Pagina 1 van 1

19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Geplaatst: dinsdag 15-10-2019, 20:44
door Maryluz
Hoi,
Ik probeer een geelgouden ring met daarover heen een witgouden scheen te solderen. Het is 14kt geelgoud met 19kt witgoud (zonder palladium) en met zacht geelgoud soldeer. De witgouden scheen heeft een schuin randje om het soldeer beter te laten vloeien. Wat is het probleem? Het Soldeer vloeit nauwelijks. Het soldeer verspreidt zich over de scheen, beide ringen worden roodgloeiend, maar het vloeit niet in het naadje. Zie ook de foto’s. Ik heb met harde vlam en zachte vlam geprobeerd, met blanka en met borax.

Wat doe ik misschien verkeerd?

Alvast bedankt voor de tips!
6A8F8A9A-9CC5-48D2-9727-A80951170FD2.jpeg

9D73C00E-B216-4CF7-AEF2-4FADFC274699.jpeg

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Geplaatst: woensdag 16-10-2019, 7:08
door marimar
Ik had dat ook een keer met een witgoud legering met wolfraam waar een rood gouden draad in gesoldeerd moest worden. Bijoux Moderne adviseerde me vloeimiddel H-pasta te gebruiken. Daarmee ging het in ieder geval een stukje beter. Wel goed schoon werken, een strakke naad hebben en afdekken met blanka.

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Geplaatst: woensdag 16-10-2019, 9:30
door Erika
is het wel goed schoon binnen in de naad? even goed in ulstrasoon

En haal je de warmte wel, witgoud is roodgloeiend solderen over het algemeen , ga je heet genoeg ?
Blank is voor witgoud altijd wel een must dus ik zou 19 k waar nikkel in zit dit spul zeker gebrukken of boorzuur :)
Ik zou toch liever met hard of middel hebben gesoldeerd, Zacht is voor reparaties en als zwaktebod , in mijn wereld dan . Als er nu nog een reparatie , verkleinig/vergroting aan moet worden gedaan zit ik dus al met zachtsoldeer

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Geplaatst: woensdag 16-10-2019, 10:33
door Maryluz
Dank voor je reactie. Goed om te weten dat roodgloeiend dus niet direct verkeerd is.
En ik had zacht soldeer gebruikt omdat dat eerder smelt en vloeit (hoopte ik). Zal het nu eens proberen met harder soldeer

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Geplaatst: woensdag 16-10-2019, 16:47
door Erika
Ja maar sneller vloeien betekend niet altijd dat het beter is.....

Je probeert altijd zo veel mogelijk, zo lang mogelijk met hard t solderen en dat moet ook kunnen. Je solderingen die je doet, als je goed soldeert, gaan een vermenging aan met de omliggende metalen en zal daardoor weer een hogere smelttemperatuur krijgen. . Zachtsoldeer is in principe het laatste wat je kunt gebruiken. Dus als jij iets gloednieuw aflevert werk je met zulk hoog mogelijke soldeer. Dus hard en dan middel en je probeert zacht te negeren .


en witgoud is als snel roodgloeiend, maar dat lijkt me wel basiskennis als je in goud werkt b;)
Net zoals veiligheid en Waarborgwet (dus laten keuren) in de basis hoort denk ik :tandpasta:
Maar goed we helpen je graag hier want alles valt te leren natuurlijk,
Roodgoud solderen gaat ook weer aneders dan geel of wit :)

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Geplaatst: woensdag 16-10-2019, 20:47
door Maryluz
Mijn ervaring met geelgoud is nog beperkt, witgoud nu voor het eerst. Dus ik kan zeker nog veel leren b:D

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Geplaatst: donderdag 17-10-2019, 10:15
door Erika
Gewoon doen scheelt, mar de regel alles zo veel mogelijk met een zo hoog mogelijke smelttemperatuur solderen geldt voor alles. Dus of je koper soldeert of goud maakt het niet .
Zacht soldeer raak je als goudsmid bijna niet aan, behalve reparaties . Zo leerden we dat op de Vakschool schoonhoven. Zachtsoldeer mogen mijn cursisten eigenlijk ook niet gebruiken.


Is de capilaire werking voldoende oftewel heb je een strakke naad van 0.01mm ?
Dus de buiten ring soort geperst om de binnenring ?!

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Geplaatst: vrijdag 18-10-2019, 9:00
door Evert J@n
en de vlam in de lengterichting op de scheen, niet dwars erop!

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Geplaatst: zondag 03-11-2019, 17:41
door Maryluz
Met dank aan de adviezen hier, én oefening baart kunst, het solderen is inmiddels gelukt!
Nog 1 probleempje: het geelgoud soldeer is op een plek doorgelopen over het witgoud. En omdat het witgoud een reliëf heeft, kan ik het er niet zomaar afschuren. Iemand tips hoe ik dat oplos?
0C937F3E-A439-46BD-A45C-C8C9E501D52A.jpeg
0C937F3E-A439-46BD-A45C-C8C9E501D52A.jpeg (16.17 KiB) 3012 keer bekeken

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Geplaatst: maandag 04-11-2019, 19:36
door Sinterklaas
Je zult het reliëf moeten herstellen. Wat je kan proberen is om met een afgebroken freesje/boortje het op te ruwen. Als je dan de hele buitenkant doet ziet alles er hetzelfde uit.
Andere optie is om het te laten zitten en dan het witte deel rhodineren. Maar dat is prutswerk. Want als het rhodium slijt komt er dus op 1 plek geel te voorschijn.

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Geplaatst: woensdag 06-11-2019, 21:54
door Maryluz
Bedankt voor je reactie. Ik ga het dan inderdaad opnieuw opruwen.