Zwart / groen / rood / wit na solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Lies
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: maandag 05-10-2020, 10:56
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Zwart / groen / rood / wit na solderen

Bericht door Lies »

Beste mensen,

ik ben nieuw in het vak en loop dus af en toe tegen wat dingen aan. Zo ook nu: ik heb af en toe dat ik na het solderen eindig met groene, rode of witte vlekken. Zo ook in het puntje rechtsboven van deze ring. Wat is dit precies (oxidatie?) en belangrijker: hoe haal ik het weg / voorkom ik het? Soms zijn deze vlekken ook wit of rood.. En ik weet niet waar ik het moet zoeken:)
IMG_0373.jpg
Daarnaast zie je op het zilveren plaatje de soldeer zitten. Het was niet m'n beste poging, dus het soldeer zit hier per ongeluk. Niet zo erg, maar waarom is het helemaal vlekkerig en bruinig?

En tot slot: soms krijg ik delen van een zilveren ring niet helemaal glanzend gepolijst en is de ring dus op bepaalde plekken supermooi en op sommige plekken een beetje zwart. Hoe komt dit en hoe kan ik dit alsnog 1 mooi glanzend geheel maken? (op deze afbeelding zie je goed dat het de binnenkant is dit ik niet mooi glanzend krijg, maar soms is dit dus ook aan de buitenkant).
IMG_0376.jpg
Bij deze aan de buitenkant:
IMG_0377.jpg
Ik wil de zilveren ringen graag gebruiken als basis om te galvaniseren. Iemand hier ervaring mee? Hoe je gemakkelijk ontvet? :)

Ik hoor graag tips, op welke vraag dan ook! dankjewel!
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Zwart / groen / rood / wit na solderen

Bericht door Sinterklaas »