gieten in sepia in 1-delige mal ipv 2-delige mal?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
leinlaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 07-11-2019, 17:01
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

gieten in sepia in 1-delige mal ipv 2-delige mal?

Bericht door leinlaan »

Hoi,
Ik wil graag in zilver in sepia gaan gieten in de vorm van een ovale cabochon. Moet ik daarvoor een 2-delige mal maken of kan het ook mee 1 open deel? Ik druk een cabochon in 1 helft (en haal die er weer uit) en giet hier gewoon van bovenaf het zilver in? Of kunnen er dan rare dingen gebeuren? :think:
Alvast bedankt voor het meedenken!
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: gieten in sepia in 1-delige mal ipv 2-delige mal?

Bericht door Sinterklaas »

Ik denk dat dit wel moet kunnen. Zou wel wat dieper er in duwen. Dan kun je het giet kanaal beter afzagen en afwerken. En een trechtertje uitsnijden. Ander moet je heel precies mikken.

Wat je ook kan doen is om met een bolfrees van de maat van je cabuchon (ik ga ff van een ronde uit) in je soldeersteen te frezen. Dan kun je ook mooi bolletjes mee smelten en die schuur/vijl je dan vlak aan 1 kant.
leinlaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 07-11-2019, 17:01
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: gieten in sepia in 1-delige mal ipv 2-delige mal?

Bericht door leinlaan »

Wel een goed idee van de soldeersteen maar ik vind juist de structuur die sepia achterlaat zo mooi! En als ik het van bovenop in de uitholling giet, heb ik toch geen gietkanaal nodig? Het wordt inderdaad wel goed mikken.... Misschien toch gewoon een kwestie van uitproberen. Ik ben alleen een beetje bang dat ik iets over het hoofd zie zoals dingen die uit elkaar spatten of een rare reactie van de sepia ofzo.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: gieten in sepia in 1-delige mal ipv 2-delige mal?

Bericht door @tjuh »

behalve roken en stinken zal sepia niet echt iets raars doen..
ik zou wel het sepia blok in een metalen bakje leggen (eventueel met een bodempje zand voor stabiliteit) zodat als je er naast giet je zilver niet overal heen rolt.
hoe groot wil je de cabochon hebben?
leinlaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 07-11-2019, 17:01
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: gieten in sepia in 1-delige mal ipv 2-delige mal?

Bericht door leinlaan »

Ja over dat bakje zat ik ook al na te denken. Ik was normaal gesproken naar de kringloop gegaan om een oude koekenpan te halen ofzo maar dat voelt nu met het coronavirus toch een beetje gek. Het is niet echt een dringende boodschap zullen we maar zeggen. Maar ik heb nog een pyrex schaaltje liggen. Ik hoop dat dat er tegen kan.
Ik wil een 'cabochon' van ca. 15 mm in doorsnede maken.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: gieten in sepia in 1-delige mal ipv 2-delige mal?

Bericht door @tjuh »

ik heb begrepen dat er een megarun is op geconserveerd eten (tatasteel levert 15% meer staal voor conservenblikken) ...dus wellicht heb je zoiets in huis...of kan je er bij de volgende boodschappenronde aan denken?
leinlaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 07-11-2019, 17:01
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: gieten in sepia in 1-delige mal ipv 2-delige mal?

Bericht door leinlaan »

Haha ik zal er aan denken de volgende keer als ik boodschappen ga doen. Heb alleen tomatenpuree blikjes. Daar ga ik het niet mee redden ben ik bang :LOLtear:
Plaats reactie