Smeltoven

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Smeltoven

Bericht door Vincentcius »

Hoi besten mensen ik heb een vraag over smeltoventjes .Ik heb al op alieixpres gekeken maar ik weet niet of dat echt betrouwbaar is ,bovendien komen daar nog douane kosten bij.
Hebben jullie misschien tips over goeden oventjes elektrisch .Het mag ook tweedehands zijn . Alvast bedankt .
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Smeltoven

Bericht door Herman »

Hay Vincenticius
Het onderwerp is Smelt oventjes , de vraag die dan direct boven komt is ,
A) tot welke temperatuur moet de oven max. belast kunnen worden . .
B) tot welke temperatuur mag de oven langdurig belast worden
C) moet de oven temperatuur instelbaar zijn ?.
D) moet er een temperatuurs profiel instelbaar zijn ? .
E) Moet de oven een boven en of een onder verwarming hebben of een rondom .
F) Hoe groot moet de deur opening zijn .
G) Hoe groot moet de oven in houd zijn .
H) Hoe dienen de inhouds maten te zijn .
I) Moet de oven aangesloten worden op 220V , of op 380 V
J) Hoe groot moet het oven vermogen zijn in W.
. enz.
. enz.
.En de algemene vraag die overblijft is , wat zou je eigenlijk in deze oven willen gaan doen .
Als ik dat weet dan is een antwoordt op je vraag een stuk gemakkelijker .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Vincentcius »

Hoi beste .Ik heb er juist eigenlijk weinig verstand van .Tuurlijk is het handig om de temperatuur in te kunnen stellen .ik wil er brons zilver aluminium en tussen liggende metalen mee smelten .Dus ik denk voor brons iets van 1100 graden . Laat ik het zo zeggen ik dacht zelf eigenlijk aan zoiets als dit . zie foto . En dan hoop ik dat jullie mij voor een miskoop kunnen behoeden of juist zeggen dat het oke is .of een alternatief kunnen bieden .Ik wil het ook een beetje betaalbaar houden vrg vincent
63E2870B-F2D2-41FD-BA09-8AC0689321C7.png
BA4DAABE-F5E1-4F8E-9C86-EDEEF4E5FFA0.png
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Smeltoven

Bericht door Kraai »

Wat moet je als amateur met een oven voor 3 kg.

De smeltkroes kun je maar een paar keer gebruiken (als die breekt tijdens het smelten dan is je oven weg en het goud voor deel ook).

Een oventje voor een 1/2 kg goud is veel handzamer, en de kroezen goedkoper.
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Vincentcius »

Oke dus de smeltkroes gaat maar een paar keer mee en kan breken . Dat is inderdaad linke soep .Zou er ook een rvs stalen kroes in kunnen ? Heb je het zelf wel es gehad dan dat i brak in de smeltoven ? Het gaat mij eigenlijk meer om brons messing aluminium legeringen dan is het niet zo erg als er wat aan het rvs blijft plakken .Het leek mij eigenlijk wel handig om wat ronde staafjes te gieten van afvalmaterialen .ik ben namelijk metaalbewerker en heb op de draaibank nogal wat afval materiaal .Ook is gieten soms minder bewerkelijk dan een groot gat in een werkstuk te draaien .Ook zou ik nog es een hoofd in het brons willen gieten .Dus tja als de capaciteit te klein word krijg ik daar misschien later spijt van . Ook heb ik al wat ervaring met gieten maar dat was met een brander. Van de elektrische heb ik dus nog geen verstand .
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Vincentcius »

Vind toch een beetje raar als zo n smeltkroes maar een paar keer mee zou gaan .Lijkt me niet echt veilig en rendementvol .Weet je zeker dat je niet overdrijft b:D
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Briolet »

Je hebt twee soorten smeltkroezen.

- Puur grafiet. Die gaan snel stuk dus moet je niet te vaak gebruiken.

- Mengsel van klei en grafiet. Die zijn duurder, maar gaan langer mee.

Wat betreft een kroes van RVS:
Dat kan volgens mij niet. Zo'n electrisch oventje is doorgaans een inductie oventje. De inductie verwarmd rechtstreeks het metaal in de kroes zelf. Daarom staat er bij sommige andere kroezen met lange levensduur (b.v. van Silitium carbide) ook expliciet bij dat ze niet geschikt zijn voor inductieovens.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Smeltoven

Bericht door Herman »

Mijn beste Vincenticus .
We weten nu ongeveer welke metalen je wilt gaan smelten dus die 1100-1200 Gr C dat klopt wel .
Dan is de vraag wat wil je gaan gieten en hoeveel aan gewicht heb je dan voor 1 gieting nodig .
Het is heel goed te weten dat het smelten van metalen en te weten wat te doen met bv. boven drijvende slakken (verontreinigingen ) en het verkrijgen van een homogene gietmassa met een beheerste samenstelling een bijzonder vak is ,
en dat het gieten van deze massa weer een ander vak is .
Ik denk dat het misschien verstandig is niet direct met een dure smelt oven te beginnen ,maar te starten met flinke brander op propaan gas een klein kroesje en 10 a 20 gram brons , messing , Alluminium en misschien zilver te gaan smelten ,en daarbij heel goed te kijken naar wat zie ik gebeuren en je af te vragen waarom en wat te doen .
De kosten die je zo maakt zijn relatief laag , je ziet wat er gebeurd tijdens het smelten en je kunt direct ingrijpen en je kunt een paar keer goed je vingers verbranden en dat hoort er allemaal bij , als je ooit een echter gieter wilt worden .
Succes
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Vincentcius »

Briolet schreef:Je hebt twee soorten smeltkroezen.

- Puur grafiet. Die gaan snel stuk dus moet je niet te vaak gebruiken.

- Mengsel van klei en grafiet. Die zijn duurder, maar gaan langer mee.

Wat betreft een kroes van RVS:
Dat kan volgens mij niet. Zo'n electrisch oventje is doorgaans een inductie oventje. De inductie verwarmd rechtstreeks het metaal in de kroes zelf. Daarom staat er bij sommige andere kroezen met lange levensduur (b.v. van Silitium carbide) ook expliciet bij dat ze niet geschikt zijn voor inductieovens.
Dank je briolet daar kan ik wat mee . b;)
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Vincentcius »

Herman schreef:Mijn beste Vincenticus .
We weten nu ongeveer welke metalen je wilt gaan smelten dus die 1100-1200 Gr C dat klopt wel .
Dan is de vraag wat wil je gaan gieten en hoeveel aan gewicht heb je dan voor 1 gieting nodig .
Het is heel goed te weten dat het smelten van metalen en te weten wat te doen met bv. boven drijvende slakken (verontreinigingen ) en het verkrijgen van een homogene gietmassa met een beheerste samenstelling een bijzonder vak is ,
en dat het gieten van deze massa weer een ander vak is .
Ik denk dat het misschien verstandig is niet direct met een dure smelt oven te beginnen ,maar te starten met flinke brander op propaan gas een klein kroesje en 10 a 20 gram brons , messing , Alluminium en misschien zilver te gaan smelten ,en daarbij heel goed te kijken naar wat zie ik gebeuren en je af te vragen waarom en wat te doen .
De kosten die je zo maakt zijn relatief laag , je ziet wat er gebeurd tijdens het smelten en je kunt direct ingrijpen en je kunt een paar keer goed je vingers verbranden en dat hoort er allemaal bij , als je ooit een echter gieter wilt worden .
Succes
Gr herman
Hoi beste herman ik snap dat metaal legeringen en gieten een vak zijn maar ik vind het gewoon leuk om er mee te experimenteren . Ik maak allerlei uiteenlopende dingen zo ongeveer alles wat je op een draaibank ook zou kunnen maken .Maar ook keramiek werkstukken .En misschien wil ik wel es zo n werkstuk gieten in brons .Ik denk dat dit forum iets je meer is voor sieraden .wat ook leuk is en ik ook wel es gedaan heb . Maar ik ben denk ik meer een allrounder .Een elektrisch apparaat leek mij toch iets handiger dan een gasfles aan te schaffen en een oven .Stekker erin en klaar maar het heeft dus zo te horen toch ook een paar nadelen .Vrg vincent
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Smeltoven

Bericht door Kraai »

Smelten in een glasoven gaat prima. Voor legeren moet de bovenkant open kunnen.

Hier zie je ook de prijzen van de grafiet kroezen.

https://www.mojokeramiek.nl/?s=goud&post_type=product
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Vincentcius »

Oke maar gaan de stenen dan niet stuk in een glasoven als je het deurtje opendoet als die brand ? Dat zijn inderdaad dure smeltkroezen .Wat heb je zelf dan voor een smeltoven ?
Ik zag ook deze prijzen maar of dat dezelfde kwaliteit is . https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-smeltkroes.html
Ik zag ook ergens geloof ook op ali expres dat ze een soort beschermkroes verkopen om de grafieten .
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Smeltoven

Bericht door Kraai »

Die beschermkroes ken ik niet, maar lijkt me moeilijk in de smeltoven te stoppen. Wel om neer te zetten buiten de oven.

Die grafiet kroezen uit China durf ik niet in mijn smeltoven te stoppen.
De silicicum carbide kroezen gaan langer (als je ze goed voorverwarmd) mee maar breken sneller dan keramische.

Ik heb een edelmetaal smeltoven (0.5kg) voor legeren en gieten.
Een oude bovenlader keramiekoven voor uitbranden van grotere gips mallen.

Een glasoventje met deur voorzijde, is heel goed in te stellen en die gebruik ik voor uitbranden kleinere gipsmallen en uitgloeien van zilver. Het koper in zilvervlekken kun je dan goed oxideren op precies de juiste temperatuur. In de keramiek/glasoven hoef je geen dure grafiet of breekbare silicumcarbide te gebruiken, maar een keramische.

Kleine hoeveelheden smelten doe ik met de een propaan/zuurstof (uit een concentrator) vlam. Dan gaat smelten heel snel en kun je zien wat er gebeurd en verontreinigingen eruit halen. Je schaaltje eerst goed verhitten dan pas de vlam op je metaal.

Succes!
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smeltoven

Bericht door Vincentcius »

Hoi beste kraai bedankt voor je reactie en info .Ik zal het zeker meenemen in mijn beslissing .Je hebt wel veel ovens maar als het je beroep is zul je dat wel nodig hebben zekers .Glasovens zijn wel heel duur zag ik . Nou ja ik laat het even op mijn inwerken ,
Vrg vincent
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Smeltoven

Bericht door joep »

Goh

Ik ben toch maar weer aan het denken geslagen.

Wil nog steeds een smeltoven op gas maken.
Die maak ik zelf,
Brander op propaan, ovenkast van chamotte.

Voor de kroesje heb ik een houten vorm gemaakt.
Met deze vorm wil ik kroesjes maken.
Ga test maken met
hittebestendig cement evt met chamotte korrel.
hittebestendig klei en chamotte.
Een alternatief voor de eigen kroesjes is kopen.
Dan moet er een kroezentang gemaakt worden
passend om de kroesjes
om de smelt uit de oven te kunnen liften
en gevaarloos te kunnen gieten.

Ik moet dit toch nog even overdenken.
Hoe groot? Ik weet het nog niet.

Joep
Plaats reactie