Tang om oogjes in te zagen

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Tang om oogjes in te zagen

Bericht door goldenwonder »

http://eurotool.com/videos/video4.html
Is er interesse in deze tang welke gebruikt wordt aan het einde van deze video? Ik loop zelf vaak te klooien met jump rings en het lijkt mij een handig hulpmiddel. Als er interesse is zal ik eens vragen of Drijfhout deze kan bestellen als dealer

Mandrel rond
Mandrel ovaal
"Oogjes" tang


http://www.eurotool.com voor meer gereedschap. Drijfhout is dealer voor Nederland
Laatst gewijzigd door goldenwonder op woensdag 14-09-2011, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ligt aan quanta costa natuurlijk., maar maakt t leven wel makkelijker :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

mijn idee lijkt mij reuze handig!!
maar idd wat moet ie gaan kosten?
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Als je het gewikkelde "buisje" tussen je wijsvinger en duim houdt is het toch een fluitje van ee cent om even die oogjes te zagen ???
Zo doe ik het altijd zonder problemen, wat niet wegneemt Rick dat ik blij ben met de altijd weer interessante links van je.
En dat wikkelen met zo'n accuboormachine is wel aardig maar met een handboormachientje in de bankschroef geklemt is het ook zeer simpel.
Ik zie hier niet zo veel in, bedankt voor het aanbod :wink:

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... s+wikkelen

(enkele foto's zijn inmiddels verdwenen, ik zou ze als nodig opnieuw kunnen maken.)
Laatst gewijzigd door Willem Parel op woensdag 14-09-2011, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb laatst bij alma geloof ik van die wikkel dingetjes gekocht, werkt ook als een speer 7,50 euro en dan heb ik 4 staafjes. De rest gaat al jaren goed in handboor ja :)


Maar ik heb nog wel eens moeite met het laatste stukje, Wat willem schrijft, zoveel moeite heb ik niet, ben alleen gereedschapsgeil.... :P
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik zie het grote voordeel van die tang niet direct. Die spiraal is toch makkelijk in de hand vast te houden. 't Is wel een mooi tangetje dat wel. :D Ik heb het idee dat je het zicht op de zaagsnede een beetje wordt ontnomen en dat je maar zo aan de overzijde in het oog aan het zagen bent.

Maar een adresje voor ovale regels in diverse maten, heel graag.

ari
Laatst gewijzigd door Ari op woensdag 14-09-2011, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Erika schreef:Maar ik heb nog wel eens moeite met het laatste stukje,
Dat kan je zo lekker door de vinger snijden als je niet oppast, even het laatste stukje met de tang vasthouden helpt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik zaag altijd wel voorzichtig met dit soort dingen, maar streepjes houd je wel over ja.

Ik zorg wel dat ik altijd een lange zaagsnede zet dat ik iig een richtlijn heb tegen het einde. !

alleen laatst oogjes van 2 mm buitendoorsnede was wel wat vervelend ...

Maar tang is wel een mooie!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Kom op mensen, wij 'goudsmeden' draaien onze handen toch niet om voor dit soort zaagwerk :mrgreen:

Toegegeven, het is wel weer een leuk stukje onzin gereedschap :P

Als Wouter het op voorraad neemt, dan zal er wel weer eentje op mijn werkbank belanden :D

Bij deze mevrouw komen de ringetjes nogal vreemd ver opengebogen op tafel terecht, ik vraag mij af hoe vervormd ze zijn? Ze zaagt ook wel wat grof... en met 2/0 :-k

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

volgens mij heeft ze koperdraad gebruikt, dat is echt vervelend zagen... net boter zo zacht :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

De mandrellen heb ik hier niet. Wel zo`n blauw heft met verschillende diameters aflopend staf erop. Maar dat vind ik niet werken. Dus zocht nu iets voor in een handboor.

Doe het zelf altijd gewoon uit het handje tussen de vingers. Totdat ik laatst een keer uitschoot en in mijn vinger zat ipv in de ringetjes. Toen dacht ik...dit moet toch makkelijker kunnen ipv tussen je vingers. Zeker als je in een keer 40, 50 oogjes wilt doen, dan is een hulpmiddel wel handig.

Drijfhout kan dit gereedschap gewoon bestellen. Sterker nog, er was al gebrainstormd over deze tang, mandrellen etc. Binnenkort in dit theater !!
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

quanta costa


ik gebruik alles wat ik tegenkom om op te draaien, Geloof dat ik stukken zilverstaal heb liggen en allerlei ander gevonden dingen.
Als t maar rond is en de binnenmaat heeft die ik nodig heb. ben ik niet zo moeilijk hoor :)

vanwege cursusisten heb ik eens gekeken wat dit dan was;
Afbeelding
Vorige week binnen gekregen en het werkt goed. lekker simpel. Oook de ovale vorm heb ik erbij. Ovaal was 12,5 euro geloof ik, de ander 7,5


Beadalon. niet topspul wrs, maar he voorlopig heb ik genoeg jumpring making gedoe.

ik doe geen 50 oogjes in een keer, ik heb rolletjes liggen die ik afzaag als nodig en wat ik dan nog overheb gaat in bakje :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

goldenwonder schreef:Doe het zelf altijd gewoon uit het handje tussen de vingers. Totdat ik laatst een keer uitschoot en in mijn vinger zat ipv in de ringetjes. Toen dacht ik...dit moet toch makkelijker kunnen ipv tussen je vingers. Zeker als je in een keer 40, 50 oogjes wilt doen, dan is een hulpmiddel wel handig.
:lampje: :lampje: :lampje:

Afbeelding

Afbeelding
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Heer Bode, als u meeleest...sla maar alvast wat van deze schaartjes in... :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Echt waar??....Knip jij ze? En moet je dan ieder uiteinde vlak slijpen voor je ze bij elkaar buigt? Of knip hij redelijk vlak af? Dit is toch gewoon een omgebouwde pioentjes / plaatschaar?
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Plaats reactie