Zwart / groen / rood / wit na solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Lies
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: maandag 05-10-2020, 10:56
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Zwart / groen / rood / wit na solderen

Bericht door Lies »

Beste mensen,

ik ben nieuw in het vak en loop dus af en toe tegen wat dingen aan. Zo ook nu: ik heb af en toe dat ik na het solderen eindig met groene, rode of witte vlekken. Zo ook in het puntje rechtsboven van deze ring. Wat is dit precies (oxidatie?) en belangrijker: hoe haal ik het weg / voorkom ik het? Soms zijn deze vlekken ook wit of rood.. En ik weet niet waar ik het moet zoeken:)
IMG_0373.jpg
Daarnaast zie je op het zilveren plaatje de soldeer zitten. Het was niet m'n beste poging, dus het soldeer zit hier per ongeluk. Niet zo erg, maar waarom is het helemaal vlekkerig en bruinig?

En tot slot: soms krijg ik delen van een zilveren ring niet helemaal glanzend gepolijst en is de ring dus op bepaalde plekken supermooi en op sommige plekken een beetje zwart. Hoe komt dit en hoe kan ik dit alsnog 1 mooi glanzend geheel maken? (op deze afbeelding zie je goed dat het de binnenkant is dit ik niet mooi glanzend krijg, maar soms is dit dus ook aan de buitenkant).
IMG_0376.jpg
Bij deze aan de buitenkant:
IMG_0377.jpg
Ik wil de zilveren ringen graag gebruiken als basis om te galvaniseren. Iemand hier ervaring mee? Hoe je gemakkelijk ontvet? :)

Ik hoor graag tips, op welke vraag dan ook! dankjewel!
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Zwart / groen / rood / wit na solderen

Bericht door Sinterklaas »

De gekleurde vlekken kan ik niet goed zien op de foto. Maar het zou best wel restant van vloeimiddel kunnen zijn dat geeft glasachtige resten. Die zijn hard en maken je vijlen stuk. Je moet het langer in het zuur laten liggen of in een bakje met zuur in het trilbad/ultrasoon even hangen. Let op dat er geen zuur in je trilbad/ultrasoon komt dat is niet goed voor het apparaat.

Wat betreft het bruiner kleuren dat komt door het soldeer. Het soldeer is niet zo wit als het zilver zelf. Dus krijg je kleur verschil. Hoe lager het soldeer hoe meer/duidelijker kleur verschil. Met Extra Hard Zilversoldeer heb je er het minste last van. Maar moet je wel opletten met solderen want het smelt punt van het soldeer en het zilver liggen dicht bij elkaar.

Wat betreft de zwart vlekken die je na het polijsten blijft zien. Dit is waarschijnlijk diepte oxide. In het engels Firescale, zoek maar op Youtube dan vind je leerzame video's.
Deze vlekken ontstaan door dat het zilver heet is geworden terwijl er geen afdek/vloeimidel op lag. Dus heeft het zuurstof lekker gereageerd met het koper. En dat heeft oxide veroorzaakt die diep in je materiaal kan zitten.
Voorkomen is in dit geval beter dan genezen.

Heel je ring in smeren met een afdekmiddel of vloeimiddel. Ik gebruik zelf Blanka, dit dekt af en werkt als vloeimiddel. Maar je kan ook andere vloeimiddelen gebruiken. Belangrijk is dat je overal een laagje hebt dat een krostje vormt als de ring begint te verwarmen.

Succes!
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Zwart / groen / rood / wit na solderen

Bericht door joep »

Soldeerprobleem

Daarnaast zie je op het zilveren plaatje de soldeer zitten.
Het was niet m'n beste poging,
dus het soldeer zit hier per ongeluk.


Geregeld hoor en zie van dit probleem.
Als het soldeermetaal niet daar zit waar het moet zitten
ligt dit vaak aan de manier van verwarmen.
Ik verwarm zelden of nooit het pioentje.
Het smelt nog voor je werkstuk warm genoeg is
om het gesmolten soldeer op te nemen.
Het gesmolten pioentje parelt weg van de soldeerplek en smelt/plakt op een ongewenste plek vast.
Meestal verwarm ik mijn werkstuk vanaf de achterkant van het pioentje.
Zelde gaat er dan nog iets fout.

Van fouten leer je veel.
Fouten maak je maar een keer.
Joep
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zwart / groen / rood / wit na solderen

Bericht door Briolet »

Tip voor goede detailfoto's. Pak een goede 10x loep en zet die met een elastiekje vast voor de lens van een smartphone. Zet vervolgens de autofocus uit.

Je krijgt dan goede foto's waar je wel details op kunt zien. Maar ook dan moet je de foto kleiner maken, zodat je alleen dat toont wat zinvol is.
Lies
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: maandag 05-10-2020, 10:56
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Zwart / groen / rood / wit na solderen

Bericht door Lies »

joep schreef:Soldeerprobleem

Daarnaast zie je op het zilveren plaatje de soldeer zitten.
Het was niet m'n beste poging,
dus het soldeer zit hier per ongeluk.


Geregeld hoor en zie van dit probleem.
Als het soldeermetaal niet daar zit waar het moet zitten
ligt dit vaak aan de manier van verwarmen.
Ik verwarm zelden of nooit het pioentje.
Het smelt nog voor je werkstuk warm genoeg is
om het gesmolten soldeer op te nemen.
Het gesmolten pioentje parelt weg van de soldeerplek en smelt/plakt op een ongewenste plek vast.
Meestal verwarm ik mijn werkstuk vanaf de achterkant van het pioentje.
Zelde gaat er dan nog iets fout.

Van fouten leer je veel.
Fouten maak je maar een keer.
Joep
Joep, heel erg bedankt voor deze tip! Hier heb ik zeker iets aan.
Lies
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: maandag 05-10-2020, 10:56
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Zwart / groen / rood / wit na solderen

Bericht door Lies »

Sinterklaas schreef:De gekleurde vlekken kan ik niet goed zien op de foto. Maar het zou best wel restant van vloeimiddel kunnen zijn dat geeft glasachtige resten. Die zijn hard en maken je vijlen stuk. Je moet het langer in het zuur laten liggen of in een bakje met zuur in het trilbad/ultrasoon even hangen. Let op dat er geen zuur in je trilbad/ultrasoon komt dat is niet goed voor het apparaat.

Wat betreft het bruiner kleuren dat komt door het soldeer. Het soldeer is niet zo wit als het zilver zelf. Dus krijg je kleur verschil. Hoe lager het soldeer hoe meer/duidelijker kleur verschil. Met Extra Hard Zilversoldeer heb je er het minste last van. Maar moet je wel opletten met solderen want het smelt punt van het soldeer en het zilver liggen dicht bij elkaar.

Wat betreft de zwart vlekken die je na het polijsten blijft zien. Dit is waarschijnlijk diepte oxide. In het engels Firescale, zoek maar op Youtube dan vind je leerzame video's.
Deze vlekken ontstaan door dat het zilver heet is geworden terwijl er geen afdek/vloeimidel op lag. Dus heeft het zuurstof lekker gereageerd met het koper. En dat heeft oxide veroorzaakt die diep in je materiaal kan zitten.
Voorkomen is in dit geval beter dan genezen.

Heel je ring in smeren met een afdekmiddel of vloeimiddel. Ik gebruik zelf Blanka, dit dekt af en werkt als vloeimiddel. Maar je kan ook andere vloeimiddelen gebruiken. Belangrijk is dat je overal een laagje hebt dat een krostje vormt als de ring begint te verwarmen.

Succes!
Dankjewel voor de feedback! Heel leerzaam en ik zal eens op YouTube gaan zoeken. Ik heb hardsoldeer, maar waarschijnlijk ligt het inderdaad aan mijn manier van solderen. Ik weet dat hier nog verbetering in zit.
Ontzettend fijn om hier veel informatie te kunnen krijgen van ervaren mensen:)
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Zwart / groen / rood / wit na solderen

Bericht door joep »

Lies,

Joep, heel erg bedankt voor deze tip! Hier heb ik zeker iets aan.

En een soldeercursus,
of je soldeerproblemen
samen met een ervaren persoon oefenen?
Zij er geen cursusplekken in jouw buurt?

Komt goed Lies.
Succes,
Maak mooi werk.

Joep
Plaats reactie