gouden randje smelt!

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
marije8
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zaterdag 07-09-2019, 12:24
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

gouden randje smelt!

Berichtdoor marije8 » donderdag 06-08-2020, 12:56

Dag,
Hoewel ik een beetje ervaring heb met het werken met goud, ging er iets flink mis... Ben bezig met het maken van een zilveren ring met daarop een zetbakje voor een steen van 1 cm doorsnede. De rand van het zetbakje maak ik van goud, ondergrond van zilver. Heb voor de rand een stripje 14K goud gekocht van 0.5 mm dik, en bij het solderen van dit stripje (met hardsoldeer goud) smolt vlak na het vloeien een stukje van de bovenkant van de naad. Helaas onbruikbaar geworden. Heb juist geprobeerd (met handbrander) een klein vlammetje, kort en plaatselijk te verhitten, ging tot nu toe steeds goed.. nu is de vraag: wat is de juiste volgorde (ring, zetbakje, bolletjes) en welke hardheden in soldeer moet ik daarbij gebruiken? En hoe zorg ik dat het solderen van het randje (als dat straks wel lukt) op het zilveren plaatje (onderkant) wél lukt zonder dat de boel in elkaar stort? Om van het solderen van het zetbakje daarna op de ring maar niet te spreken..
Ook hoort bij mijn ontwerp dat ik daarna aan elke kant van het zetbakje een gouden bolletje plaats..
Kortom: wie kan tips geven over volgorde, soorten soldeer (hardheid) en wijze waarop? Of kan ik deze ring beter uit mijn hoofd zetten en eerst meer ervaring op doen?
Alvast dank!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5975
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: gouden randje smelt!

Berichtdoor Erika » donderdag 06-08-2020, 20:02

heb je foto's

onbruikbaar is het niet heel snel hoor
Maar ik denk dat je in dit geval toch gte plaatselijk bezig ben geweest. Mooie van goud is dat het niet geheel verwarmd hoeft te worden, maar in dit geval heb je een zetrand cvan 10x10 mm die op een plaat moet worden gesoldeerd
*Je zou dus wat bollere vlam kunnen proberen
* voorsolderen van de rand en dan de onderplaat erop . Dus de zet rand op de steen gericht en het plaatje boven.
* Solderen op een gaasje of een hoopje binddraad zodat er onder dat zilverplaatje ook warmte komt

Solderen zelf is meer dan alleen 'plakken' met soldeer
Als je goed soldeert gaan de metalen naast de soldeernaad zich vermengen met het soldeer. Htgeen betekend dat die soldeernaad een hoger smelttraject heeft gekregen
Dus zou zeker meerdere solderingen kunnen doen met hetzlefde soldeer


Kijk naar je smelttemp van de soldeer, het ene merk is het andere niet
Ik werk in goud graag van hafner soldeer dan is hard 815 graden, maar een ander merk kan weer hard op 790 laten smelten .
Zilver soldeer ikzoveel mogelijk met xtra hard en hard en ook daar geldt elke fabrikant heeft net andere temperaturen (zie bijou boek bijvoorbeeld)
En zo m ikn mogelijk middel en al bijna nooit, mits reparatie



Er zijn vele wegen naar rome , en welke je moet volgen ligt ook aan het ontwerp
Ik zoum ring maken, zetkast en waar exact granules moeten komen of deze eerst op zetkast gaan of later
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
marije8
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zaterdag 07-09-2019, 12:24
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: gouden randje smelt!

Berichtdoor marije8 » donderdag 06-08-2020, 21:41

Dank voor je reactie, Erika! Ik heb geen foto's, ben al in de beginfase blijven steken, nl. het zetrandje solderen wat mis ging.. heb gesoldeerd met hard(goud)soldeer van BM, goed te weten dat er verschillen zijn in de merken. Ik ga eerst maar eens weer proberen deze dicht te solderen, en dan inderdaad omgekeerd of op een gaas (ik heb ook een gaas op een hoge driepoot, is dat wat?) of op een blok houtskool?
Nog veel te leren.. :think:

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast