Gieten grote plaat

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Nyte
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 18-10-2020, 23:07
Ervaring: Professioneel goudsmid

Gieten grote plaat

Bericht door Nyte »

Ik probeer al dagen een plaat zilver te gieten in een gietijzer. De plaat moet 145 x 45 x 5 worden, dus heb ongeveer 220 gram zilver. Ik heb het gietijzer geroet en op de breedste stand, een klein beetje schuin staan. Steeds krijg ik aan de zijkant een stukje waar ie net niet heeft gelopen. Heb het nu al zo veel geprobeerd dat ik me afvraag of het wel mogelijk is om dit met de hand te gieten in ijzer. Hoe warm maken jullie je gietijzer?
Ik hoop op de gouden tip!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Gieten grote plaat

Bericht door @tjuh »

Ik heb nog nooit het hele vlak volgegoten; maar heb je wel genoeg zilver? dus heb je nu overloop/gietkop of heb je net aan genoeg en dus dat die bijv links hoger eindigt dan rechts?
Nyte
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 18-10-2020, 23:07
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Gieten grote plaat

Bericht door Nyte »

@tjuh schreef:Ik heb nog nooit het hele vlak volgegoten; maar heb je wel genoeg zilver? dus heb je nu overloop/gietkop of heb je net aan genoeg en dus dat die bijv links hoger eindigt dan rechts?
Het gietijzer is een stukje hoger dan de plaat die ik nodig heb, dus ik heb geen gietkop. Wel heb 20% meer materiaal dan dat ik aan plaat nodig heb. Het lijkt erop dat de afstand van 150 mm in het gietijzer het materiaal laat stollen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gieten grote plaat

Bericht door Erika »

ik denk dat je met zulke grote hoeveelheden misschien beter met ovens kunt gaan werken ?
Normaliter ht gietijzer laat ik warm worden tot het niet meer zweet, de gietloop verwarm ik niet zo enorm
Maar mijn gietijzer is geen 5 mm dik en ook niet zo groot als de jouwe, ik ben niet verder gegaan dan max 150 en dat was al een crime .


Je zou ook nog ook kijken om in te levern, metaalrekingen te laten zetten en nieuw op goede maat zilver terug te krijgen .
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie