Probleem met 14K Rose Gold solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Tomas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 08-05-2021, 14:22
Ervaring: Overig
Contacteer:

Probleem met 14K Rose Gold solderen

Bericht door Tomas »

Hoi iedereen,

Ik ben nog maar net begonnen met solderen, en loop tegen de lamp met het solderen van 14K rose gold.

De ring is gemaakt van 1mm dikke draad, die smelt sneller dan het soldeer zelf.
Het soldeer probeer ik natuurlijk afzonderlijk tot bolletjes te smelten, maar het stukje dat ik van de plaat knip knettert en springt weg.

Iemand tips om dat te voorkomen?

Bedankt !


Tomas
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Probleem met 14K Rose Gold solderen

Bericht door Sinterklaas »

Het weg springen bij het knippen is zorgen dat je je vinger over het af te knippen stukje houd.

Het smelten van het goud is een probleem of soldeervaardigheid of goud dat niet nieuw is. Als je oud goud hebt met soldeer er in dan zal dat het smelt punt iets verlagen.

Rood/rose is denk ik wel het moeilijkste met solderen van de 3 goudkleuren. Het koper wil snel oxideren en dat verhinderd het vloeien.

Als je draad smelt is het dus te warm. Ik weet niet wat voor vlam je gebruikt. Maar probeer een iets zachtere vlam. Dus geen felle scherpe sissende vlam. Of zelfde vlam en iets meer afstand houden van je werk. Smelt de draad echt of word het alleen rood gloeiend? Want ook dat is een eigenschap van rood/rose. Zorg ook voor voldoende vloeimiddel. Ook op je pioentje bij rood/rose.

Als laatste kun je als je nu 14k hard goud hebt. Ook proberen of het met 14k middel wel lukt. En anders kan je met geel solderen. Als je een hele strakke dunne naad hebt. Dan is het na het afwerken, zeker bij rose eigenlijk niet te zien.
Plaats reactie