Aluin als afkookmiddel

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

theelichtje met kaarsje eronder en je aluin wordt weer warm.

tis zo zonde geld lijktme als je bij elke scheet het weer weggooid.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

@Erika, je hebt gelijk, in de aarde zit het natuurlijk in een andere toestand dan als het opgelost in het riool terechtkomt. Maar verdund mag je aluin door de wc spoelen. Vitrex is dacht ik wel klein chemisch afval. Maargoed, ik wil er niet over doorzeuren, gebruik gewoon zelf liever zo min mogelijk schadelijke stoffen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

daar heb je wel gelijk in hoor, maar je zin kwam op me over zo van: wat moeder aarde maakt is goed hoor..... niets engs aan..

ik gebruik zelf liefst zo min mogelijk schadeliujke stoffen, maar dan kom er weer op uit dat het hele vak verkeerd is voor het milieu en dan kom ik weer en problemen met mn eigen ik.

Goud winnen, stenen winnen, hoeveel gaten en meuk laten we achter op de wereld?! Oro verde is een goed begin maar we zijn er nog lang niet.
Goud en kwik gaan hand in hand bij het winnen van...

diamanten zijn mensen om door en vanwege vermoord, oorlogen zijn er door gefinancieerd etcetcetc.


Dus ik heb in dat opzicht een verkeerd vak, alleen ben ik tot de conclusie gekomen dat elk vak verkeerd is voor het milieu..... eigenlijk hebben ze allemaal wel wat.


maar dat is een andere discussie........

Het ging mij niet mdat je vitrex moet gaan gebruiken of zwavelzuur hoor, maar dat niet alles wat moeder aarde maakt perse niet giftig is enzo.....
Aluin werkt perfect, maar je hoeft t niet elke keer weg te gooein, das ook zonde en ook niet goed voor milieu denk.
Kaliumaluminiumsulfaat bijt wel borax weg en looit leer etcetc, dus heel fijn spul is het ook niet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Erika schreef: Goud winnen, stenen winnen, hoeveel gaten en meuk laten we achter op de wereld?! Oro verde is een goed begin maar we zijn er nog lang niet.
Goud en kwik gaan hand in hand bij het winnen van...

diamanten zijn mensen om door en vanwege vermoord, oorlogen zijn er door gefinancieerd etcetcetc.


Dus ik heb in dat opzicht een verkeerd vak, alleen ben ik tot de conclusie gekomen dat elk vak verkeerd is voor het milieu..... eigenlijk hebben ze allemaal wel wat.

Erika je het positief zien wij laten voor de mensheid met ons vak wat moois achter.

Groet Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja zo moet ik het ook zien robbie en me niet al te diep in de manieren van winnen van de afgelopen eeuwen nadenken.


Ik creeer emotie met mateiralen door moeder aarde gemaakt.!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Hee Erika, over al die dingen kan ik me ook erg druk maken, maar bedoelde dat zinnetje niet zo zweverig als je dacht. ;) Beetje te snel opgeschreven... #-o
Idd, alles is in principe een chemische stof, en schadelijk in de 'juiste' hoeveelheid/concentratie etc.

En we hebben idd niet het 'schoonste' beroep, maar nu is er al Oro Verde en zijn er conflict free diamonts en fair trade edelstenen. Hopelijk is dat alles over een tijd de gewoonste zaak van de wereld. Zolang mensen zich er maar druk over maken.
Laatst gewijzigd door Janna op vrijdag 19-02-2010, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ondanks dat ik mega hoeveelheden gifstoffen verwerk, ik denk wel het meest van allemaal hier, probeer ik er extra op te letten dat het allemaal veilig bij de chemo terecht komt. Maar wat die er verder mee doen ???
Ik weet dat bekende reguliere stoffen goed terecht komen zoals tl buizen, batterijen accu's.
Maar vreemde stoffen zoals vitrex? Voor ons bekend maar bij de chemo?
Op mijn recente vraag voor accuzuur omdat er toch zat accu's staan die je z? kan leeggieten, was het hoeveel wil je? en voor nop.

