diamant in goud

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

diamant in goud

Bericht door leen van dijk »

mij is de vraag gesteld of het mogelijk is om op een nog te maken gouden ring een laagje diamantdeeltjes aan te brengen. Zoals je dat ook wel ziet bij gereedschap met industriele diamant.
De stukjes diamant moeten dan wel wat groter zijn.
Hoe krijg ik die stukjes vast aan/in het goud?
Hoe kom ik aan zulke stukjes diamant?

een hartelijke groet
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Daar vraag je wat Leen...... misschien zijn die deeltjes wel via internet op te duikelen.
Het aanbrengen zou ikzelf proberen door de oppervlakte te smelten en dan terzelfdertijd het gruis er over te strooien, desnoods nog even na laten vloeien.
Mochten ze te diep wegzinken kun je misschien het tussenliggende metaal met voorloopvet er weer tussenuit poetsen.
Maar omdat dit nooit voorbij komt is het maar een wild idee en voor verbetering vatbaar.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Ik heb wel eens een glassnijder gemaakt van een 8/8 maar bij het solderen blijft de steen gewoon drijven op het soldeer, je moet het er echt indrukken en af laten koelen.
Ik vraag me af of de diamant deeltjes wel vast blijven zitten en er bij het afkoken niet gewoon weer afgaan.
Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Ik denk ook dat ze er bij een goede slijpschijf gewoon ingeperst worden. Bij het gebruik van zo'n slijpschijf is het ook de bedoeling dat de kristallen er steeds verder ingedrukt worden, i.p.v. er af te vallen zoals bij goedkope schijven gebeurd. (Of bij verkeerd gebruik van een dure schijf).
Laatst gewijzigd door Briolet op dinsdag 05-03-2013, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik vraag me af of dat wel lekker draagt? Het lijkt me toch wat ruw (als in heeeel grof schuurpapier) tussen de vingers. Scherp puntig au.. maar dat is mijn gedachte

Ik zou ook pogen in te smelten. mss in een oven en dan een soort als mokumee, wellen met druk?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Ik vraag me af of dat wel lekker draagt?
En wat dacht je van wijnglazen en dergelijke die je steeds oppakt?

Ik ken wel het verhaal van een auto bezitter die zich afvroeg waarom het glas van de bijrijder steeds verkraste: Zijn vrouw had de neiging met haar hand met diamantring steeds aan het glas te zitten.
:D
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

In was duwen en dan gieten.

Maar je moet er dan wel voor zorgen dat de diamanten in het gips blijven zitten.

Of wat misschien ook nog kan werken is piepschuim want er blijft niks van over als je er goud in of op giet.

Hier kan je even over na denken :wink:
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Geen idee hoe je diamant op zo'n manier kunt aanbrengen, maar ben benieuwd hoe dit afloopt. Het lijkt me erg mooi!
Misschien wel een idee om de diamantstukjes verdiept aan te brengen in de ring. Dus een U-vormig profiel ring, met in de 'geul' het diamant. Dan heb je geen probleem met het bekrassen van wat of wie dan ook. ;)

Ze verkopen bij Bijou Moderne iig wel een soort stukjes (plakjes) diamant. Die zijn vast iets groter dan jij bedoelt, de kleinste zijn 1,2 mm, maar misschien kun je die op de ??n of andere manier kleiner krijgen?
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

diamant in goud

Bericht door leen van dijk »

bedankt voor het meedenken!
Het zal niet meevallen denk ik zo tussen alle regels door te lezen.
Ik denk dat er eens rustig over nagedacht moet worden of dit wel een succes is.
Ja die glimstukjes op willekeurige plek is natuurlijk mooi maar ook het aspect van ruw/scherp moet overdacht worden.
Ik ga er met de klant over verder filosoferen.
Ik blijf uiteraard benieuwd naar verdere aanvulling hier en mocht er bij mij iets concreets uitkomen ga ik natuurlijk verslag uitbrengen.

een hartelijke groet
het houdt je scherp
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

en als je ze afdekt, of invult met hars of dat uv spul ofzo, zou dat wat zijn??
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik denk dat snel krast!? Mss colorit dat is harder. Of met transparante emaille. Of de ring zo maken dat ze dieper komen te liggen dan bijv, de buitenranden van de ring.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

ja verdiept zegelring idee ofzo? Dat zou idd ook wel kunnen!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Persoonlijk zou ik eens googelen om te kijken hoe ze dat op vijlen en slijpschijven vast zetten. Het zou zomaar kunnen dat vloeibaar goud niet hecht aan diamant.
Het kleiner maken van diamant is niet zo moeilijk gewoon met een hamer erop slaan en dan krijg je vanzelf kleine stukjes.
Vroeger werden de stenen niet gezaagd maar gekloofd. Beiteltje en dan een klap met een hamer. Bij grote diamanten vergde dat vaak enkele dagen bestudering van de structuur om te kijken waar de beitel geplaatst moest worden om daar te koven waar men wilde.
Indien het niet vakkundig gedaan werd kon de hele steen aan gruzelementen gaan.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik dacht niet aan zegelringmodel hoor!!

Ik denk dat industriele diamant goekdoper is dan diamanten welke voor de sieraden industrie worden gemaakt en gebruikt.
Tuurlijk kun je diamant slopen maar ik zou toch eens zien of je het goedkoper voor elkaar krijgt.
althans dan ga ik er vanuit dat je briljant bedoelt. Ik zou op zoek gaan naar ruwe diamant.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ik heb nog wel ruwe diamant liggen. Als Leen even eentje wil proberen dan is dat geen probleem.
Plaats reactie