Kapotte brander...

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik heb geleerd met een Exact met 3 koppen alles te doen wat er voorhanden was. 7 jaar lang ofzo.
Daarna een waterstofbrander Hydrozon op de vlooienmarkt gekocht als uitbreiding.
Gevolgd al snel door een waterstofperoxide brander met propaan.
( wat een bagger ding maar het werkte wel)
Later uitgebreid met aardgas / lucht / perslucht branders.
Tot een paar jaar geleden kwam er regelmatig een ander type brander bij. 2 jaar geleden de LT met concentrator.

En nu de goedkope handzame branders er zijn in vele varianten zijn de andere verdwenen uit het atelier op de LT en een Hydrozon na.
Deels gekiept deels ergens op zolder.
Vorig jaar april / mei de exact brander nodig om m'n dak te teren ( met speciale branderkop uiteraard)
Tank dus op het dak en gaan. Na die werkzaamheden de tank weer naar het atelier maar was vorige maand nog niet eens aangesloten...
Brander met alles er op en eraan ( beveiliging & drukregelaar) ligt nu in een doos voor de rommelmarkt. Ook omdat ik eerst de slang wilde vervangen, maar als die toch niet gebruikt word??

En met een pak van 24 gasbusjes a 1.46 per jaar maak ik me niet druk om een brandertje meer of minder.
Zei het dat ik super streng ben met branders op de werkbank.
Niet in gebruik is op de werkbank achter me.
Aldoende leer je de verschillende branders in te zetten voor het soort werk dat je wilt doen.
Grote felle vlam, grote bolle vlam, spitse fijne vlam, smalle bolle vlam.
Zelfs als je 4 dezelfde branders koopt hebben ze allemaal een eigen vlambeheersing en daar leer je gebruik van maken.

Ruud

Recent een student ( nee die niet) weer leren solderen met goud. Was al een tijd terug door omstandigheden. Hier ging het lekker. Wat moeite met het verschil van goud en zilver solderen maar toch.

Thuis nog 1 soldeerpunt. Mmm LT :D
Verkeerde keus, of verkeerde aanpak, afijn een deel gesmolten op een raakplek verderop in de vlam.
Gelukkig niet op een heel moeilijk punt dus wel weg te werken , maar toch. De keuze van de goede brander is meestal niet zo belangrijk maar kan van essenti?el belang zijn bij sommige reparatie's.
Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar met de juiste keuze soldeer en comby met de goede brander is er vrijwel niets onmogelijk.

Ervaring, inzicht in de gedragingen van soldeer, voorbehandeling, vloeimiddel, brander en toepassing.

6 + factoren waar het mis kan gaan. En toch weten we de meeste dingen eenvoudig genoeg uit te leggen dat iedereen het snapt.
Maar daar worden onopgemerkt vele factoren afgewogen. Zorgvuldige info is dus noodzakelijk, foto's !!!
Materiaal en soldeersoort.

Met alle respect, vaak zie ik hier tenen krommend soldeerwerk, het lukt wel, maar alles behalve super soldeerwerk. Gas bellen in het soldeer, zwakke plekken op de naad.

En hoe vervelend ook, ik kijk mee en het lijkt perfect en toch komt de perfecte soldering niet tot stand. Als ik het voordoe wel.

Raadsel dus...

Ergo solderen is een makkie, mmmm niet dus,maar waar nu precies het probleem zit?

Nuja aluminium solderen beschouw ik ook niet als een probleem.
T? veel ervaring :oops:

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Maar ben wel blij dat je niet overal ervaring in heb
Dan zou je perfect lijken , en dat kan niet wandt je blijft een mens
:D
Ik ben alles behalve perfect hoor. Vraag m'n ex maar :mrgreen:

Alleen in solderen sta ik bekend als een kunstenaar.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Wees blij dat het er maar eentje is, zullen er meer van die halve zolen rondlopen :oops: :lachen:

Branders en solderen is aanvoelen en heel veel doen.
Wat nog wel eens wil helpen is de lamp uit zodat je de gloeikleur beter kunt zien en inschatten.

Een ander basis ding is de randen van de soldeernaad iets afschuinen, hierdoor is de capillaire werking makkelijker en heb je dus minder gasbellen in je soldeernaad.
Net als demi water gebruiken voor je vloeimiddel en regelmatig ( iedere week / maand ) verversen. Maak dus niet te veel klaar!

Dit zijn basis dingen die er bij mijn opleiding ingestampt zijn, maar soms heb ik het gevoel dat die zeer belangrijke dingen niet meer gemeld worden in de huidige opleidingen.

