vraagje over smelten en gieten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
zimbagirl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: zondag 29-12-2019, 16:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

vraagje over smelten en gieten

Bericht door zimbagirl »

Ik begreep uit de verhalen die ik hier heb gelezen dat je ook het zilver die je hebt gesmolten over kunt gieten in een stuk houtskool. Kan iemand er mij meer over vertellen?
Ene wanneer merk je dat het zilver "giet klaar" is? Is het makkelijker in houtskool te gieten of beter in gietmal?
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: vraagje over smelten en gieten

Bericht door Evert J@n »

T is maar net wat je wilt. Kijk om te beginnen eens wat Youtube filmpjes over gieten. Wil je een mooi staafje om later te verwerken tot draad of om uit te smeden dan zou ik toch echt voor een gietmal (evt gietloop) gaan. Dat geldt ook voor plaat. Wil je een wat vrije vorm dan kun je een uitholling in een houtskoolblok gebruiken. Een apart effect krijg je ook als je in een stuk hout een paar keer achtereen in de zelfde uitholling giet. Er brandt dan steeds een stukje weg wat het natuurlijk effect vergroot. Je kunt ook heel leuk gieteffect krijgen als je in (droge) macaroni of (uitgelekte)maiskorrels op sap giet ! Met gieten in water zou ik in het begin nog even voorzichtig zijn.
Ga je oude sieraden omsmelten ( je kunt ook gietgranules of gietsnippers kopen) weest er dan zeker van dat er geen holle sieraden tussen zitten. Deze kunnen bij het verhitten exploderen, en gloeiend zilver verspreiden. Voor de zekerheid geef je bij twijfel een flinke mep met de hamer erop. Haal met een magneetje ijzerdeeltjes eruit ( bv veertjes van slotjes). Voeg een theelepel borax of ander smeltpoeder toe. Zoe je tijdens het smelten nog ongerechtigheden in de smelt, vis deze er dan uit met een vuurpincet.
Zorg dat je bij het smelten altijd een emmer water naast je hebt staan, en als het effe kan een emmer zand, ook om te blussen. Daarnaast een goede brandblusser. Draag een beschermbril en onbrandbare (katoenen) kleding
Je smelt is gereed om uit te gieten als hij mooi vloeibar bolletje vormt, en als het bolletje bij het omzwenken in je smeltbakje zelf een licht rood spoor achterlaat. Dus als je vleoibare bolletje het bakje laat gloeien. Maak het niet te warm, want dan gaat er toch zilver "vernranden". Denk bij het uitgieten er goed aan dat ook het tuitje van je smeltbak gloeiend moet zijn. Bij het uitgieten houd je de brander gericht op het giettuitje, zodat je " door de vlam heen" giet. Anders is het al te koud als het in de vorm komt.
Na het smelten en afkoelen eerst in het zuur (vitriool, Vitrex, of vergelijkbaar afkookmiddel) om de boraxresten te verwijderen (dit "glazuur" is erg slecht voor je gereedschap. Dan ga je met een flauwbolle vijl (zgn Vogeltong vijl) de oneffenheden ( gietnaad en putjes) wegvijlen, omdat je er anders nooit een mooie draad van kunt walsen/trekken. Succes!
zimbagirl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: zondag 29-12-2019, 16:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: vraagje over smelten en gieten

Bericht door zimbagirl »

Bedankt! Duidelijke uitleg!
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: vraagje over smelten en gieten

Bericht door Karin13 »

Evert J@n schreef: Draag onbrandbare (katoenen) kleding!
Katoen is echt niet onbrandbaar!

Een stukje wat ik op internet vond:
https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/kleding

Daarnaast vatten plantaardige vezels, bijvoorbeeld katoen, makkelijker vlam dan dierlijke vezels, zoals wol.
Synthetische vezels, zoals bijvoorbeeld polyester, vatten juist moeilijker vlam, maar bij contact met vuur smelten ze wel.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: vraagje over smelten en gieten

Bericht door Erika »

Met de warmte waar wij mee werken smelt het polyester direct je lijf in....
Op vakschool werkten we met stofjassen juist omdat het niet zo snel doorfikt en al helemaal niet smelt
IkZelf werk met een leer schort omdat stofjas me niet lekker zat
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: vraagje over smelten en gieten

Bericht door Briolet »

Dat stukje op de site van de brandweer over synthetische vezels vind ik vreemd. Enerzijds schrijven ze dat synthetische vezels moeilijker vlam vatten, anderzijds tonen ze een filmpje waarbij de synthetische kleding juist gemakkelijker ontvlamt.

Je kunt alle synthetische kleding ook niet over één kam scheren. Je heb zoveel soorten materiaal en veel van de vezels zijn geprepareerd tegen brand. Ook katoen kun je prepareren om nog beter brandwerend te zijn. Zie ook Wikepedia: Brandvertragers
Plaats reactie