verversen van "pickle", doen jullie dat?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Tino
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: vrijdag 30-10-2020, 20:11
Ervaring: Amateur (geen cursist)

verversen van "pickle", doen jullie dat?

Bericht door Tino »

Hi allemaal, even een vraagje tussendoor;

Ik heb een onderhand groen geworden badje citroenzuur (dat best lekker werkt) en ik vroeg mij af hoe vaak jullie de vitrex, azijn of citroenzuur vervangen.

Ik zie eigenlijk (nog) geen nadelen dat het hier al zo lang staat, en dat er waarschijnlijk een flinke hoeveelheid koper in zit (anders werd het niet groen) maar zijn er naar jullie ervaringen nadelen aan?

Ik voeg gewoon af en toe wat water toe, en een paar korrels zuur als ik daar zin in heb.

Ik ben benieuwd,
Tino
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: verversen van "pickle", doen jullie dat?

Bericht door Sinterklaas »

Het water zal, zeker bij een verwarmd badje, verdampen. Dus water af en toe aanvullen. En als ik merk dat het lang duurt voor dat het werk schoon is. Dan doe ik er wat extra vitrex bij.
Tino
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: vrijdag 30-10-2020, 20:11
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: verversen van "pickle", doen jullie dat?

Bericht door Tino »

Sinterklaas schreef:Het water zal, zeker bij een verwarmd badje, verdampen. Dus water af en toe aanvullen. En als ik merk dat het lang duurt voor dat het werk schoon is. Dan doe ik er wat extra vitrex bij.
Zoiets dacht ik inderdaad ook al, ik was positief verrast over hoeveel zuur je nou eigenlijk nodig hebt. Een badje gaat best veel in, maar daarna ben je wel zo goed als klaar.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: verversen van "pickle", doen jullie dat?

Bericht door Briolet »

Tino schreef:Ik heb een onderhand groen geworden badje citroenzuur

De chemicus in mij zegt dat dit via electrolyse te recyclen is.

Aan de Kathode kant reageren de elctronen met het Cu++ en slaat metallisch koper neer. (je bad wordt weer minder groen)

Aan de Anodekant (met platina electrode) zal water oxideren en ontstaat weer zuur om het citroenzuur te herstellen: 2H2O → O2 + 4H+ + 4eˉ

Maar ik betwijfel of iemand dit in de practijk doet. b:D
Plaats reactie