Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi,

Ik ben een zonnestelsel aan het maken en Murphy knutselt mee. Het zilverdraad is van Argentiumzilver en de zetkastjes zijn van gewoon zilver. Vrijwel alles is met hardsoldeer gedaan, maar voor de laatste loodjes gebruikte ik middel. Ik kreeg één draadje niet aan het zetkastje en dat was mijn eer te na. Zie hier het resultaat: :cry:
A0E6D70A-3676-4504-8EA3-5823CCA3D374.jpeg
Iemand enig idee hoe het zo kon breken? Spanning, oxidatiereactie? :???: #-o

Vervolgens werd m’n maak-project dus een repareerproject en eindigde ik zo:
A62BB1D6-9355-4DA2-81CA-55C5AC61CC45.jpeg
A52D6D3B-C26A-4C41-91EE-8DB94F609C06.jpeg
Van de voorkant zou ie ermee door kunnen, maar van de achterkant lijken de breuken nog helemaal open. Duidelijk een gevalletje niet goed gevloeid. Maar ik heb voor de reparatie ook al een hoop soldeer erdoorheen gesmolten en omdat ik nier weet wat de breuken veroorzaakt, durf ik niet goed meer tot het gaatje te gaan. Omkeren is niet een reële optie, omdat argentium een plumpudding wordt bij verhitting.

Ik werk met een handbrandertje en vraag me ook af of ik, als ik de microtorch van m’n cursus er lokaal op zou zetten, ik het wel voor mekaar zou krijgen. Wat raden jullie aan? Iemand ervaring met argentiumzilver? [-o< :phew: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Nog even een close-upje van de achterkant:
E28569AD-26D6-46D8-B0DF-396C2C06F814.jpeg
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Bericht door Sinterklaas »

Als je drukt terwijl het zilver heet is kan het, zeker als het vlak bij het smeltpunt zit, afbreken. Het zilver is dan nog net niet gesmolten maar niet meer een vaste stof meer als nat zand.
Dus zorg dat het kast je goed past er kan wel een klein beetje spanning op het zilver staan dat is geen probleem. Maar het is niet slim om veel aan het zilver te buigen als het rood heet is.

Microflame zal wel beter zijn dan kan je het plaatselijker verwarmen. Helemaal plaatselijk gaat niet lukken maar je kan wel makkelijker solderen met een Microflame. Dan hoeft niet alles super heet te worden.

Je kan best wat soldeer op het open naadje doen. Als je met een microflame soldeerd dan kan je mooi het soldeer laten uitzakken en niet helemaal laten weg vloeien. Dan zit het beter vast.

Ik weet niet hoe je het nu gedaan hebt. Maar als je een klein holletje freest in je kastje in de dikte van je draad. Dan kan je je draad daar mooi in laten vallen. Als je draad te lang is en het kastje dus nog niet past. Dan kan je of draad korter knippen met een tang of nog beter met een holfrees het draadje in korten. Beste is een Twin cut hol frees. Die lopen niet vol en blijven frezen als een malle. En je draadje is dan een mooi bolletje aan het uit einde geworden. Wat dus in je holletje in het kastje past. Gaat het ook niet schuiven tijdens het solderen. Eventueel zelf voor solderen bij het kastje.

Lang verhaal.

Ik heb ook wel eens zilver kapot gemaakt tijdens het solderen en dat kwam altijd door dat ik zelf te veel kracht er op zette. Terwijl het zilver zelf ook zachter was door de warmte. Dus beter afblijven als het heet is. Of minder heet maken. Want als het zo heet is dat het zilver kapot gaat dan kan je soldeer allang vloeien.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel Sinterklaas! :thx:

Ik had er, bij de laatste poging, inderdaad een tangetje opgezet. M’n zetkastje (gewoon zilver) was gewoon dichtgebogen door de tang (foutje!), vandaar dat ik geen breuk verwachtte. Mysterie opgelost! Dank je wel!!!

Ook bedankt voor die tip van de holletjes in de zetkast maken en de draad bol maken. Ik heb nog geen holfreesjes, maar nu weet ik wel wat ik aan moet schaffen, dank je wel!
Ik heb de draad nu gewoon haaks op het zetkastje gesoldeerd, met hardsoldeer. Pas toen ik alle ‘ringen met planeten’ af had, ben ik steeds twee ringen aan elkaar gaan solderen, ook met hard. Als laatste de drie setjes van twee ringen één voor één aan elkaar gaan solderen, met middel. En daarbij wilde het laatste zetkastje dus niet aan het draadje wat er aan de buitenkant langs loopt. Het zal er wel niet strak genoeg tegenaan gelegen hebben...

Ik zal m’n juffen vragen of ik in hun pauze stiekem even mag spelen met hun microtorch. Anders moet ik nog even wachten tot na de lockdown.

Heeeeel erg bedankt voor je uitleg en hulp!!!! Nu gaat het wel goedkomen, dank je wel!!!! :thx: \:D/ ;)^
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Bericht door Cees »

Argentium werkt bij solderen volledig anders dan zilver.

Bij zilver durf ik het te solderen object nog wel eens met een pincet te pakken, duwen of anderszins.
Bij argentium moet je het object stil laten liggen als je gaat fusen of solderen want anders breekt het.
Als het warm is bij argentium dan niet beroeren is mijn advies

Bij het solderen van argentium moet ook het hele object voldoende ondersteund worden hetzij door je soldeersteen (vlakke achterkant, of door brusselse aarde eronder te leggen,
Overal waar het niet ondersteunt is loop je risico op breuk bij solderen van argentium, dit heb je niet bij sterling zilver.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel, Cees! Dat heb ik dus op de harde manier geleerd... ik heb inmiddels de micro torch kunnen gebruiken en hij zit weer in elkaar!

Ik ben inmiddels de steentjes aan het zetten en Murphy is alweer langsgekomen. Op het laatste moment is het steentje scheef komen te staan. Ik weet nog niet hoe ik dat nou weer fix. ‘T is zeker een interessant leerstuk aan het worden.

Groetjes en bedankt voor alle informatie!!!
90F6B6D8-C69C-4E6A-8AA6-0FBA22EE8ED1.jpeg
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Bericht door Cees »

Als je rusting voldoende ondersteuning bied dan is de kans op het scheef zetten van een cabocon geslepen steen niet zo groot bij gelijkmatig aanwrijven of hameren.

Bij zetten moet je bijna altijd met kleine stapjes het materiaal dichter naar de steen brengen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Argentium gebroken tijdens soldeerpoging, hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Ik had de rusting met een bolfreesje uitgeboord. Niet ideaal voor een cabuchon, maar ik had niks anders. Hij schoot schuin, toen ik de uitstaande kant iets verder aandrukte, dus helemaal gelijkmatig was het aanduwen niet. Heb het steentje weer los en ga er zo mee naar m’n juffen. Ik oefen zonder supervisie wel op de gewone zetkastjes. Deze is echt een verhaal apart. Met dank aan eerdere Murphy-acties is dit zetkastje een tikkie ovaal, met een ringetje erin... Ik hoop dat Murphy nou uitgespeeld is. Het is zo wel een zeer leerzaam stuk, maar hij wordt er niet mooier op. :phew:
Plaats reactie