem een bakje dat vul ik met Coolpasta alles wat niet heet mag worden moet wel in dat bakje passen .
Het ringetje dat gesoldeerd moet worden moet zoveel als mogelijk boven de pasta uitsteken en moet absoluut schoon blijven .
De te solderen einden moeten voor het solderen heel netjes tegen elkaar aan liggen en dan met mijn zuurstof propaan vlammetje van 1 cm en
zacht soldeer van 660 Gr soldeer ik het ringetje dicht binnen enkele seconden .
Het lukt mij bijna altijd ook met kleine ringen , succes .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: solderen

Bericht door Cees »

Hoi Saskia,

Herman heeft al het een en ander uitgelegd, met het gebruik van coolpasta.