Slingergieter maken

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Blased
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 08-07-2022, 10:59
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Slingergieter maken

Bericht door Blased »

Hallo allemaal,

Ik zou graag kleine dingen van goud willen maken met behulp van een slingergieter.
Helaas zijn slingergieters nagenoeg niet verkrijgbaar, dus bedacht ik me eens om er zelf een te maken.

Metaalbewerking/lassen etc is geen probleem voor mij, maar ik blijf me afvragen hoe het mechanisme werkt.

Het principe is gelijk aan die van een opwindauto lijkt mij, maar het formaat van een slingergieter is natuurlijk iets groter. Ook zie ik voorbeelden met behulp van een wasmachine motor, maar ik vraag mij af of die snel genoeg een hoge snelheid hebben voor het metaal (deels) gestold is.

Zijn er mensen die er zelf weleens een hebben gemaakt of die ideeën hebben over het bouwen ervan? Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Slingergieter maken

Bericht door Evert J@n »

Je hebt gelijk, je moet m opwinden en dan lossen. Daarbij komen flinke krachten vrij, en je werkt met zilver of goud dat gloeiend heet is en zich vanuit het smeltbakje in een vorm moet werken. Dus best veel risico’s aan.
Je moet er dus een beschermrand omheen maken ( halve oliedrum. Ik heb een compleet apparaat staan en doe er niks mee, dus dat is schappelijk over te nemen.
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch

Re: Slingergieter maken

Bericht door smallart »

Geachte lezer,
Ik heb een prachtige slingerGietmachine staan. Mag je hebben voor 600€
Zit in een metalen behuizing met veiligheidsvdeksel.
geduld is een schone zaak
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Slingergieter maken

Bericht door Eljas »

Geloof mij, een collega van me heeft hier volop mee gegoten. Een potje aan een ketting. Daarin zet je je cuvette die uit de oven komt (ca. 730 graden C). Giet je smelt in de cuvette en rondslingeren maar. Ik zou haast zeggen... doe dit niet thuis... Maar het werkt wel. Ik zou buiten slingeren met dit en alles goed i.o maken zodat dat je goud niet door je tuin vliegt.

(Foto 1 van volgende bericht)

Een ander slingergietapparaat dat vrij eenvoudig na te bouwen is is onderstaande foto. Staat in het boek zie foto eronder.
Ik zou er wel een kap omheen maken.

(Foto 2 en 3 van volgend bericht)

Ook zou ik eens overwegen om niet te slingergieten maar vacuum. Kan ook heel eenvoudig. Op foto 4 van het volgend bericht zie je een voorbeeld van een RVS bak. Het gaat om het voorste gedeelte. Op het rooster met rubberen ring zet je de hete cuvette. Op de 5e foto zie je waar je een stofzuigerslang kunt aansluiten. Zet het klepje op je stofzuigerslang wel iets open. Anders kan de aanzuiging te krachtig zijn.
Laatst gewijzigd door Eljas op maandag 18-07-2022, 22:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Slingergieter maken

Bericht door Eljas »

....... :thumbsup: ......
Laatst gewijzigd door Eljas op maandag 18-07-2022, 22:49, 5 keer totaal gewijzigd.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Slingergieter maken

Bericht door Eljas »

Foto's in juiste volgorde
20220718_215834.jpg
20220718_220106.jpg
20220718_220157.jpg
20220718_220409.jpg
20220718_220416.jpg
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Blased
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 08-07-2022, 10:59
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Slingergieter maken

Bericht door Blased »

@Ernst J@n, ik heb u een privé bericht gestuurd!

@Eljas,

Wat een geweldige voorbeelden! De echte ‘slinger’ lijkt mij inderdaad geen geweldig idee. Hoewel ik geloof dat de krachten goed genoeg zijn, denk ik dat het teveel tijd kost tussen gieten en draaien. Bovendien is de veiligheid een belangrijk aspect.

Vacuümgieten geniet eigenlijk mijn voorkeur, maar mijn verwachting was dat dit te lasting te realiseren zou zijn.

Is een stofzuiger goed genoeg hiervoor? Je zegt zelfs dat de vacuüm dan te sterk zou zijn. Ik denk dat het in dat geval een geweldige manier is om zelf iets te maken om te kunnen gieten.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Slingergieter maken

Bericht door Eljas »

Met een stofzuiger gaat prima. Elk merk heeft zijn eigen zuigkracht. Op het handvat zit een schuifje waarmee je de kracht kan temperen. En bijna alle stofzuigers kun je ook minder krachtig instellen. Maak een cuvette met gips zonder uit te stoken wasmodel. Snij er met een mes de giettrechter in. Zet de stofzuiger aan en houd een aangestoken wierrookstokje net in de giettrechter. Je ziet dan hoe sterkt de aanzuiging is. Met een sigaret kan natuurlijk ook. Het grote voordeel van vacuumgieten is dat als je niet helemaal het gietvolume weet je gewoon meer erop kunt gieten. Het blijft erop liggen en wordt niet rondgeslingerd in het slingergietapparaat.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Slingergieter maken

Bericht door Eljas »

Geloof me, gieten met behulp van een aardappel werkt ook. Ik heb het ooit gedaan samen met een cursist die plastic miniatuurpoppetjes afgoot. Die van modelbouwtreinen. Hij maakte er kleine zilveren kerststalletjes mee.

Hoe werkt het:

Boom je poppetje op. Maak daarbij heel veel dunne aanvoeren uit was vanuit de giettrechter. Dun bedoel ik bijv. Draad van 1.0 a 1,5 mm doorsnede. Maak je cuvette verder af zoals je altijd doet. Uiteindelijk gaat de cuvette vanuit de oven niet in het slingergietapparaat maar je zet hem recht overeind neer.

Snij een grote aardappel middendoor.
Giet je smelt in de cuvette.
Druk direkt het snijvlak van de halve aardappel bovenop de cuvette. Dus bovenop het smelt.
Blijf stevig aandrukken.
Wacht rustig af. Pas op dat je met je hand niet tegen de hete cuvette komt. Anders aardappel met een stevige korte lat aandrukken.
Na ongeveer 1 munuut loslaten maar de aardappel rustig laten liggen.
Laat alles zo rustig afkoelen.
Je mag na 15 minuten alles gerust in een emmer water verder afkoelen.
Klaar!

Wat gebeurt er technisch gezien.

Zogauw je het smelt aandrukt ontstaat er stoom die in de cuvette voor een onderdruk zorgt. Hierdoor zuigt het smelt naar binnen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie