Weer dat verdraaide legerings rekenen. Van rijksdaalders naar 925

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Weer dat verdraaide legerings rekenen. Van rijksdaalders naar 925

Bericht door thinge »

Al eerder moeite mee gehad, zal mijn leeftijd wel zijn, maar hier zit gelukkig veel expertise.

Ik heb 50 zilveren NL rijksdaalders in mijn bezit gekregen, nou ja ....gekregen..... b:D Ik wil die gaan omsmelten naar 925 zilver door toevoeging van 999 fijn.......Maar hoe was het ook al weer......Ik las ergens dat forumlid Kraal dat al eens gedaan had.

Met de door mij gebruikte methode kom ik op (even uit het hoofd) iets meer dan 800 gram fijn.....maar klopt dit wel....

Alvast dank......


Overigens, ik giet nog steeds, was even een paar maanden gestopt omdat de fotografie me volledig in beslag nam, heel veel en nog steeds kleine problemen, maar meer met de kwaliteit die ik nastreef dan met het gieten zelf.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Weer dat verdraaide legerings rekenen. Van rijksdaalders naar 925

Bericht door Evert J@n »

gewoon ff zoeken : viewtopic.php?f=5&t=6514
Let er wel op dat zilveren munten gelegeerd zijn met nikkel om ze harder te maken. Daardoor wordt je zilver ook wat geler.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Weer dat verdraaide legerings rekenen. Van rijksdaalders naar 925

Bericht door Sinterklaas »

Niet alleen andere kleur. Door het nikkel ook veel harder. En mogelijk dus ook meer scheuren. Als het wel goed gaat heb je slijtvaster zilver dan de standaard koperlegering.
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Weer dat verdraaide legerings rekenen. Van rijksdaalders naar 925

Bericht door thinge »

Evert J@n schreef:gewoon ff zoeken : viewtopic.php?f=5&t=6514
Let er wel op dat zilveren munten gelegeerd zijn met nikkel om ze harder te maken. Daardoor wordt je zilver ook wat geler.

Dank, maar dat topic heb ik gelezen. Teveel verschillende manieren en teveel verschillende uitkomsten. Je nikkeltip is wel belangrijk. Dat had ik me niet zo snel gerealiseerd. Ik wil het gaan gebruiken om plaatjes te walsen voor een project.
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Weer dat verdraaide legerings rekenen. Van rijksdaalders naar 925

Bericht door thinge »

Sinterklaas schreef:Niet alleen andere kleur. Door het nikkel ook veel harder. En mogelijk dus ook meer scheuren. Als het wel goed gaat heb je slijtvaster zilver dan de standaard koperlegering.
Dank voor de tip. Is wel belangrijk voor mijn doel.
Plaats reactie