solderen met porselein

Alles over overige materialen
Plaats reactie
andrea
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 20-09-2010, 10:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

solderen met porselein

Bericht door andrea »

Hallo,

Voor een ontwerp met zilverklei waar ik porselein in verwerk wil ik graag weten of ik daarna ook nog kan solderen? Kan het porselein tegen het verschil in temp? Of moet ik zorgen dat het poselein in zand zit oid dat de hitteschok het porselein niet kan bereiken? Misschien zeg iets heel geks, maar dat was zo mijn gedachten gang. Kan het proberen natuurlijk, maar aangezien mijn soldeerkunsten ook nog niet zo denderend zijn.....

Groeten Andrea
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Ligt eraan waar de soldering moet komen anders de ring met het stukje porcelein in dopje met water en dan solderen, dan heb je weinig te vrezen volgens mij, porcelein wordt gebakken op 1200 graden dacht ik zo ff uit het hoofdje (is maar klein hoor :mrgreen:)
je kan ook afdekken idd met klei.
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Simpel gewoon een oud stukje porselein nemen en een stuk zilver op smelten en kijken of die het overleeft.
Als je rekening houd met temperatuur verschillen en rustig verwarmen en afkoelen zou het moeten kunnen maar .... flux / dampen en brander gassen kunnen het oppervlak lelijk verkleuren.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
andrea
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 20-09-2010, 10:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door andrea »

Oh ja daar had ik niet aan gedacht, het verkleuren! dank je Ruud!
De hitte kan ie idd wel hebben Louise, heb al meer in oven gestookt, ging me meer om de temp. verandering, in de oven laat ik het liggen en koelt het langzaam af.
Ik wilde eigenlijk alle scharnieren solderen, het wordt nl. een armband.
Maar goed het wordt toch maar allemaal zilverlklei ook de scharnieren, aangezien ik nog weinig gesoldeerd heb, heb ik niet zo'n controle over de vlam.
Ga dit nu niet testen, beter op safe, maar idd kan ik met een ring weleens testen.
(20 jan. moet ie af eigenlijk, zal een foto laten zien als ie klaar is)

bedankt!

Groetjes Andrea
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Leuk Andrea ben benieuwd, maar kan je i.p.v. scharnieren geen ringentjes maken? paar gaatjes boren en de ringetjes er doorheen? voorals als je haast hebt lijkt me dit makkelijker, daar scharnieren ook van zilverklei toch niet zo eenvoudig is en die moet je ook solderen of maak je ze gelijk aan de onderdelen vast?
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Scharnieren van zilverklei lijken me erg broos.

Met solderen gaat het ook niet lekker trouwens , zilverklei is net een spons met soldeer. mega stuk soldeer en alles is in een seconde weg.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
andrea
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 20-09-2010, 10:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door andrea »

scharnieren van zilverklei wordt wel gedaan, je moet het maximaal bakken, 2 uur 900 graden, maar omdat een groot project is dacht ik doe ik met sterling. Nu toch maar met zilverklei, het is meer een grapje die armband, zal echt niet veel gedragen worden, dus dan kan het wel, ik maak alles in 1 keer eraan en het zit prima vast. alleen kwam ik erachter dat het nog een klus is om de recht te krijgen, aangezien alle delen ongelijke zijdes hebben. toen dacht ik aan een ring eraan, maar goed moet het even laten bezinken, kleine ringetjes vind ik niet mooi, te rommelig. een grote ring misschien maar dan maak ik hem weer vast met leer denk ik. tjonge wat een geneuzel, je leest wel ik ben er nog niet uit! in gedachten was het het meest leuke ding wat je ooit gezien hebt, maar goed dan is praktijk soms anders.

groetjes Andrea
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Wij gingen altijd naar Hotel Hof van Dalfsen :wink: ben benieuwd of ze al verbouwd hebben? hebben helaas geen lift dus moeten we ergens anders heen.
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik weet niet helemaal het ontwerp, maar je kan met ringetjes werken aan de achterkant zonder dat die ringetjes opvallen..... collier in mn topic met doe ronde schijven, maantjes.....daar zitten ringetjes achter op het schakelend te houden.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
andrea
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 20-09-2010, 10:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door andrea »

hoi erika,
heb je topic nagekeken, alle 29 pag. stond op de 28e wat je bedoeld he? :)
dat wordt um niet, ben ik bang, bedankt voor het meedenken!
groetjes andrea
andrea
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 20-09-2010, 10:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door andrea »

hoi louise

geen idee of ze verbouwd hebben, zou heel goed kunnen, er is wel een nieuw hotel, het roode hert, misschien is dat wat?

groetjes Andrea
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

kee bedankt, ga gelijk ff kijken :wink:
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

het gaat ook niet om het model wat ik bedoelde maar om de achter kant, tja daar is geen foto van, maar tis in elkaar met ringetjes en zo rommelig is het niet toch!?

http://www.goudvinkje.nl/portfolio/imag ... 000537.jpg

is een armband met oogjes aan elkaar gezet
je kan hier de oogjes zien.
http://www.goudvinkje.nl/portfolio/imag ... 11_009.jpg
en deze zit ook vast met oogjes.


Maar ja ik heb geeeeeeeeeeen idee wat je wilt maken, ja armband met schakels maar hoe het eruit moet zien, dus vandaar dat ik maar in het luchtledige wat roep

maar deze twee foto's en die van die maantjes, is allemaal op eenzelfde manier aan elkaar gezet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
andrea
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: maandag 20-09-2010, 10:33
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Bericht door andrea »

nee klopt dit is niet rommelig, ik begreep, ringetje aan ringetje als een soort verlengkettingje, dat vind ik niet mooi.
snap dat je het model van de maantjes niet bedoeld, maar de manier van bevestigen gaat niet lukken, vandaar "wordt um niet". :wink:
ik ga maar ogen maken, met een flinke plak klei, het gaat nu zo in de papieren lopen, en dat was eigenlijk niet de bedoeling.
het wordt voor de wedstrijd in japan, dus ik kan nog geen foto's laten zien, maar goed als alles lukt voor de 20e zal ik ze plaatsten

groetjes andrea
Plaats reactie