is dit mogelijk?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
isi54
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 31-12-2022, 13:45
Ervaring: Amateur (geen cursist)

is dit mogelijk?

Bericht door isi54 »

Ik wil op een sterling zilveren plaat verschillende milimetrische zilveren chatons solderen. De chatons komen rakelings te staan. Het lastige is dat het niet in één keer kan. Ik kan met verschillende soldeer hardheden werken, maar daarvoor zijn er teveel chatons.

Hoe zorg ik ervoor dat de naastgelegen gesoldeerde chatons niet opwarmen? Het oppervlak is te groot en de (de afstand tussen de) chatons te klein om met water te gaan koelen. Heeft iemand een geniaal idee? alvast bedankt en een fijne jaarwisseling!
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: is dit mogelijk?

Bericht door joep »

Als de zilveren plaat plat is kan het in een keer gesoldeerd worden.
Plaat liggend op een soldeerrooster.
Chatons netjes in de gewenste positie,
evt fixeren zodat ze niet weg kunnen zwemmen bij het solderen.
Onder in het chaton pasta vormig vloeimiddel daarboven op je soldeer pioentjes.
Alles gelijkmatig in een keer van onderen verwarmen.
De chatons zitten nu mooi vast zonder dat het soldeer in klodders buiten uitdrijft.
Denk eraan,
overal waar vloeimiddel zit kan ook soldeer komen.

Kijk maar.
Misschien komen er betere voorstellen.
Veel plezier,
succes
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: is dit mogelijk?

Bericht door Erika »

In gips vast zetten dan en alles wel in een keer solderen zie dit topic ook
viewtopic.php?t=287
Of werken zoals met Filligrain en rossoldeer , zorgen dat alles wel gefixeerd is (greinen, ingeboord/freest) anders gaat het alle kanten op drijven
En je hebt ook nog door vermenging van het soldeer en het metaal dat je soldeer wat van eigenschappen veranderd en dus het soldeer ook weer een hogere smelttempt krijg, en als het plat ligt zal het niet snel instorten ,(maar geconstrueerde draadchatons zullen alweer gevoeliger zijn dan een gesneden of gegoten chaton )
Wel altijd plaat op een gaasje of kluwen binddraad leggen zodat de warmte er onder kan komen


Maar je hebt over milimeter chatons. is het dan niet beter het uit te snijden uit te plaat zoals pavé , filet zettingen ?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie