solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Saskia Wille
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 01-03-2019, 15:30
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bergen op Zoom
Contacteer:

solderen

Bericht door Saskia Wille »

Ik heb een vraag over het solderen van een verbindingsring. Ik heb hangertjes gezaagd en wil ze aan mijn sterling zilveren collier bevestigen met een verbindingsringetje dat ik zelf heb gemaakt. Ik wil het graag dicht solderen. Maar hoe voorkom ik dat de vlam bij het kettinkje en de hanger kom? Dit probeem heb ik ook met het bevestigen van een edelsteentje aan een ketting. Hoe kan ik het ringetje dicht solderen zonder dat de steen verhit wordt?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: solderen

Bericht door Herman »

Hallo Saskia
ik werk als volgt , ik neem een bakje dat vul ik met Coolpasta alles wat niet heet mag worden moet wel in dat bakje passen .
Het ringetje dat gesoldeerd moet worden moet zoveel als mogelijk boven de pasta uitsteken en moet absoluut schoon blijven .
De te solderen einden moeten voor het solderen heel netjes tegen elkaar aan liggen en dan met mijn zuurstof propaan vlammetje van 1 cm en
zacht soldeer van 660 Gr soldeer ik het ringetje dicht binnen enkele seconden .
Het lukt mij bijna altijd ook met kleine ringen , succes .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: solderen

Bericht door Cees »

Hoi Saskia,

Herman heeft al het een en ander uitgelegd, met het gebruik van coolpasta.
Brusselse aarde kan ook gebruikt worden om te voorkomen dat je vlam ergens rechtstreeks op komt en dus de hitte op dat punt verminderen.
Meestal worden bij een hanger de oogjes dusdanig groot gemaakt dat een kettinkje er vanaf geschoven kan worden, maar soms vormt een hanger een onlosmakelijk geheel met de ketting.

Liever wil je vermijden dat er nog gesoldeerd moet worden als er stenen gebruikt worden, dus wat doe je, het sieraad wordt gemaakt en pas nadat het helemaal afgewerkt is worden de stenen gezet.


Bij het maken van een sieraad moet je altijd plannen wat wanneer te solderen, onderdelen die apart gesoldeerd worden kunnen met harder soldeer gesoldeerd worden, dan wanneer alles een voor een aan hetzelfde object wordt toegevoegd.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door Erika »

Waarom solderen aan het collier?
Over het algemeen zorgen we voor een hangoog welke over de sluitogen passen, (ovaal geknepen) .
Zo kan de klant ook nog wisselen van hangers, maar met hangogen van buis waar het collier net over heen past moet je wel solderen.

Wil je wel gewoon de hanger vast over het collier, dan zorg je dat de hanger klaar is, dus met hangoog gesoldeerd en alles en dan over collier schuiven en sluitoog er aan maken .

Hangoog solderen: Je neemt derde hand/kruispincet. Klemt daarin het oogje met de soldeernaad naar boven en de rest hangend naar beneden,
Zorg dat je de vlam omhoog wijst , weg van de rest van materiaal, alleen soldeernaad verwarmen. Is het zo gesoldeerd.
Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld met koel en antivloeimiddelen
Dit werk moet snel kunnen gebeuren dus zo min mogelijk gedoetjes wat tijd kost.

Brusselse aarde koelt niet perse, maar zorgt wel voor een vervuilde naad, net als typex, grafiet, verdunt polijstrood etcetc.
Coolpasta is ook duur spul, je zou dan kunnen kijken naar Zand met water, watten in water etc.

En probeer eigenlijk altijd het zacht soldeer te ontwijken.
Als je nog eens wat moet doen of een ander moet repareren .... stort het in. Hier laatst ook een reparatie die onnodig meer werk op leverde omdat alles met zacht was gesoldeerd.
Alles opnieuw moeten solderen maar nu wel met extra hard en hard . Middel eventueel als laatst......

Dus soldeer zoveel mogelijk met zo hard mogelijk soldeer. Zacht gebruik je eigenlijk niet, of alleen als het werk al onder je handen in stort
Zorg voor een goede strakke soldernaad van 0.05 mm , zodat de capilaire weking goed is en ook de dat de vermenging in de mengzone goed gaat en dus het soldeer ook weer een net hogere smelttraject krijgt en de volgende soldering met het zelfde soldeer wel goed gaat
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: solderen

Bericht door Herman »

Bedankt Erika, Ik heb weer wat bijgeleerd .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: solderen

Bericht door Cees »

Welke methode je kan gebruiken hangt mede af van de brander die je gebruikt en het materiaal dat je soldeerd.


