hoe zet je een handvat aan een vijl?

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Marjan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zaterdag 14-08-2010, 16:52
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Nuenen

hoe zet je een handvat aan een vijl?

Bericht door Marjan »

Beste forumleden,

Ik heb een paar goede vijlen gekocht bij BM + handvatten. Maar nu ik vijl en handvat wil combineren... tja, dat lukt dus niet. Nooit eerder gedaan duidelijk! Moet ik voorboren of zoiets? Zal wel heel logisch zijn, maar ik zie het even niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groet,

Marjan
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

Bericht door leen van dijk »

een gat in het handvat boren van iets minder als de dikte van de vijl
dan de vijl in de bankschroef en dan de punt van de vijl roodgloeiend stoken
vervolgens het handvat erop duwen tot die niet verder kan. Niet schrikken van de rook!!
De vijl brandt zich dan vast in het handvat

succes
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Juist :!:


Gr Freddy
Marjan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zaterdag 14-08-2010, 16:52
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Nuenen

Bericht door Marjan »

Dank je wel voor de beschrijving, ik ga me er maar eens aan wagen! Raam open voor de rook dus \:D/

Marjan
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

leen van dijk schreef:een gat in het handvat boren van iets minder als de dikte van de vijl
dan de vijl in de bankschroef en dan de punt van de vijl roodgloeiend stoken
vervolgens het handvat erop duwen tot die niet verder kan. Niet schrikken van de rook!!
De vijl brandt zich dan vast in het handvat

succes
Zo mochten wij het op school absoluut niet doen. absoluut niet in de bankschroef met de vijl.


Wij moesten de doorn meten diep dun gat boren en dan tot de helft een breder gat daar de vijl instoppen en dan met het handvat op tafel stampen zodt de vijl is gezakt. Mn schoolvijlen zijn zo erin gezet hebben toch wel 10 jaar zonder problemen gewerkt en ik doe mn vijlen nog zo erin zetten. ik durf niet met bankschroeven
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Eeeh, je hebt toch beschermbekken in je bankschroef????
Bijna alle vijlen die ik er op die school manier in had gezet, heb ik er ook al weer uit... :fluiten:
Ik ga er dan ook niet zachtjes mee om
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Als je je vijlheft inbrand stop dan gewoon het heft in de bankschroef en hou de vijl in je handen. Eerst een gat voorboren op de dikte van je vijl ! Maak angel van de vijl kersrood brand hem in het heft maar druk hem niet helemaal door tot het einde. Trek de vijl weer uit het heft laat hem rustig afkoelen en maak ondertussen het gat in het heft schoon zodat er geen verbrande houtresten meer in zitten. Als de vijl koud is steek je hem weer in het gat en tik je met het heft op tafel todat de hele angel in het heft zit.
Al moet ik zeggen dat ik zelf mijn vijlheften nooit inbrand maar gewoon aanzet zoals door Erika beschreven , zal wel old-school vakschool zijn.
Ik zet wel veel andere handvatten aan gereedschap en moet dan ook regelmatig een lang gat branden.
Harm
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Tijmen schreef:Eeeh, je hebt toch beschermbekken in je bankschroef????
Bijna alle vijlen die ik er op die school manier in had gezet, heb ik er ook al weer uit... :fluiten:
Ik ga er dan ook niet zachtjes mee om
die in bankschroef en branden!? of gewoon zonder vuur?

Ja ik vond ook dat er beschermbekken aan zaten, althans mits je die er op zet natuurlijk, maar he we moesten t maar zo doen. Wrs ook mooie oefening voor op de colomboor machien en meten enzo. Was natuurlijk ongeveer les een van uurwerkmaken :)


maar branden maakt dat het metaal verkleint en dan weer uitzet bij afkoelen en daardoor vast komt@?


Ik vind het wel net zo snel zonder branden en dat gaat hier goed ,,,,mits ik netjes boor en niet te ruim..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Marjan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zaterdag 14-08-2010, 16:52
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Nuenen

Bericht door Marjan »

Hallo (en dat soort dingen...),

Nou, ik ben aan de slag gegaan, en alle vijlen zitten mooi in hun handvat! Ik ben even gaan experimenteren n.a.v. jullie adviezen, en het ging zonder branden heel prima! Toen ook nog ??n m?t branden, en de rook viel heel erg mee. Jammer genoeg had ik bij deze het heft een beetje te enthousiast uitgeboord, dus bleef-ie niet zitten. Maar een andere vijl was juist erg blij met dat grotere gat, dus uiteindelijk iedereen gelukkig!

Heel erg bedankt (alweer) voor jullie hulp....

Groet,
Marjan
Gebruikersavatar
KarinN
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 52
Lid geworden op: dinsdag 09-11-2010, 23:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Bericht door KarinN »

Jij bedankt voor het stellen van de vraag. Toevallig mag ik nu ook - voor het eerst - wat vijlen gaan inzetten...
Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen...
Marjan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zaterdag 14-08-2010, 16:52
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Nuenen

Bericht door Marjan »

nou, succes en plezier dan maar! Bij mij hangen ze ondertussen mooi op een rijtje boven de werkbank - mooi mooi mooi!

Groet,
Marjan
Gebruikersavatar
poing
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: donderdag 11-01-2007, 21:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Izegem-Belgi

Bericht door poing »

Erika schreef:
leen van dijk schreef:een gat in het handvat boren van iets minder als de dikte van de vijl
dan de vijl in de bankschroef en dan de punt van de vijl roodgloeiend stoken
vervolgens het handvat erop duwen tot die niet verder kan. Niet schrikken van de rook!!
De vijl brandt zich dan vast in het handvat

succes
Zo mochten wij het op school absoluut niet doen. absoluut niet in de bankschroef met de vijl.


Wij moesten de doorn meten diep dun gat boren en dan tot de helft een breder gat daar de vijl instoppen en dan met het handvat op tafel stampen zodt de vijl is gezakt. Mn schoolvijlen zijn zo erin gezet hebben toch wel 10 jaar zonder problemen gewerkt en ik doe mn vijlen nog zo erin zetten. ik durf niet met bankschroeven
Zo deden wij het ook!
I used to have an open mind, but my brains kept falling out.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

poing schreef:
Erika schreef: Zo mochten wij het op school absoluut niet doen. absoluut niet in de bankschroef met de vijl.


Wij moesten de doorn meten diep dun gat boren en dan tot de helft een breder gat daar de vijl instoppen en dan met het handvat op tafel stampen zodt de vijl is gezakt. Mn schoolvijlen zijn zo erin gezet hebben toch wel 10 jaar zonder problemen gewerkt en ik doe mn vijlen nog zo erin zetten. ik durf niet met bankschroeven
Zo deden wij het ook!
Inderdaad....vijl in het handvat duwen en met de achterzijde van het heft op een vlaktas tikken. Of met het heft in je hand, de vijl er rechtop in en aan de onderzijde met een hamer op het heft slaan. De vertragende krachten doen het werk en de vijl zit muurvast !!! Hetzelfde principe geld ook voor graveerstekers in een houten heft ( hoewel ik ze tegenwoordig in een rubber omkleed metalenheft heb zitten, met wisselbare mondstukjes waar de steker met een imbus in vast gedraaid worden. Veel makkelijker en sneller.)
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
jordinair
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 29-01-2011, 22:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: amsterdam

Bericht door jordinair »

tja zo mochten wij vaak ook de polijstmachine nite gebruiken op de vakschool,
dat was te makkelijk ofzo,
ze leren je daar alleen maar via een omweg in rome te komen!
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Erika schreef:
Tijmen schreef:Eeeh, je hebt toch beschermbekken in je bankschroef????
Bijna alle vijlen die ik er op die school manier in had gezet, heb ik er ook al weer uit... :fluiten:
Ik ga er dan ook niet zachtjes mee om
die in bankschroef en branden!? of gewoon zonder vuur?

Ja ik vond ook dat er beschermbekken aan zaten, althans mits je die er op zet natuurlijk, maar he we moesten t maar zo doen. Wrs ook mooie oefening voor op de colomboor machien en meten enzo. Was natuurlijk ongeveer les een van uurwerkmaken :)
Ik heb het op dezelfde manier geleerd erika, ook eerste les bij uurwerkmaken. Op ??n vijl na(waar het handvat van gespleten is) zitten ook al mijn vakschool vijlen nog vast.
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Plaats reactie