Smeltoven

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Vincentcius »

Hij doet wel wat meer als ik de deksel wat los haal .Zou Het uitgangs gat misschien wat groter moeten ? Ik zit nu toch wel weer te denken dat ik misschien toch maar beter voor de elektrische had moeten gaan .Is toch wel een gedoe zo .
Het is trouwens een groene gasfles dus ik neem aan een oude propaanfles .
Ik krijg wel een beetje een blauw vlammetje bij de inlaat gaten maar totaal niet aan de bovenkant van de oven .Eigenlijk zie ik helemaal geen vlam aan de bovenkant van de oven .
Wel een vieze geur .Ik neem aan dat het totaal niet verbrand dan .
Bijlagen
83646D28-48BE-4628-8BC8-8B4FD7A89F49.jpeg
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Smeltoven

Bericht door joep »

Vieze geur zou zo maar koolmonoxide kunnen zijn.
Pas op!
Gas is geen speelgoed.

Joep
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Smeltoven

Bericht door Herman »

Sorry Joep
Koolmonoxyde ofwel CO dat ruikt / stinkt NIET .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Smeltoven

Bericht door joep »

Sorry Joep
Koolmonoxyde ofwel CO dat ruikt / stinkt NIET .
Gr herman


Met respect Herman.
Weer zo iemand.
Kom eens op bezoek en ik maak koolmonoxide voor je.
Als je geurenblind bent merk je de invloed op andere manieren.
Suf, duizelig, zwaar hoofd etc.
Ik ben zelf lang geleden slachtoffer geweest van koolmonoxide.


8 weken geleden:
Was in de werkplaats bezig met een flinke brander.
Eerste brandtest. De lucht-gasverhouding klopte niet.
Knal oranje vlam. Dit duurde ca. 2 minuten.
Komt een collega binnen, hij rook het gelijk.
Ramen en deuren open, brander uit.
Als het stopt met regenen, buiten de vlam inregelen.

Joep
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Smeltoven

Bericht door Herman »

Beste Vincentius
Ik ben bang dat je iets te gemakkelijk over dit onderwerp denkt .
Een gasfles waarvan je NIET WEET WAT ER IN ZIT , dat is niet handig en dan experimenteren met een eigengemaakte brander kop .
En niet bekend met wetenschap omtrent gas mengsel verhoudingen en verbrandings voorwaarden ; ik zou zeggen stop hiermee een ongeluk zit in een klein hoekje .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Smeltoven

Bericht door Herman »

Beste Joep .
Volgens Wikipedia is Koolmonoxide ofwel CO een GIFTIG, KLEURLOOS ,en GEURLOOS gas .
Dat giftig slaat op het ontstaan van hoofdpijn, misselijk en een snelle dood , maar dat allemaal zonder kleur en geur .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Vincentcius »

Hoi besten ik denk ook dat het een soort koolmonoxide was .Je ruikt het inderdaad niet maar ze stoppen expres bij fornuis gas en ook in gasflessen een speciale stof die je wel ruikt .
Verbrand het mengsel goed zul je deze geur ook niet meer ruiken .In mijn geval rook ik dus welde toegevoegde geur en dus is er sprake van een onvolledige verbranding en dus ook koolmonoxide . Ik probeer zo en zo goed te luchten en het beste is natuurlijk buiten maar ik wil dan toch niet bij de eerste de beste tegenslag opgeven .
De vraag is wat gaat er fout ?.Ik zou zeggen te weinig lucht .Meer gaten bijboren misschien .
Of er is te veel tegendruk doordat het uitgangsgat te klein is .
Ik zou de brander es kunnen loskoppelen en dan kijken of er een mooie blauwe vlam uit komt.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Smeltoven

Bericht door joep »

Beste Joep .
Volgens Wikipedia is Koolmonoxide ofwel CO een GIFTIG, KLEURLOOS ,en GEURLOOS gas .
Dat giftig slaat op het ontstaan van hoofdpijn, misselijk en een snelle dood , maar dat allemaal zonder kleur en geur .
Gr herman


Hou jij je net als veel anderen vast
aan wat iemand op Wikipedia schrijft.

Mijn aanbod blijf speciaal voor jou gelden:
Ik laat jou CO ruiken.
Ik ben de ervarings deskundige ik heb het overleeft.
Ik citeer geen gebazel van anderen.

Het laten branden van een (neon kleurige) oranje gasvlam maakt CO.
Het CO onstaat door een onvolledige verbranding van een brandgas dat een groter of kleiner aandeel koolstof heeft zoals, in aandeel grote, acetyleen, propaan, aardgas.
Deze koolstof is de boosdoener, maar kan ook gebruikt worden om metalen te harden door deze te penetreren met deze zelfde koolstof.
Dan zijn nog er nog brandgassen die geen koolstof aandeel hebben. Deze gassen produceren geen CO/koolmonoxide.
Het is altijd goed om in je werkplaats een CO melder te hebben waar je soldeerd of smelt.
Nog mooier CO en Co2 melder.
Let op! Goede afzuiging en ventilatie is een must bij smelten en solderen.

Blijf lachen
Heb plezier,
Pas op met gassen en vuur.
Joep
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Vincentcius »

Joep het is niet de koolmonoxide die jij ruikt maar de toegevoegde geurstof .

Propaan stinkt doordat er een geurstof aan wordt toegevoegd, namelijk ethaanthiol of methaanthiol. Dit zijn beide organische zwavelverbindingen. ... Een mengsel van propaan en lucht kan met een ontsteking tot een ontploffing of brand leiden. Het is dus belangrijk om lekkend gas direct te kunnen opmerken!
https://benegas.com › faq › waarom...
Waarom stinkt propaan? | FAQ Benegas

Als je geen volledige verbranding hebt ruik je nog steeds deze toegevoegde stof waarvan jij denkt dat dat koolmonoxide is .
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Smeltoven

Bericht door joep »

CO

Bij een volledige verbranding van
acetyleen-Zuurstof
propaan-zuurstof
aardgas-zuurstof
of alleen aargas
ruik je dit niet, proef je dit niet.
Want het CO onstaat niet.
Het koolstof is immers volledig opgebrand.

Bij een volledige verbranding in een ruimte
neemt langzaam het stikstofaandeel in de lucht
de overhand
door verbranding van het zuurstof uit de ze lucht.
Ook daar kun je last van krijgen.

Joep
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Smeltoven

Bericht door Kraai »

Bij elke verbranding met te weinig zuurstof ontstaat er CO in plaats van CO2. Heet koolstof wil zich aan zuurstof binden en zelfs met te weinig zuurstof maar dan ontstaat er CO. CO is op zich een brandbaar gas en gaat b.v. in een kachel als er genoeg zuurstof is alsnog over in CO2. CO ruik je echt niet, wel andere geuren die bij verhitting vrij komen.

Daar het koolmonoxide (CO) zich erg makkelijk aan het bloed bindt (irreversibel) op de plaats waar zuurstof zou moeten zitten blijft het bloed rood en blijft je huidskleur/lippen normaal, terwijl de weefsels/hersenen geen zuurstof krijgen. Dat is het verraderlijke van een koolmonoxide vergiftiging.
Ook als je naar buiten gaat (gebracht wordt) kun je niet goed meer de zuurstof opnemen daar het bloed veranderd is door de koolmonoxide. Extra zuurstof helpt dan ook nauwelijks. Als je veel koolmonoxide binnen hebt gekregen ben je haast niet meer te redden, er is geen goed bloed meer is die het zuurstof kan rondbrengen.

Koolmonoxide gaat beter/sneller door de longen naar het bloed dan zuurstof, vandaar dat het zo snel problemen geeft zelfs met weinig CO in de ruimte.


Voorbeeld met een niet giftig, maar verstikkend gas:

Als er in een ruimte teveel Argon gas is, gaat het bloed niet stuk, je krijgt wel blauwe lippen en een grauw gelaat en valt flauw.
Als je dan naar buiten gaat neemt het bloed meteen weer zuurstof op en is het gevaar meteen geweken. Het Argon gas bindt zich niet aan het bloed.

Dus goede CO melders zijn van levensbelang. Preventief ventileren is ook nuttig.

Pasop, je leeft maar één keer en geniet ervan!
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Briolet »

@Joep: Ik schrijf dit als afgestudeerd chemicus. Ergens last van krijgen is iets anders dan ruiken. CO is echt reukloos. Het is niet voor niets dat er regelmatig doden vallen bij open vuur in slecht geventileerde ruimtes. Mensen ruiken het gewoon niet.
Bij een volledige verbranding in een ruimte neemt langzaam het stikstofaandeel in de lucht de overhand door verbranding van het zuurstof uit de ze lucht.
Ook daar kun je last van krijgen.
Zelfs dat valt tegen. Als het zuurstofgehalte te laag wordt, kun je al het bewustzijn verliezen voordat je iets door hebt. Ik kan me een situatie herinneren waar we met een paar man in een kleine ruimte zwaar werk aan het doen waren terwijl we stromend water over de vloer hadden lopen. Dat stromend water absorbeerde alle uitgeademde CO2. Normaal is het de ophoping van CO2 die de waarschuwing aan het lichaam geeft dat de lucht slecht wordt.

We merkten pas dat de zuutstofconcentratie laag was toen iemand een sigaret wilde opsteken. Zijn aansteker wilde gewoon niet branden. Hij ging naar buiten en de aansteker deed het. Hij liep terug en de vlam van de aansteker zag je gewoon doven.
Voor ons de aanleiding om met zijn allen de ruimte te verlaten. Maar doordat het CO2 steeds door het water afgevoerd werd voelde geen van allen lichtheid in het hoofd, benauwdheid of een andere klacht.

Ik kan alleen onderstrepen dat CO zelf niet te ruiken is. CO bind aan de rode bloedlichamen en zorgt ervoor dat het bloed minder zuurstof kan transporteren. Het effect op het lichaam is vergelijkbaar met het inademen van lucht met een laag zuurstofgehalte. Op het moment dat je iets begint te merken is het vaak te laat om zelf te kunnen reageren.

CO kun je alleen detecteren met externe hulpmiddelen. Als je met open vuur werkt in een gesloten ruimte zul je altijd een CO meter moeten gebruiken. Ze kosten niet veel dus die investering moet je altijd doen.
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Vincentcius »

Zoen zo bedankt voor je bezorgdheid herman tr b;)
Ook. Toch wel handig dat er alsnog op het gevaar co gewezen word hoewel ik het zelf wel wist en goed luchten en de deur open zette wist ik niet dat het maar 1% was .Dus ik zal nog voorzichtiger doen .
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Smeltoven

Bericht door Herman »

Beste Vincentius .
In de jaren 60 werkte ik aan de ontwikkeling van nieuwe kunstharsen zoals Epoxy en Polyesters , meen van mij aan we gingen tot aan het gaatje .
En het ging dan ook regelmatig mis , erg mis en toen stond ik midden in een donkerbruine wolk van een Mercaptaan gas , ofwel Thiol zoals dat tegenwoordig heet .
Deze vreeslijke geur heeft mij jaren achtervolgt , dit product wordt aan het Nederlandse gas net en waarschijnlijk ook aan andere soorten gas soorten toegevoegd in een zeer lage concentratie ter waarschuwing van pas op er is een gas lek .
De geur van mercaptaan is zo intens heftig in vergelijk tot H2S ( Zwavelwaterstof gas ) dat ik dit naar rotte eieren ruikende gas ergens wel lekker vindt ruiken , maar ook dit gas is behoorlijk giftig .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Briolet »

Herman schreef: De geur van mercaptaan is zo intens heftig in vergelijk tot H2S ( Zwavelwaterstof gas ) dat ik dit naar rotte eieren ruikende gas ergens wel lekker vindt ruiken , maar ook dit gas is behoorlijk giftig .
H2S behoort tot de 4 gassen waarbij jaarlijks de meeste doden vallen. Niet direct om dat het zo giftig is, maar omdat het ook veel in de industrie voorkomt. Zolang je H2S ruikt, is het echter niet giftig. (Handig te weten) In hogere concentraties verlamt het de reukzenuw en ruik je het niet meer. Dat maakt dit gas ook behoorlijk verradelijk. H2S zit van nature in aardgas, maar wordt er uit gehaald omdat het erg corrosief is voor de ijzeren leidingen. Want anders hadden ze dat er in kunnen laten en hoefden ze geen mercaptaan toe te voegen.
(Tijdens mijn studie deed onze groep onderzoek naar nieuwe methoden voor het verwijderen van H2S uit aardgas)
Plaats reactie