Met m'n huidige staiger, met gouden handen!!! , mis ik toch soms die basis dingen. Super kerel, bestand tegen mijn chaotische werkwijze,
loopt toch vaak tegen iets aan waarvan ik denk dat is toch logisch?
Van mijn kant niet over nagedacht dat die kennis niet meer geboden word.

Maar komt wel goed hoor :wink: , deze zal ons regelmatig verbazen met z'n creatie's als ik 'm zover krijg het hier te plaatsen.

Vrijdag zit hij er weer en ik verheug me er weer op een vrijwel onbekende techniek te behandelen. Foto negatief etsen.

Heerlijk een vakidioot naast je die info absorbeert als een droge spons.
Met een liddle brander in z'n hand :mrgreen: Wel z'n favoriet dus als afscheidscadeau? Maar voorlopig niet, nog een bijna jaar te gaan.
Gut wat had ik kunnen leren in een zelfde stage, dan had ik er geen 30 jaar voor nodig gehad om het te ontdekken.

Groet Ruud

Oeps het ging over brandertjes.
Kijk rond en koop er een paar verschillende, aldoende krijgt iedere brander z'n eigen invulling.
De kosten zijn het probleem niet.
Ik maak ook van ieder topic een puinhoop, sorry.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Lapidee schreef:

Ik maak ook van ieder topic een puinhoop, sorry.
Haha, dat nemen we graag op de koop toe Ruud. En die stagiair was ook wel over jou te spreken 2e pinksterdag.

Foto negatief etsen? Is dat hetzelfde als fotografisch etsen? En geef jij daar workshops in :lol: mag ik me inschrijven dan? Dat wil ik al heel lang leren, maar ik kan over de techniek niet veel vinden op het net.

Groet,
Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Dit zijn basis dingen die er bij mijn opleiding ingestampt zijn, maar soms heb ik het gevoel dat die zeer belangrijke dingen niet meer gemeld worden in de huidige opleidingen.
Helaas de bovenstaande kennis hebben wij niet gekregen op de vakopleiding.
Op mijn stage heb ik dit soort dingen pas geleerd. Van mensen die met beide benen in het vak staan, i.p.v. op het randje staan te balanceren.
Niks tegen de leraren, heb ook veel dingen van ze geleerd waar ik ze dankbaar voor ben, maar qua solderen en handige schuur/vijltips mogen ze van mij wat meer leren en iets minder bezig zijn met ontwerpen in de vaklessen.
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

1 situatie vergeet ik nooit meer.
ca 1989, ik zat zo'n 7 jaar prof achter de werkbank, solderen ging ineens niet meer, geen hechting, lelijke solderingen en werkelijk geen idee wat de oorzaak was. van alles geprobeerd.
Na 2 weken klooien m'n collega gebeld " hoi Piet, help me !! Wat doe ik verkeerd? " Na 3 minuten uitleg was het even stil, gevolgd door een bulderende lach. Het was hem ook gebeurd.
Geen demi water gebruikt voor het vloeimiddel en 2 weken later kan je het helemaal schudden.
Humor.

Ruud

Idd fotografisch etsen. Kijk eens op een electronica forum bij printplaten etsen, daar vind je alles.
Alleen is het ets middel anders. We etsen zilver met zilvernitraat en 3 volt
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb ze wel gehad, gelukkig, Staat zelfs in de vaktheorie volgens mij, die grotere naden,grotere capilaire werking, betere solderingen.
Demiwater, schoon werken, en natuurlijk bovenal met solderen lamp uit!

Blij dat ik toch dan vervelende zeikerige leraar heb gehad die vond dat we dit moesten weten, al ben ik met demiwater wel een slechte ....:) Heb t el in huis...

Ik heb een leraar gehad die zoveel liefde voor het vak had dat ie stug doorbleef gaan terwijl ie mocht stoppen... Hij was dus nog wel van de oude stempel. Ontwerpen is leuk, maarre technieken moet je beheersen.

Was je blij dat je gepolijst had... kwam je daar en dan zag ie ze wel hoor die oxides en die minikrasjes. Ik ben dus nu nog overdreven strak in dat soort dinegn, ook naar mn cursisten toe...
Kruislings vijlen en schuren, Altijd tegen je vijlpen aan dus niet in het luchtledige gaan zitten. Polijsten ook kruislings,. let op je oxides. en zie je die naad.........dit is niet goed...

kreeg ik een 3 voor afwerken mits ik niet opnieuw ging schuren en polijsten. Voor alle onderdelen kregen we cijfers.... Dus die 3 kon de rest flink naar benee halen dus ging je maar weer..


oude rotten in het vak.... ben blij dat ik daar les van heb mogen krijgen, want mn eerste jaar was in en in en in triest. Heb pas tweede jaar leren goudsmeden ipv panisch rondlopen omdat de lerares overstuur was en ons deed stressen (voor niets want ik zat later met mensen in de klas die 2 opdrachten niet af hadden en wij moesten het af anders gingen we niet over............?)


oops ik ga ook los hier/


Net als ruud jaren gewerkt met exact. Nu een LT ik vind die handbranders niet zo fijn.. maar dat heeft meer met de grootte van vasthouden te maken, mn linkerkant vind het minder fijn, is al jaren stijf en lastig.. Dus zo min mogelijk gewicht.


Btw ik soldeer met brander links, adt is ook gewoon logisch.. Links solderen rechts pincetteren
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: kapotte brander

Bericht door Erika »

[quote="debby"]:lol: grappig Erika, dat je je leraar vervelende zeikert noemt(of werd genoemd) maar dat was hij geworden door zijn leerlingen die zeiden te willen leren maar het eigelijk niet :mrgreen: wilde.
[/qoute]

Kwa details was het een zeur ja haha, maarrrrr als mens was t zo heerlijk mens!
Het was niet dat de man dus onaardig was ofzo, Maar dan was je helemaal blij je sieraad was af en ging je m laten zien om in te leveren en dan was je alsnog weer een dag langer bezig...... :P

Je leert daar heel veel van, Ten eerste ben je natuurlijk geirriteerd... maar daarna ga je zien dat je zelf meteen in 1 keer goed moet doen , hoef je niet nog een keer iets te doen :)

Ik merk nu nog dat ik enorm lang bezig ben met afwerken want ik zie elk klein ibbelig dingetje,. en dat komt door hem hoor hahaha. Ik heb geleerd nog perfectionistischer te zijn dan ik al was :)


Maar neeee dat zeikert is met een knipoog gezegd hoor, want ik heb er 2 jaar met veel plezier les van gehad.

En nee nergens spijt van zo leer je van alles wat op je pad komt. Ook hoe je moet omgaan met de stress van een ander.. :)


En er zijn vele wegen die naar rome leiden. Ik kwam van school met een mini basis, maar de de dingen die ruud noemde waren wel al benoemd en geleerd. Op stage heb ik nog we wat geleerd, vooral dat je een goedkope werknemer bent.. ... :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Na 25 jaar ben ik eindelijk over de zenuw trekjes heen die ik gekregen heb van m'n leraar laatste jaar, geeft die nog steeds les. En weet zelfs nog wie ik was / ben.

Dit overdenkend keek ik naar buiten en kreeg ik weer een zenuw aanval, rood hoofd, hijgen etc etc tegen kwijlen aan.
Pffiew, nee niet de leraar dus. De buurvrouw :wink: \:D/

Mijn schooltijd was geen makkie. Ook niet voor m'n docenten, nogmaals sorry. Toen al een vakidioot die kennis opslorpte als een gek en nooit tevreden zonder volledige uitleg.
Alleen edelsteenkunde snapte ik de ballen van. Echt helemaal niks!
Nu was het dat ik door ziekte een deel gemist had en daardoor de basis kristallografie gemist had. Met de belangrijke punten.
Dat ik daar voor geslaagd ben met een 5,5 is alleen maar omdat ik over de streep gesjord ben.

Enige jaren later kwam ik m'n leraar ( 4e jaar) tegen die me toen geholpen had met het examen; ik heb FGA .... Jij??? De meest hopeloze met edelstenen. Nuja alle stenen eruit halen en terug zetten is te veel werk dus ik wilde iets meer weten!
"iets' is een understaitment, heb je een lab? " Ehh ja system eickhorst polar, spec en topcon refr. Zeiss micr. mettler ana.balans.

Met totale verbazing is de goede man verder gegaan. Wat een top leraar. Die heeft me oa de fijne kneepjes bijgebracht.
Wat een geduld met een vol hormonen stuiterende puber.

Uit berichten weet ik dat Hr. van den berg ( e) naar Meeteren is verhuist en zou ik 'm graag eens bezoeken. En vereren met wat lekkers. Al moet hij nu zo'n 95 jaar zijn. Hij zat in z'n laatste jaar voor pensioen.

Wellicht te laat, maar alsnog veel dank voor de wijze kennis en geloof in de capaciteiten van mensen die zwakke pubers zijn.

Geloof me, ik was geen makkie voor m'n omgeving, en ben dat soms nog niet. Maar met een kop in de wind ben ik m'n eigen gang gegaan en ben best tevreden met wat ik bereikt heb. Al baal ik ervan dat ik niet 20 jaar later geboren ben en internet ten volle heb kunnen benutten voor info.
Daarmee zou ik zov??l meer kunnen bereiken.

Hiermee d? hint aan de studenten die nu bezig zijn.
Vakkennis en vooral oude technieken doorgronden is je pr?.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie