goud wil niet smelten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Marsjo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2020, 12:49
Ervaring: Overig

goud wil niet smelten

Bericht door Marsjo »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort aan het oefenen met het smelten van goud omdat ik nieuwe sieraden van oud (geërfd) goud wil gaan maken. Ik gebruik een Sievert soldeerbrander met fles Propaangas, een keramisch bakje in een houder. De eerst keer ging het goed en al snel smolt het goud (met een klein beetje Auropurifax erbij) en kon ik het in een gietmal gieten.

De 2e keer lukte het echter niet. Ik kreeg het goud (circa 3 gram) maar niet gesmolten. Eerst een hele harde vlam met de grootste branderkop. Daarna met een zachtere vlak geprobeerd en meer afstand houden, ik heb van alles geprobeerd maar het goud ging niet goed smelten. Ik heb al een aantal tutorials op YouTube bekeken maar kom er niet goed achter wat er mis gaat.

Wat doe ik verkeerd?

Hartelijke groet,
Marjolijn
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: goud wil niet smelten

Bericht door Cees »

maak van gasbetonblokken een klein oventje, en verwarm daar je smeltbakje met je te smelten goud in dat scheelt heel veel warmteverlies. Ik neem aan dat je de smeltbranderkop op je siebvert gebruikt ( de grootste branderkop)
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: goud wil niet smelten

Bericht door Erika »

3 gram goud zou je zelfs nog met een creme brulee brander van blokker, xenos ed. kunnen smelten (net nog even gecheckt ook op de soldeersteen ) , dus kom je ook met sievert 14 mm kop een heel eind hoor
En dus is zo'n hele gasbeton opbouw niet nodig, ik doe dat niet eens voor de grotere gewichten . Kan wel helpen maar zal in deze niet het stuk zijn waarom je niet smelt
Ik gebruik wel een rond gietbakje, omdat je dan minder keramiek hebt te verwarmen dan zo'n zwarder vierkant bakje

Maar 3 gram geel goud of rood kun je heel goed smelten op houtskool. Ik maak er een sleuf in en smelt het goud daarin . Dit doe ik tot 10/15 gram, omdat het sneller gaat dan met de giettang en gietloop ...

Wat ik vaak zie bij het gieten is dat men de vlam toch niet op de juiste afstand heeft . Dusof te dichtbij of te ver weg en niet op het heetste punt
Die kun je zoeken door je brander op je soldeersteen te houden en dan te zien of je steen oranje wordt en als er een zwarte cirkel zichbaar is en dan een corona (lichtring) van gloeiend. dan zit je met je vlam te dichtbij
Wordt het niet echt gloeiend maar een beetje , zit je te ver
Het mooiste is dus een gloeiende plek op je steen .

Meestal is dat bij het blauwe in je vlam, daar lik je mee over het metaal
Afbeelding
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Marsjo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2020, 12:49
Ervaring: Overig

Re: goud wil niet smelten

Bericht door Marsjo »

Dank voor de tips, heel blij mee! Ik denk dat ik toch iets niet goed heb gedaan met de vlam en afstand. Ik ga morgen opnieuw aan de slag, take 2 b:D :thx:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: goud wil niet smelten

Bericht door Herman »

Hay Marsjo
Ik lees het toch goed , 1ste keer goud gesmolten ging goed ,2de keer goud gesmolten ging niet .
Ik vraag me dan toch af bij de 2de keer , WAS HET WEL GOUD .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Marsjo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2020, 12:49
Ervaring: Overig

Re: goud wil niet smelten

Bericht door Marsjo »

Het is gelukt hoor! Het lag inderdaad aan de vlamsterkte en afstand die ik heb gebruikt. Ik heb Erika haar tips opgevolgd en ben het goud in houtskool gaan smelten en dat werkte goed. Na het afkoken ga ik starten met walsen. Nogmaals dank voor de snelle en goede tips!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: goud wil niet smelten

Bericht door Erika »

je zou voor de zekerheid nog eerst het goud kunnen pennen met de penhamer

Even heel erg jipjanneke taal
Je moleculen zijn door het gieten even losgeslagen en rennen als mallen over het schoolplein
En eigenlijk willen we ze netje hand in en hand en rij voor rij ..
Het pennen met de hamer maakt dat de dendrieten van het kristalstelsel beter in elkaar grijpen en het goud of zilver weer een homogenere massa worden en daardoor ook weer steviger .
Maar 3 gram is vooral op je vingers slaan ben ik bang :)


Fijn dat is gelukt!
Vaak is dat waar mjn cursisten ook tegenaanlopen

Voor grotere hoeveelheden is zo'n 'oventje' als kees beschrijft wel handig , maar ik ga dan wel boven d 50 gram uit
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie