Klapsluiting en bajonetsluiting

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
laurinka
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 07-02-2018, 13:03
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Klapsluiting en bajonetsluiting

Bericht door laurinka »

Hoi, ik heb twee vragen waarvan ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik wil een ketting maken met een bajonet sluiting en zie online dat deze sluitingen hol zijn van binnen (of lijkt dat maar zo?). Dus mijn vraag is hoe ik de ketting hier het beste aan vast maakt. Doe ik de ketting echt ín de sluiting en soldeer ik hem daar vast of soldeer ik een ringetje aan de zijkant waaraan ik de ketting vast maak? Of zijn er nog betere opties?

De tweede vraag gaat over een klapsluiting. Alle klapsluitingen die ik online zie lijken uit een geheel te bestaan terwijl ik had gedacht dat er een klein ringetje/vierkantje zou zijn die je aan de ketting soldeert waaraan je de sluiting vastklikt. En daarnaast vraag ik me af hoe je de kant waar de scharnier is vastmaakt aan de andere kant van de ketting. Maak ik de sluiting niet kapot als ik deze daar soldeer?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Als iemand nog tips heeft voor bedrijven die op maat sluitingen kunnen maken dan hoor ik dat ook graag.:)
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Klapsluiting en bajonetsluiting

Bericht door Sinterklaas »

Je kan overal een oogje aan solderen om de ketting aan vast te maken.

wat betreft de klapsluiting die zijn meestal voor armbanden/horloge banden. Die zitten met 1 kant vast dmv een pen. En de losse kant heeft ook een pen waar de klep om heen sluit.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Klapsluiting en bajonetsluiting

Bericht door Evert J@n »

Houd er rekening mee dat in een bajonetsluiting een (stalen) veertje kan zitten, dus zorg dat hij door het eraan solderen van een oogje niet te heet wordt. Dan verliest het veertje zijn spanning.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Klapsluiting en bajonetsluiting

Bericht door Erika »

Welk soort schakel heb je

Er zijn zoveeeeeeeeeeeeel soorten en maten van sloten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie