kwik

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lexks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 07-05-2012, 21:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

kwik

Bericht door Lexks »

Heeft iemand ervaring met sieraden die aangetast zijn door kwik uit een thermometer? zowel zilver als goud, hoe krijg je de vlekken weg?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb dat eens aan de hand gehad en ben gaan schuren en verder weer opnieuw afwerken, Was gladde trouwring, scheelde wel
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Lang geleden ooit bij de hand gehad, meerdere keren gloeien hielp toen wel (ventileren i.v.m. kwikdampen !!!)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Ik heb een keer een bi-color ring gezien die door kwik aangetast was. Het gerhodineerde deel was on-aangetast, maar bij het geelgouden deel was het kwik al diep in de ring doorgedrongen en had het hele goud bros gemaakt. Ring was dus rijp voor de sloop.

Gezien het bros worden van die ene ring door het kwik, zou ik grove middelen gebruiken en de door kwik aangetaste delen goed wegvijlen voordat het kwik dieper in de ring doordringt. Beter een dunnere ring dan een die straks in stukken breekt.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Zelf heb ik tot nu doe altijd zoites gegloeid (buiten !) maar nu ik er over nadenk zou het mischien best wel iets zijn om het weg te etsen. Ook buiten gloeien is natuurlijk niet helemaal zoals het hoort. Er blijven kwikdampen vrijkomen. