Solderen dun gouden armbandje

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
nyn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 26-10-2021, 12:57
Ervaring: Leerling vakopleiding

Solderen dun gouden armbandje

Bericht door nyn »

Hi, ik wil een dun gouden armbandje repareren, met wat voor een soldeerbrander kan ik dat het beste doen zonder dat ik alles aan elkaar laat smelten? Is een crème brulee brander te heet? Is een soldeerbout een idee en zo ja, welke zouden jullie aanraden? En hoe zorg ik dat ik de sluiting met veer niet verhit?

Ik hoor graag tips! Alvast dank!
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Solderen dun gouden armbandje

Bericht door Evert J@n »

Ben je eraan gehecht? dwz heeft het emotionele waarde? Zo ja, dan zou ik zeggen niet aan beginnen want met zo weinig ervaring gaat het absoluut mis. Ga ermee naar een goudsmid/juwelier, of ruil het in tegen goudwaarde.
Maakt het je niet uit of je het verprutst, kijk dan eerst of het wel echt door en door goud is. Dit kan door naar de merktekens te kijken ( als die er al in staan) of door te toetsen. Met een soldeerbout bereik je nooit de goude temperatuur. Koop dan goudsoldeer (gradatie zacht of middel) en vloeimiddel. Maak een pioentjes van het soldeer, of werk met speciale goudsoldeerpasta(is duurder voor jou). Maak het armbandje goed schoon, vetvrij en droog. Hang het bandje met de sluiting omlaag , en richt je cremebrulee brander schuin omhoog, boven de veerring.de warmte verplaatst zich dan vooral van de veerring af. Als je het niet vertrouwt kun je de veerring ook met koelpasta insmeren of in het water hangen. Doe wat vloeimiddel op de soldeerplek, en een pioentje, en smelt dit dan met een bolle vlam door de omgeving en het pioentje op dezelfde temperatuur te brengen( die ligt net iets lager dan de smelt temperatuur van je armbandje). Nogmaals: grote kans dat je zonder veel ervaring, een nog kapotter armbandje en een klein, waardeloos bolletje goud overhoudt, maar een ervaring rijker bent. Heel veel succes en nog meer geluk ermee!
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 395
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Solderen dun gouden armbandje

Bericht door Sinterklaas »

NOOOOOOOOOOOOIT Met tinsoldeer en je soldeerbout gaan solderen aan gouden sieraden. Als iemand het dan een keer warm maakt om op de juiste manier te solderen. Dan zal het tinsoldeer het goud wegvreten!
Plaats reactie