Hulp gezocht met wax model maken.

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Colinde
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: vrijdag 21-02-2014, 22:08
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Hulp gezocht met wax model maken.

Berichtdoor Colinde » maandag 03-08-2020, 11:51

Hallo allemaal.

Mijn vriendin gaat trouwen en heeft gevraagd of ik de trouwringen wil maken. Super vind ik dat en voel me vereerd.
Ze hebben ringen gezien die ze mooi vinden en die organisch zijn van vorm. Die moet ik dus maken in was en laten gieten denk ik. (Ik heb wel een foto van haar gekregen om haar smaak aan te geven, maar die is van een andere goudsmid dus zal ik niet gebruiken) Bovendien willen ze de ringen in het zilver.
Nu is mijn probleem dat ik nog nooit met was/wax heb gewerkt en geen idee heb hoe dit te behandelen. Is er iemand die mij hiermee kan begeleiden/helpen? Ik woon in noord-limburg maar wil best rijden zodat ik haar een paar degelijke en mooie ringen kan geven.

:thx:
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Hulp gezocht met wax model maken.

Berichtdoor Kraai » maandag 03-08-2020, 16:13

Het nadeel van een wasmodel is dat als die stuk gaat in het proces je opnieuw moet beginnen.

Als je eentje van Fimo klei maakt kun je hem zelf met de Delfse gietmethode maken mits het een lossend model is.
Je kunt ook van dat model een mal maken en daar was in gieten en dat naar de gieter brengen.

Nog mooier is als je iemand kunt vinden die jouw (Fimo) ontwerp scant en 3 D print met PLA draad (verbrand volledig en veilig net als was). Dat geprinte object dan laten gieten volgens de verloren was methode.
Gebruikersavatar
Colinde
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: vrijdag 21-02-2014, 22:08
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Hulp gezocht met wax model maken.

Berichtdoor Colinde » dinsdag 04-08-2020, 22:11

Dank je.
Helaas ken ik niemand met zo’n printer.
Met was model maken bedoel ik eigenlijk gewoon snijden/vijlen/etc. uit een paars stuk was. Zelf een model maken om daar de was in te spuiten kan ik ook niet, want daar heb ik de apparatuur niet voor. Ik zou dus het was model zo naar een gieterij moeten sturen.

Maar heb dat nog nooit gedaan. Ik weet dat ik rekening moet houden met 10% krimp maar verder dus niks. Ik had gehoopt dat iemand mij hier mee kon helpen. :((
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5970
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met wax model maken.

Berichtdoor Erika » woensdag 05-08-2020, 9:18

Hoi
je model zal niet lossend worden, want meestal is mooi organisch dat niet
Wasmodeleren kun je op verschillende manieren, door zagen en vijlen bijvoorbeeld, maar ook door met een wasmodelleerapparaatje op te bouwen . (of en spatel in het vuur en die gebruiken .. zoals vroeger)
Dat wasmodel houdt je rekening mee, overleg met je gieter welke krimp zijn hebben. 10 % is dat zeker niet , de een heeft 4 de ander 2 % etc.
En ze kunnen 1malig gegoten worden, dus je hoeft er geen matrijs van te laten maken
Ze bedden het model dan direct in gips en dan wordt dat gegoten.

Bijvoorbeeld van den bergh zilverwerken in schoonhoven


Je zou ook nog anders kunnen gaan denken en zien wat je met en 3d pen (action) kan doen, PLA moet als ik het goed heb, ook restloos verbranden dus kan dat het zelfde worden verwerkt als was .


Wil j weten wat je model in zilver of goud gaat wegen dan doe je ht gewicht van het model x het soortelijk gewicht . Zilver 925 is x 10.4 goud geel 14kt 10.4
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5970
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met wax model maken.

Berichtdoor Erika » woensdag 05-08-2020, 9:21

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Colinde
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: vrijdag 21-02-2014, 22:08
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Hulp gezocht met wax model maken.

Berichtdoor Colinde » woensdag 05-08-2020, 15:12

Dank je Erika.
Ik dacht dat het 10% krimp was. :schaam:
Kun je bij vd Bergh ook als particulier terecht? Dan zal ik ze eens mailen :thumbsup:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5970
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met wax model maken.

Berichtdoor Erika » woensdag 05-08-2020, 15:19

Ik heb geen idee wat ze voor particulieren doen
Maar je zou ook nog bij de plaatstelijke goudsmid kunnen vragen wat ze kunnen beteken

ik weet wel waar je 10% vandaan komt hoor, maar dat noemen we verlies .. Dus van het begin metaal tot eindproduct met alle stappen er tussen is er een verlies van ongeveer 10 % wat er zou kunnen zijn

Gieters werken allemaal met eigen manieren en inbedmassa;s de een zal dan ook meer krimp hebben dan een ander. Maar z0'n 4% is het maximaal
Maar dan is er dus van het moedermodel een matrijs gemaakt, daar wordt was in gespoten, dat was weer opgeboomd en gips gezet, dan gaat het gips in oven om het was uit te branden en gaan ze gieten
In jouw geval heb je alleen het gipsen, uitbranden en gieten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast