Vergulding verwijderen

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Nance
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 14-11-2010, 19:02
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Vergulding verwijderen

Bericht door Nance »

Ik wil graag een vergulde halsketting met grote schakels herstellen, hierbij moet ik op een 7-tal plaatsen solderen, maar vrees dat de vergulding er grotendeels afgaat wanneer ik de ketting in de vitrex leg en daarna ga polijsten. Opnieuw vergulden is nogal prijzig vrees ik. Kan ik de vergulding verwijderen door te polijsten of bestaat er nog een andere manier? Wie heeft hier ervaring in...Alle tips welkom!

Groetjes

Nance
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

Dag,

Vitrex is een sterk verdunde oplossing van zwavelzuur en is niet krachtig genoeg om goud op te lossen. Om goud op te lossen heb je koningswater nodig (salpeterzuur en zoutzuur), zelfs voor vergulde delen. De vergulde laag is maar enkele microns dik, ik dacht in de orde van 1,5 a2 micron. Je kan het "weg-polijsten" maar denk eraan dat je materiaal afneemt en het geheel dunner wordt. Achteraf zul je het opnieuw moeten laten vergulden of het zelf doen door penvergulding.

Groetjes


Abo
Nance
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 14-11-2010, 19:02
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Bericht door Nance »

H??l erg bedankt voor je reactie! Altijd fijn om van anderen hun ervaringen weer iets te leren, merci!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Het ligt er aan wat je ter beschikking hebt, afpolijsten gaat maar je zult merken dat je niet elk hoekje bereikt en er restjes blijven zitten.
Ontgulden kan electrolitisch maar daarvoor heb je apparatuur en baden nodig.
Een andere mechanishe bewerking is in een giebelton ofwel trommel gevuld met kleine steentjes ( verkrijgbaar bij Bijou) en aangevuld met puimsteenpoeder en het daarin trommelen.
Maarja ook daarvoor ben je weer meer equipment nodig.
Voor degene die wel over een giebelton beschikken, die steentjes zijn vaak wel heel handig om te ontbramen en om ( bewust met blitsbeits) geoxideerde kettingen mooi regelmatig op kleur te krijgen, 1 uurtje in de steentjes en daarna even in de kogeltjes en ze zijn prachtig, maar dit terzijde.....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

Als je de driehoekige blauwe keramische steentjes bedoelt is dit wel een heel agressieve manier om je vergulding te verwijderen naar mijn inzien. Je haalt het zelf aan dat het erg geschikt is om te ontbramen waar je ook helemaal gelijk in hebt. Om een laagje van enkele microns te verwijderen is het wel muggen met kanonnen afschieten. Het oppervlak dat achterblijft is ook ruw en behoeft nog een cyclus met plastic media om dan af te werken met niro kogeltjes of fijne ronde keramische polier bolletjes en als laatste eventueel walnootpelletjes behandeling met media. Merk weer op dat je telkens het materiaal dunner maakt door metaal af te nemen. De hele ketting wordt dus in zijn geheel dunner, ook het slotje.

Groetjes
Abo
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Steentjes heb je waarschijnlijk in verschillende groftes
Ik heb van die kleine grijze steentjes en ik kan je verzekeren dat die heel weinig afnemen.
Het ligt er ook aan hoe lang je de trommel laat draaien maar in mij geval is bijvoorbeeld het dunne laagje blitsbeitsoxide er na een uurtje nog niet af, dus met een kanon op een mug..... mmmmwahh.
En als een ketting zo kwetsbaar is dat hij deze behandeling niet kan hebben dan is polijsten met vet en borstels en lappenschijven m.i. destructiever, dat zal meer afnemen dan trommelen.
Maar hoe kwetsbaar het collier is en wat beter wel of niet te doen is weer een andere discussie, ik gaf alleen maar een mogelijkheid aan.
De meeste colliers zullen dit zonder problemen doorstaan.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

Als er al zeven solderingen moeten plaatsvinden ga ik ervan uit dat het kettinkje niet meer zo geweldig is. Nu goed, we geven enkel mogelijkheden aan zoals je zegt Willem. Met de blauwe steentjes die ik heb zou het wel ruw worden en vergt het meerdere stappen. Mogelijk dat je er andere hebt, dat laat ik in het midden, kun je gelijk in hebben. Moeilijk om deze keramische media hier met mekaar te vergelijken.
Plaats reactie