14k rose goud solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Kaat
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 16-03-2021, 8:46
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

14k rose goud solderen

Bericht door Kaat »

Hallo,

Ik ben een student goudsmid. Ik wil een 14k rose gouden zetting solderen op een 14k rose gouden ring. Het enige wat ik kan vinden is 14k roodgoud zachtsoldeer (bij BM). Is dit de beste optie? Of kan ik beter 14k geelgoud hardsoldeer gebruiken? of ...?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: 14k rose goud solderen

Bericht door Sinterklaas »

Rood/rose is wat lastiger solderen dan geel of wit. Door het hoge koper gehalte in het goud komt er snel een oxide laag (zwart) op. En die laag verhinderd het vloeien van je soldeer. Geel soldeer kan je gebruiken dat zal makkelijker vloeien. Maar soldeer in de juiste kleur is wel mooier. Want dan is het minder erg als er wat soldeer over je zetting vloeit. Hoef je niet te schuren.

Mijn tip, probeer het met rose. Als het niet lukt kun je het met ander soldeer proberen.

Gebruik voldoende vloeimiddel waar de naden zitten. En als het niet wil vloeien of je ziet dat het zwart is geworden tijdens het verhitten bij je naden. Dan even in het zuur en dan pas verder solderen. Dan gaat het zeker lukken.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: 14k rose goud solderen

Bericht door Briolet »

Zachtsoldeer is een slechte keuze omdat je dan problemen krijgt als die ring een keer van maat veranderd moet worden.
Ik ben zelf geen goudsmid, maar onze goudsmid heeft een hekel aan roodgoud soldeer omdat dat vaak belletjes achterlaat. In zijn optiek geeft geelgoud een 'onzichtbaardere' verbinding.

Twee redenen om toch voor dat hard geelgoud soldeer te kiezen. (als je al van de kleur moet afwijken.)
Kaat
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 16-03-2021, 8:46
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: 14k rose goud solderen

Bericht door Kaat »

Super, heel erg bedankt voor jullie antwoorden!

Groeten,
Kaat
Plaats reactie