Solderen met handbrander

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Bruunoogje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 11-01-2022, 19:52
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Contacteer:

Solderen met handbrander

Bericht door Bruunoogje »

Beste mensen,
Ik ben al enkele jaren bezig met edelsmeden, maar genruik nog steeds een eenvoudig handbrandertje. Op cursus kon ik altijd de professionele brander gebruiken met gas en zuurstof. Maar mijn ‘juf’ is gestopt met cursus geven, nu zoek ik een oplossing.
Wij wonen op een appartement en mijn echtgenoot (en ik) vinden het nogal risicovol om een (grote) gas- en zuurstoffles in huis te hebben.
Ik heb even gedacht over een Sievertbrander (dus zonder zuurstof), maar dat heb ik uit mn hoofd gezet omdat je dan toch weer een grote gasfles nodig hebt om de kleine te vullen (vulstations doen niet aan kleine flessen).
Is er misschien een soort/merk handbrander waar je wel heel fijn werk mee kunt solderen?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Solderen met handbrander

Bericht door Herman »

Wel Bruunoogje , we hebben net de discussie gehad over het gebruik van de Snotteraar , misschien iets voor jou .
Daar naast moet ik opmerken dat ik nog nooit van mijn leven ergens heb gehoord of gelezen dat een edelsmid is geweest die door het gebruik van een propaan gasfles en een zuurstof fles de lucht in is geblazen .
Als ik mijn flessen opnieuw heb laten vullen dan maak ik de koppel stukken goed schoon met een papieren doek ,controleer op eventuele beschadegingen , gebruik GEEN vet en ik koppel de slangen aan .
Na het op druk zetten van het systeem controleer ik altijd met een kwast met zeepsop of er lekkage optreedt , geen bubbels alles oke , na ieder gebruik sluit ik de kranen .
Nooit geen problemen gehad .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Solderen met handbrander

Bericht door joep »

Bruinoogje

Wil je solderen zul je al snel met een vlam moeten werken.
Er zijn heel veel mogelijkheden.
Kan met een Sievert brander met enkel een klein flesje propaan.
Kan met een gaspatroon met opschroefbare branderkop.
Voor klein werk kan het met een kreem brulee brander.
Een klein setje met wegwerpflessen gas en zuurstof.
Etc, etc...

Als in een appartement woont en het heeft een balkon kun je het toestel buiten stallen.
En dan wat Hermen al vertelde,
Blijf de situatie de baas door met regelmaat te controleren op goede werking en lekkage.

Heb je verdere vragen?
Stel ze hier gerust,
er is altijd wel iemand die je vragen kan beantwoorden.

Of anders kijk een met een trefwoord in het zoekvenster op deze pagina,
Brander, solderen, gasbrander, etc.


Veel plezier
Joep
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Solderen met handbrander

Bericht door Sinterklaas »

Waterstofbrander heeft geen brandbare gassen als hij uitstaat.

Andere optie is klein gasflesje. En een zuurstofgenerator. Dan is het enige brandbare de gasfles. En als je een kleintje neemt kan je die makkelijk meenemen mocht er brand uitbreken. En als je een gasmelder koopt dan heb je het dat risico ook afgedekt.
Plaats reactie