Geen idee wat ze met mijn 5 kilo ciaankalium uit oude galvano baden gaan doen ( ingedampt tot 5 % van de originele vloeistof) en edelmetaal vrij bijna.

Genoeg gif om heel Den Haag uit te dunnen :roll: .

Ik vertrouw erop dat het goed gebeurd maar ik ben het offici?el kwijt en de rest is niet mijn zorg.

Nuja zeker beter dan bij een recente faillissements veiling waar zo'n 100/ 150 liter ( gok ik ) verzilverbad door het riool is gespoeld door een veiling medewerker, per ongeluk, dat wel maar toch......
En stilgehouden voor de media. ....


Iedere gram goud, zilver of edelsteen kan op een of andere manier bloed aan kleven, net als olie/ benzine, ijzer, koper, brood, melk eieren , letterlijk alles. Het is meer dan goed dat er steeds meer aandacht aan gegeven wordt om misstanden te voorkomen.

Ik doe in het klein mijn best om milieutechnisch zo goed mogelijk te werken maar ga me niet druk maken om de rest. A kan ik er geen controle erop uitoefenen, B heb ik vrijwel geen invloed..

Tuurlijk kies ik voor Diamanten die 'eerlijk' zijn, maar in hoeverre kan ik m'n leverancier hierin vertrouwen en hij zijn leverancier??

Subjectief inkopen bied de slechterik extra inkomsten door met een stalen gezicht een nonsence verklaring te geven.
En geen hond die het kan controleren..

Welkom in deze wereld van hebzucht en verderf en zie er als gepassioneerd goudsmid met de beste bedoelingen een "eerlijk" sieraad van te maken.
Dat kan alleen als je zelf het goud delft, natuur beschermend zuiverd, en legeerd ( waarbij je zelf ook de legeringsstoffen moet delven en zuiveren), je edelstenen zelf delft en slijpt en dan nog zaag je in je vinger en zit jouw bloed eraan [-( .

Maar meer dan onze best doen kunnen we niet en alert zijn op de misstanden.


Ruud

We hebben een beroep waar we veel met gevaarlijke stoffen werken en weten hoe er mee om te gaan. En dan heb ik het niet over een beetje aluin, lekker belangrijk, Smeer het op m'n bakkes en spoel het even vrolijk weer weg. Gaat nergens over.

Wat denk je dat er in tandpasta zit?? 100 keer erger. Voor het milieu.
Of chloor in je Wc....
Chloor lost makkelijk goud op met wat extra zuurstof. Hoezo veilig goedje....
Goudchloride is ook nog eens extreem explosief trouwens \:D/ .

Weet wat je doet en relax over veel chemische stoffen.
De meeste zijn volledig veilig en geven geen millieuschade.
Als je twijfeld kan je het altijd bij de chemo aanbieden.

Maar maak je niet gek voor een beetje aluin, pleur het gewoon in een potje en zeur niet. Net als vitrex trouwens.
vrijwel onschuldig. Of je moet er extreme dingen mee uithalen :P . Zoals electrolice...
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

...
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
miekes
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 9:09
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door miekes »

Aluin is via internet te koop bij
www.vitaminstore.n 1 kg voor ong 9 euro.Merk Tendo.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Hee tnx, ik heb gelijk gekeken, lekker goedkoop.
Gaan m'n Hortiensia's fijn vinden... \:D/

Grt. Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Welke kleur krijgen je hortensia''s dan? :wink: of gaan ze sneller groeien?

Louise
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Blauw \:D/
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Kan je toch ook paar spijkers in de grond stoppen? deed mijn oma altijd \:D/
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Wel een beetje :oops: off topic, ik zit hier op rivierklei, zelfs met alluin duurt het jaren, maar ben aardig op weg richting blauw.
Spijkers kun je leuke ogen om wikkelen :wink: maar voor Hortensia's gaat niet werken hoor, t?s meer de ph dan het ijzer die de bloemen blauw laten worden.

Grt. Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik gebruik voor hortensia's toch liever 90% zwavelzuur. :twisted: :mrgreen: :twisted:
Om maar even off topic te blijven .
Harm
"Quality is a habit not an act"
Plaats reactie