Koelen in nat zand of water of natte watten zal bij zilver en een sievert brander waarschijnlijk niet lukken.


Gebruik van een kruispincet, kies er dan een van titanium dan heb je veel minder wegvloeiende warmte.


Brusselse aarde koelt niet, maar schermt af tegen een rechtstreekse vlam en kan dingen die gesoldeerd zijn bij een volgende soldering in de buurt beschermen en op hun plek houden.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door Erika »

Ik heb jarenlang met de Exact brander kop 14 mm de reparaties gedaan op de manier welke ik hierboven heb verteld.
En ik soldeer graag met titanium pincet maar de kruispincetten zijn hier nog gewoon van staal en in die kleine aanbuigoogjes heb je weinig tot geen last van warmtes etc. Ook niet in zilver, omdat het zo minimaal is, is het zo warm, Maar ook ringen in zilver gekoeld in zand met de brander erop het kan. Wil het best zo nog keer extra proberen voor je met zowel de creme brulee van 10tje als de exact. Ik heb ze allemaal staan, exact ben ik mee begonnen in 1998 :) de LT heb ik sinds 2007

Maar het is wel extra fijn en luxe werken met titanium pincetten , maar geen must
Bedenk dat men vroeger soldeerde dmv snotteren en ze heel veel mooi stukken konden maken zonder al dat luxe gereedschap , al is luxe gereedschap wel weer erg fijn om te hebben dus als het kunt betalen vooral doen! Het maakt het leven wat makkelijker en het werk wat sneller en als tijd geld is... b;)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: solderen

Bericht door Herman »

Omdat ik niet van het vak ben , mis ik een heleboel kennis en daarom kijk ik regelmatig naar YouTube filmpjes die betrekking hebben op het vak zilver smeden
In deze filmpjes komen hoogwaardige vak mensen aan het woord die met simpele middelen werken tot eenvoudige woestijn bewoners die allen op een ongelooflijke wijze producten maken waarvan ik alleen nog maar kan dromen .
Het moge duidelijk zijn dat als ik zo zou moeten werken zoals vele van deze mensen doen , dan werd het met mij helemaal nooit iets .
Dankzij het feit dat ik gebruik kan maken van de meest moderne apparatuur en technieken , ben ik instaat op een prettige wijze sieraden en voorwerpen te maken die gewaardeerd worden .
Dat er vele wegen te bewandelen zijn die alle naar het zelfde doel leiden dat blijkt wel uit deze filmpjes , maar iedere keer als ik kijk verbaast het mij
hoe vakkundig die anderen zijn en hoeveel ik nog zou moet leren , dan heb ik daar een zwaar hoofd in .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Saskia Wille
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 01-03-2019, 15:30
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door Saskia Wille »

Dank je wel voor jullie uitleg. Ik heb nog zo weinig ervaring. Ik heb 20 lessen gehad en ben thuis begonnen met allerlei dingen te maken. Logisch dat ik nu tegen allerlei dingen aanloop waar ik hulp bij nodig heb. Ben jullie dankbaar voor het delen van de ervaringen. Ik heb een compelet express brander gekocht bij Bijoumodern. Vind het moeilijk om te zien wanneer de vlam ok is en durf niet zomaar een sluitring aan collier kettinkje dicht te solderen. Ik zal het eens aan een goedkoop kettinkje proberen. Ik ga nu mijn volgende probleem in de groep gooien over oorhaakjes...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door Erika »

Misschien nog een paar lessen ergens volgen? Zodat je de diepte van het vak in kan. Waarom de capilaire werking zo belangrijk is. Of waarom je het ene metaal met een oxiderende vlam en de ander weer met een reducerende vlam moet bewerken.
We hebben niet voor niets 4 jaar oleiding en dan kom je van school en is het niets meer dan een klein beetje basis wat je in die 4 jaar hebt mogen leren, Dan pas begint het echte werk ;)

Ik heb gemerkt met les geven dat die eerste 10/20 lessen wel 'makkelijk ' gaan en dan komen de ervaringen als steen breken tijdens het zetten, het versmelten van iets wat niet moest etcetc
Dan wordt het opeens duidelijk dat het wel echt een vak is :)

gewoon doen en oefenen, Doe veel soldeeroefeningen doen, meters maken, goede soldeernaden 0.01 mm maakt het leven al makkelijker.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie