smeltbakje

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
zimbagirl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: zondag 29-12-2019, 16:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

smeltbakje

Bericht door zimbagirl »

In de wandelgangen heb ik gehoord dat je het smeltbakje voor moet bereiden voordat je kunt gaan smelten... klopt dat?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: smeltbakje

Bericht door Cees »

Hoi Zimba op dit forum is het de bedoeling dat je eerste berichtje in de rubriek even voorstellen wordt geplaatst
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: smeltbakje

Bericht door Cees »

Een smeltbakje hoort eerst ingesmeerd te worden met een papje van borax met water, en dan in de vlam te laten glazuren, alvorens te gebruiken om metaal in te smelten.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: smeltbakje

Bericht door Cees »

Cees schreef:Hoi Zimba op dit forum is het de bedoeling dat je eerste berichtje in de rubriek even voorstellen wordt geplaatst
. Deze vraag staat ook in de verkeerde rubriek. Stap voor stap betekent uitleg van een proces van begin tot eind, en dat is dit niet. Had in de rubriek vraagbaak gezet moeten worden.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: smeltbakje

Bericht door Erika »

Hoi Zimbagirl

Welkom op dit forum, misschien vindt je het leuk jezelf even voor t stellen . Kijk ook even bij de regels hoe het allemaal werkt, mocht je alsnog vragen hebben schroom dan niet om ze te stellen, je mag natuurlijk ook altiojd een privébericht sturen
Kijk ook eens bij de bestaande topics in de diverse pijlers en gebruik de zoekfunctie van het forum b;)

Over smeltbakjes. Ik gebruik de ronde bakjes, niet die vierkante, want deze zijn met minder keramiek en dus sneller warm. En eigenlijk ben ik , nav oudere collega's die al jaren zo werkten, gestopt met vooraf boraxen. Ik gebruik tegenwoordig het smelten met boroax om het te coaten, iets met tijd is geld enzo b:D
Ik deed dat wel altijd, maar dan Niet zoals Cees dat doet met borax en water tot papje, maar ik gebruik gewoon boraxpoeder welke ik voorzichtig strooide in een al verwarmde smeltbak .
maar zoals gezegd nav ervaringen van smeden die langer in het vak zitten dan ik , ben ik met vooraf boraxen gestopt :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie