Hoe en wat: werken met Vijlwas

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Erika als je helemaal weer "op de been" ben kunnen we misschien samen gaan. Ik ben ook wel ge?nteresseerd.
(Als Goudsmederij dat goed vind, dan)

(heb je ook meteen vervoer, LOL)


Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Je bent me voor ik zat al aan hetzelfde te denken.

Altijd leuk als je eens mag zien hoe iemand anders iets doet
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Aspasia schreef:Toch denk ik dat er een gedeelte aan dit plaatje gehamerd is, er zal best een soort stempel zijn geweest voor een basis vorm maar de rest is er wel in gehamerd, en er is weinig aan gegoten.
Ik heb er nog mee ge?xperimenteerd. In brons had ik een mal gemaakt in positief reli?f en maakte er vervolgens een loden mal in negatief reli?f bij. Ik nam een plaatje gegloeid zilver en legde het tussen beide mallen en ramde met een hamer het reli?f erin. Het resultaat was een vrijwel perfecte afdruk die enkel een beetje bijgewerkt hoefde te worden. De verticale versierstrips zijn later aan het plaatje gesoldeerd. De rosette-vormige schijf in het midden is los van de rest van het plaatje en wordt op zijn plaats gehouden door een klinknagel.

Goudsmederij MD, heb jij nog topis hoe ik onderstaand ontwerp het best kan modelleren? Ga er maar vanuit dat het plaatje ca. 5 cm hoog is.

Hoe brengen jullie een ontwerp op papier aan op vijlwas?

Afbeelding
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

He Cees,
Dan maken we toch een afspraak met z'n drie?n.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

ik ga vandaag nog wat detail fotos maken zodat jullie kunnen zien hoe ik met relief werk
en dan zou ik inderdaad zeggen kom eens een lesje
bij me doen
En met zijn drieen gezellig
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

We wachten even tot Erika ook mee kan. :)
Ik zou graag eens willen kijken hoe je werkt.


Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

Afbeelding

Dit beertje is geheel gemodelleerd en hier kan je dus ook zien dat je in diepte heel goed kan werken
het gezichtje van de beer heeft zo veel sprekende details dat het een lievelijk geheel wordt
en echt dit gaan we niet redden met vijl was
Modelleer was dat is wat je nodig heb
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Overleg aangaande een eventuele afspraak gaarne via pb voortzetten. Nu sneeuwen mijn vragen onder.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

ja sorry
maar ik heb ook je vraag beantwoord zoals je kan zien bouw ik echt op in de modelleer was
wellicht voor u ook interessant om een keer een cursus mee te doen
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Dat kan zeker interessant zijn inderdaad en ik houd het dan ook in mijn achterhoofd.

Je vermeldde dat je je model opbouwt in modelleerwas en die bewerkt met modelleerstalen. Kunnen die modelleerstalen ook gebruikt worden op vijlwas, of is vijlwas niet geschikt om met modelleerstalen bewerkt te worden?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

Ik zeg altijd maar onthoud dat was was is en behandel en verwerk het als was en
ga der niet mee vijlen zagen en draaien .....ik zie echt metaal bewerk praktijken
Gebruik de voordelen van was maar dan moet je wel een modelleer was nemen
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Als de was heel erg hard is kun je toch ook de stalen enigszins warm maken? Het lijkt me dat je dan ook wat beter kan modelleren.
Maar het is zoals gezegd. Wil je modelleren dan is modelleerwas uiteindelijk het best, lijkt me.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Precious Art schreef:Erika als je helemaal weer "op de been" ben kunnen we misschien samen gaan. Ik ben ook wel ge?nteresseerd.
(Als Goudsmederij dat goed vind, dan)

(heb je ook meteen vervoer, LOL)


Precious
Ja maar ik weetdus niet of het dit jaar nog wat gaat worden, dus mss moet je maar zonder mij, maar dat zien we wel na operatie :) (Gaat natuurlijk ook om centjes en niet werken....... is geen geld enzovoorts. , maar komen we wel uit tzt) Ik ga ervanuit dat juli weer volledig in knalmode moet kunnen, maar ja tijd leert het
In elk geval denk ik dat ik na de operatie eerst keihard moet werken om dingen klaar te maken voor de volgende stappen,. Er gaan wat dingen tegelijk lopen in augustus. Dan beginnen de curssussen weer, de evenuele aanloop naar Sieraad en de kerst. Daarom weet ik dus niet of dit jaar het gaat worden.

@Latinatas als je echt last hebt va het stukje tussen jou vragen en die van de rest dan kan het topic uit elkaar halen, dan laat ik alleen staan wat echt direct betrekking heef top jou vragen en niet de mijne en die van de rest



Zoals ik eerder schreef: ligt het eraan wat voor model er gemaakt moet worden welke techniek ik gebruik. Ik zou ook nooit zeggen dat je dit met vijlen kan doen. Mss wel met fijne freesjes het grovere werk, maar ik zou dit opbouwen me de wassmelter



Met modelleerwas bedoel je niet het boetseerwas en is weer anders dan het vijlwas en wordt ook wel spuitwas genoemd!?
Ja toch nu heb ik m.
Modelleerwas was wat mijn leraar dat kneedbare spul om te boetseren noemde, vandaar de dubbelcheck.

maar moet je eens opletten hoe ver je kunt komen met een zaag, frees, vijl en was! :)

Eerst het grove werk, ipv opbouwe is dit afbouwen, precies andersom, maarhet kan dus wel :) hihi :mrgreen:


Maar jij jou ook de voorbeelden van latinatas opbouwen, terwijl ik denk dat zagen en vijlen mss wel net zo snel is?
Laatst gewijzigd door Erika op dinsdag 04-03-2014, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gast
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 12-03-2009, 8:45
Ervaring: Overig

Bericht door Gast »

inderdaad ik heb me zelf nu maar aangeleerd om de was die wij gebruiken de Aqua, modelleer was te noemen
het is hele andere soort was denk aan smelt temp, hardheid enzo
daarom modelleer was.


En ik snap je helemaal Erika met het oog op een keer cursus komen doen
maar 1 keer is leuk maar je leert ook geen auto rijden in 1 les

Ik zou ook onze website in de gaten houden want ik ga basis stukken in de modelleer was verkopen ...
wat BM in vijlwas in zijn assortie heeft maar dan uitgebreider
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Het topic hoeft niet per se opgeschoond te worden, hoor, Erika.

GoudsmederijMD, ik heb hieronder enkele foto`s van archeologische vondsten geplaatst. Deze dingen zijn allemaal 2000 jaar oud en dus ook gemaakt volgens technieken van 2000 jaar geleden. Dat deden ze dus zonder zaag, freesjes en dergelijke moderne apparatuur. Zeer waarschijnlijk gebruikten ze bijenwas, modelleerstalen en beiteltjes etc.


Voorkant; het voorwerp bestaat uit meerdere delen: de ronde schijf en de hanger eronder zijn apart. Schijf heeft een diameter van ca 10 cm.
Klik op download onder de foto en gebruik de rode pijl boven de foto om van foto te wisselen.

De achterkant van bovenstaand voorwerp. Duidelijk zichtbaar dat de ronde schijf en de hanger eronder los zijn.
Klik op download onder de foto en gebruik de rode pijl boven de foto om van foto te wisselen.

Nog zo`n hanger; zie het relief in de schijf en de hanger. De schijf heeft een diameter van ongeveer 6 cm.
Klik op download onder de foto en gebruik de rode pijl boven de foto om van foto te wisselen.

Gespje, ongeveer 5 cm breed.
Klik op download onder de foto en gebruik de rode pijl boven de foto om van foto te wisselen.


Als je die metalen voorwerpen en de imperfecties erin ziet, hoe denk je (of anderen) dat men de wasmodellen voor deze dingen 2000 jaar geleden heeft gemaakt? Hoe maakten ze die schijf? Hoe maakten ze die hanger eronder? Bouwden ze die op of vijlden ze die hanger? Nogmaals: geen moderne technieken zoals frezen enzo werden gebruikt. Bijenwas en vijlen hadden ze toen al wel.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Plaats reactie