delfts klei / zand in zilver bij het gieten?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Audreycolette
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 12-04-2015, 15:38
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

delfts klei / zand in zilver bij het gieten?

Bericht door Audreycolette »

Ik heb onlangs met vallen en opstaan wat cijfers gegoten in zilver voor een nieuwe serie sieraden. Ik heb daarbij steeds opnieuw hetzelfde zilver gebruikt en omdat ik de eerste paar keer minder handig erin was ben ik bang dat er delfts klei / zand in het zilver terecht is gekomen.
Kan dit kwaad?
Ik heb namelijk kleine gaatjes in het gegoten werkstuk maar dat zijn ws luchtbelletjes. Ik gebruik wel steeds een klein beetje smelt poeder bij het opnieuw smelten van het zilver (maar weet niet of ik genoeg gebruik).

Kan ik de cijfers die teveel luchtbellen hebben rustig omsmelten en opnieuw gebruiken om te gieten ook al ben ik bang dat er misschien zand in zit?
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: delfts klei / zand in zilver bij het gieten?

Bericht door Kraai »

Dat zand gaat wel drijven op het zilver en bij het uitschenken komt het als laatste in je mal.

Met een grafiet staaf kun je de verontreiniging uit je smelt halen eventueel.

Door te lang verwarmen met een oxiderende vlam kan er zuurstof oplossen in je smelt. Na afkoelen komt dat gas weer vrij en kan de oorzaak van de gietgallen zijn.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: delfts klei / zand in zilver bij het gieten?

Bericht door Sinterklaas »

Wat Kraai zegt is correct. Gooi gewoon wat nieuw zilver bij je restanten. En gebruik dat. Hoe vaker je iets hergebruikt hoe meer de kwaliteit achteruit gaat. Het is beter om altijd wat nieuw materiaal/Zilver toe te voegen.
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: delfts klei / zand in zilver bij het gieten?

Bericht door thinge »

Ik doe hetzelfde en heb mijn sterling zilver al een twintig keer hergebruikt om weer te gieten. Ik heb nog nooit zand aangetroffen in het zilver. Gietgallen ontstaan heel vaak doordat er een korrel zand in de mal zit als je gaat gieten.....Zeker een oppervlakte gal of putje. Ik heb me sinds begin dit jaar volledig op het gieten gestort en al vele tientallen gietingen gedaan...... Maar gietgallen eigenlijk nog niet echt gezien.......

Wel ook eens getwijfeld of er niet wat fijn zilver toegevoegd zou moeten worden en ook hier op het forum die vraag wel eens gesteld. Met verschillende antwoorden tot gevolg. Het blijft lastig....ik giet tekstjes van een paar millimeter met een diepte van een paar tienden millimeter en ik verwacht om die gewoon te kunnen lezen......... daarom ben ik al tijden bezig om een eigen zand te maken die die fijne details kan weergeven. Het blijft erg lastig........delftse klei is nog steeds 1 van de beste opties........overigens vóór het gieten blaas ik mijn mal schoon met een klein beetje perslucht uit een spuitbusje nadat ik heel voorzichtig wat ik kan afborstelen uit de mal afgeborsteld heb....met een heel fijn penseel overigens............het blijft proberen.....


Je gebruikt smeltpoeder zeg je. Ik lees dan borax. Ik gebruik ook borax en best wel veel.......als de smelt op temperatuur is strooi ik dat er rijkelijk overheen en verwarm opnieuw.....dat zou voldoende moeten zijn. De grafietstaaf zie ik persoonlijk alleen maar nodig bij het echte legeren...ik heb het geprobeerd, maar zie er geen voordeel van. dwz, niet voor wat ik doe........maar het is een goede tip.
Gebruikersavatar
Audreycolette
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 12-04-2015, 15:38
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Re: delfts klei / zand in zilver bij het gieten?

Bericht door Audreycolette »

Dank je kraai. Maar toen ik de zilver niet lang genoeg verwarmde stolde het zilver weer. Ik heb een Siefert en las ergens dat er hiermee geen zuurstof in de smelt zou komen...
Gebruikersavatar
Audreycolette
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 12-04-2015, 15:38
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Re: delfts klei / zand in zilver bij het gieten?

Bericht door Audreycolette »

Sinterklaas schreef:Wat Kraai zegt is correct. Gooi gewoon wat nieuw zilver bij je restanten. En gebruik dat. Hoe vaker je iets hergebruikt hoe meer de kwaliteit achteruit gaat. Het is beter om altijd wat nieuw materiaal/Zilver toe te voegen.
Zal ik doen
Gebruikersavatar
Audreycolette
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 12-04-2015, 15:38
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Re: delfts klei / zand in zilver bij het gieten?

Bericht door Audreycolette »

thinge schreef: Je gebruikt smeltpoeder zeg je. Ik lees dan borax. Ik gebruik ook borax en best wel veel.......als de smelt op temperatuur is strooi ik dat er rijkelijk overheen en verwarm opnieuw.....dat zou voldoende moeten zijn. De grafietstaaf zie ik persoonlijk alleen maar nodig bij het echte legeren...ik heb het geprobeerd, maar zie er geen voordeel van. dwz, niet voor wat ik doe........maar het is een goede tip.
Nee, het is geen borax maar heet bij Bijou "smeltpoeder" (en is veel duurder). Voor een schone smelt staat erbij.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: delfts klei / zand in zilver bij het gieten?

Bericht door Sinterklaas »

Dat spul is volgens mij voornamelijk bedoeld voor het "zuiveren" van goud waar soldeer in zit. Als je met nieuw en zuiver materiaal gaat gieten waarvan je weet dat er geen soldeer in zit. Dan is borax voldoende en heb je dat dure spul niet nodig. Dat spul is ook schadelijk voor je gezondheid. Tenminste als je het spul heb wat ik denk dat je hebt. Iets met auropurifax geloof ik.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: delfts klei / zand in zilver bij het gieten?

Bericht door joep »

Dat spul is ook schadelijk voor je gezondheid.

Ook borax is schadelijk voor je gezondheid.
Zoek eens naar een datablad en veiligheidsblad op het internet.

Allemaal die dampen
die vrijkomen bij het
smelten van fluxen/vloeimiddelen en metalen
zijn zeer ongezond.

MSDS Borax -
Veiligheidsinformatieblad: di-Natriumtetraboraat
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: delfts klei / zand in zilver bij het gieten?

Bericht door Erika »

smeltpoeder is geen autopurifax of veriflux ..maar wel anders dan borax

Je kan altjjd nog wat keukenzout toevoegen aan je smelt, dat s goedkoop
rn verbeterd de smelt ook
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: delfts klei / zand in zilver bij het gieten?

Bericht door Briolet »

Verder is 'smeltpoeder' een verzamelnaam voor een hele reeks poeders. Het ene smeltpoeder oxideert alle onedelere metalen en haalt ze op die manier uit de smelt. Het andere smeltpoeder reduceert juist de oxides om het weer als metaal te behouden in de legering. Een deel van een smeltpoeder kan ook glas zijn, bedoeld om de ontstane oxides op te lossen zodat ze beter verwijderbaar zijn.

Kijk altijd naar de toepassing waar het poeder voor bedoeld is.
Plaats reactie