Soldeer wordt een bolletje

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Creachick
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 10-06-2020, 19:35
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Soldeer wordt een bolletje

Bericht door Creachick »

Hallo,

Ik ben recent begonnen met zilveren juwelen te maken, als hobby. Zo begon ik onlangs met het maken van mijn eerste zilveren ring. Nu heb ik een probleem tijdens het solderen. Ik volg de instructies uit dit filmpje (https://youtu.be/aD7qMMfRJGU). Dit komt neer op:
1.Ring snijden en buigen zodanig dat de uiteinden elkaar mooi raken.
2.Ring schoonmaken door te vijlen en schuren met schuurpapier.
3.Vloeimiddel (ik gebruik een borax kegel) aanbrengen op de joint (beide kanten) en verwarmen met de handbrander tot er witte bubbels ontstaan en dit opgedroogd is.
4.Dan het stukje harde soldeer, gedrenkt in vloeimiddel, toevoegen aan de joint terwijl ik verder verwarm met de handbrander.

Het resultaat is dat het soldeer na enkele seconden een klein bolletje vormt en dus niet mooi in de joint loopt (zie foto in bijlage, de ring sluit goed aan elkaar, de twee uiteinden zijn gewoon niet even breed). Ik heb al verschillende keren opnieuw geprobeerd (de ring opnieuw buigen tot de uiteinden opnieuw goed aansluiten, nog beter proberen de ring schoon te maken...), maar het komt steeds op hetzelfde uit.

Is er iemand die weet wat hiervoor de redenen kunnen zijn? En kunnen die soldeerbolletjes opnieuw gebruikt worden zodat ik ze niet hoef weg te gooien?

Alvast heel erg bedankt!
Bijlagen
IMG_20200607_134847.jpg
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Soldeer wordt een bolletje

Bericht door Erika »

Even voor mijn beeldvorming, heb je een cursus die je volgt of is het zelf leren youtube
bij het laatste raadt ik toch zeker aan op cursus te gaan, al is het maar voor de basis, zodat je in ieder geval weet WAT je WAAROM doet Maar ook vooral omdat iemand dan kan zeggen dit gaat er net niet goed ...

Welke brander gebruik en soldeer je in bankschoef? want dat is een neenee, dan ga je nooit het goed geleidende zilver warm genoeg krijgen en dus zal het pioentje altijd als bolletje blijven .
Goud is een ander verhaal, dat is een katalysator dus kun je gerichter verwarmen, maar dan nog raad ik solderen in bankschroeven af, je moet bedenken dat die namelijk heeeeeel veel warmte inpikt ..
Nog een eerste les is , zilver altijd volledig afdekken ivm de oxides die zullen ontstaan, zelfs met adfdekken zul je daar wel last van houden, Koperoxide 1 en 2
Afdekmiddel kan dan ook worden gebruikt, en dan de naad met borax , Ook moet je echt wel een 'glazige' laag gaan zien anders heb je geen borax gedaan .Zie het bij mijn cursisten meestal zitte ze meer Borax in de soldeersteen te smeren ,
Ook nog horende bij die les 1 is dat je zilver altijd goed en volledig moet verwarmen zie hierboven, dus alleen de naad verwarmen , zeker met zo'n grote ring zal je soldeer niet doen vloeien
Het probleem van de foto is dat je de warmte niet redt en daarom bl;ijft het soldeer een bolletje, alle metalen die je smelt worden bolletjes, alleen het vloeien is nog niet gelukt
Nooi metaal weggooien, een goudsmid bewaart zelfs grondvuil lavuur. maar ja soldeer, mits iet verbrand kun je gewoon weer gebruiken, in dit geval zeker
Je vijling ook opsparen in potjes he...


Resume :
Soldeernaad schoon , strak en 0.01mm zodat een goede capilaire werking ontstaat .
Niet in een bankschroef solderen ivm warmte die wegtrekt van het sieraadn, gewoon een vermiculiet steen kopen (soldeersteen) kost niets
Meestal moet je ook goed doorverwarmen en zodra het asoldeer vloeit niet meteen je brander weghalen je wilt namelijk ook nog een goede vermening van de metalen met soldeer in de mengzone

kijk ook eens hier naar deze uitgebreide uitleg
viewtopic.php?t=2359
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie