Ring vragen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Ring vragen

Bericht door John Gommans »

Hallo allemaal.

Een klant van mij wil een setje trouwringen laten maken 1 in zilver en 1 in 14k goud.
De ringen moeten worden zoals op de foto geplaatst bij "rek bij hameren" en gemaakt van door de klant geleverde oude sieraden.

Ik heb nog een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen.
Ik werk nooit met goud, vandaar.

1) Hoe verreken je de ingeleverde materialen met ingekochte?
2) Welke soldeer ( hardheid ) kan ik het beste gebruiken en hoeveel heb ik nodig?
3) Werkt de soldeerpasta ( Felder H-Pasta, BM 08142081 ) die ik altijd gebruik ook met goud?

Alvast bedankt

Groeten

John
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Ring vragen

Bericht door Sinterklaas »

Hoe je het goud verrekend is natuurlijk aan jou. En aan de klant.
Als je genoeg hebt aan het goud van de klant dan kan je alleen voor de arbeid rekenen. En misschien ietsje extra want je verdient niks op het goud.
Als je te weinig hebt van het goud van de klant dan reken je natuurlijk voor wat je extra moet kopen.
Als je te veel goud hebt van de klant kan je het te veel terug geven. Of het teveel als een (deel) betaling aannemen.

Hoeveel je voor het goud geeft wat je van de klant krijgt is aan jou.

Soldeer, ik zou hardsoldeer gebruiken. Zeker bij nieuw werk. Als de solderingen niet te dicht op elkaar zitten dan moet alles met 1 soort soldeer kunnen. Zit het te dicht op elkaar dan kan je ook nog wat middelsoldeer gebruiken.
Hoeveel je nodig hebt? Geen idee. Niet veel. Minder dan 1 gram zeker. Ik doe met 1 gram heel lang, met reparaties & nieuwwerk.

Soldeerpasta = vloeimiddel met soldeer in 1. Wat jij laat hebt (BM 08142081) Is alleen vloeimiddel. Ik heb met dit vloeimiddel geen ervaring. Of het voor goud geschikt is zal misschien op het potje staan. Je kan ook kijken wat de temperatuur is tot waar het werkt. Als dat hoger is dan je soldeer smelt temperatuur dan moet het werken. Zelf gebruik ik Blanka voor alles als afdek en vloeimiddel.
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: Ring vragen

Bericht door John Gommans »

Hallo Sinterklaas.

Dank je voor je antwoord.
Zowel het goud ( 6 gram ) als het zilver ( 100 gram ) is genoeg voor een ring.
Aangezien ik verder nooit met goud werk denk ik dat ik het restant maar terug geef aan de klant.
De BM 08142081 is inderdaad een vloeimiddel.
Ik heb een oude pot, hier staat nog soldeerpasta op.


Groeten
John
Plaats reactie