hamerhandstuk

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
fay
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 30-01-2007, 20:11
Ervaring: Geen ervaring

hamerhandstuk

Bericht door fay »

Misschien een domme vraag maar wat doet iedereen die een hamerhandstuk heeft daarmee? zettingen aantikken? Ik ben hier een beetje huiverig voor geworden omdat bij mijn les de leraar voor mij op die manier 2 stenen heeft gebroken terwijl hij het heel zacht en voorzichtig deed. Maar ik moet er vast gewoon mee oefenen en er zelfverzekerd mee worden...

Ik vroeg me dus alleen af waarvoor je je hamerhandstuk allemaal kan gebruiken en hoe jullie dat allemaal doen. (volgens mij was hier nog geen onderwerp over) Helaas heb ik zelf dus niet veel meer in te brengen dan het hamerhandstuk gebruiken om de leraar stenen voor je laten vergruizen :P
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Welke steen soort ging het om?? kwarts? en we gebruiken idd hamerhandstukken en er zijn vele manieren om het goed te doen ook om het verkeerd te doen . In iedergeval nooit de steen raken. da's duidelijk en afhanelijk van de steen en het materiaal en de dikte, de kromming van de steen en het type zetting.

Vaak gebruk ik liever aan gewone aandrukker dat geeft meer controle en alleen voor de te zware zettingen een hamerhandstuk.
Uiteraard gebruiken we die dingen ook voor anderen dingen, een van mijn belangrijkste en een gezet sieraad op een verborgen plek het handstuk eronder en met een loupe kijken welke stenen trillen of draaien in de zetting , die zitten niet vast dus, :roll:
Ruud

en Nogmaals domme vragen bestaan niet !
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

Bekende verhalen lees ik in de eerste twee berichten. Ook ik heb namelijk in het begin wel eens een steen naar z'n grootje geholpen en ook ik zet sinds ik een hamerhandstuk heb, liever met de hand. :roll:

Merendeel zet ik in zilver, dus een hamerhandstuk is dan eigenlijk niet nodig. Toen ik het ding net had, ging ik alle cabochonstenen ermee zetten. Wat ik daarbij gemerkt heb, dat is dat de zetrand heel gemakkelijk en heel snel hard wordt, dan is er dus helemaal geen beweging meer in te krijgen. (bij wijze van spreke dan, want het is me altijd nog gelukt, zelfs met een uitgeharde rand.) Ik denk dat het uitharden veroorzaakt wordt door de trillingen die overgebracht worden met het handstuk, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb ook het idee dat het te maken kan hebben met onder welke hoek je aandrukt, of dat nu met de hand of met het hamerhandstuk is.

Behalve dingen vasthameren heb ik er nog nooit een andere toepassing voor gevonden, misschien anderen nog wel.
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

Wat ik nog toe wil voegen, als de steen erg los in de zetting ligt (in het begin van het zetten), dan doe ik het eerste stukje het liefst met de hand. Zet je er meteen een hamerhandstuk op, dan is mijn ervaring dat de steen als een bezetene gaat liggen dansen in de zetting (als ie er niet uit stuitert :? ), pas als de steen niet te veel ruimte meer heeft, dan evt. nog met het handstuk om de boel echt goed aan te drukken.
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ik denk dat het uitharden veroorzaakt wordt door de trillingen die overgebracht worden met het handstuk
Hoi Sandra, ooit gehoord van plastische harding?
Als je metaal koud vervormd verklein je de kristal structuur waardoor het metaal harder word. Als je door zou (kunnen) gaan gaat het metaal scheuren. Hetzelfde als bij walsen trekken of smeden. Als je tever door gaat met plastisch vervormen lijd dit tot "metaal moeheid".

Ik heb als hamerhandstuk de Badeco 220 rl.
Heb met andere hamerhandstukken gewerkt maar deze is volgens mij het beste. Je kan de hardheid van de slag instellen, en als je erg zware kasten gebruikt is dit handstuk krachtig genoeg.
De kunst is denk ik, dat je de slag van het handstuk gebruikt.
Dus je zet niet het handstuk op je zetrand, maar je geeft gas, en je gebruikt de uitslag van je "aambeeld" of "zetpons" (punt van je hamerhandstuk) om je zetrand over de steen te zetten. Niet vol toeren, maar bijna dat je ze kan tellen. Zo kan je de zetrand dicht "aaien" zonder dat je steen het leven laat.
Het is misshien wat oefenen, of een keer zien doen. Maar zonder mijn hamerhandstuk zou ik vaak wel erg lang met sommige zettingen bezig zijn.

Groeten.
Laatst gewijzigd door Daniel Houwer op dinsdag 20-02-2007, 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
The best things in life are still made by hand
fay
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 30-01-2007, 20:11
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door fay »

Bij die bewuste zetting werd de steen niet geraakt, maar het was vast heel moeilijk materiaal. Ik dacht dat het smaragd was maar de expert wist mij te vertellen dat het een hele oude zeer goede namaak van glas was. (hij wilde ze voor 20euro per stuk kopen om ze te gebruiken in zijn lessen, omdat ze veel mensen voor de gek zouden houden) Ik denk dat de (nep) insluitsels erin ook nog voor zwakte zorgden. Ik vond het wel heel jammer maar als troost mocht ik een stukje jade slijpen om erin te zetten.

Dat van die stenen laten trillen om de kijken of ze goed vast zitten vind ik echt een slimme Ruud! Handig truukje.

Voor de rest is het dus gewoon een kwestie van oefenen met 'aaien' en dan is het vooral handig met zetten. Ik zal maar eens gaan proberen dan :)

Dank jullie!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

http://s150.photobucket.com/albums/s110 ... CN0032.flv


Hoi Fay, is dit wat? Geen topkwaliteit, maar hopelijk duidelijk genoeg.
The best things in life are still made by hand
fay
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: dinsdag 30-01-2007, 20:11
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door fay »

Cool! Handig zo'n video. Dankjewel.
Met het geluid erbij aan kan ik precies horen hoe het gaat.
Nu nog nadoen zonder klamme trillende handjes :)

Groetjes! Fay
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

hamerhanstuk

Bericht door leen van dijk »

is het Faro hamerhandstuk met regelbare slagkracht (kosten plusminus 120 euro) een aanrader of moet ik doorsparen? :?:
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ik ken de Faro niet maar van alle hamerhandstukken die ik heb geprobeerd was er niet 1 die het haalt bij de badeco 220rl.
Ik vind zelfs van enkelen dat ze helemaal niets doen behalve op een dunwandig zilveren zetkastje misschien. Ik zou doorsparen.
The best things in life are still made by hand
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

badeco

Bericht door leen van dijk »

een duidelijk antwoord! dat wordt dus de badeco 220rl.

bedankt!
het houdt je scherp
Plaats reactie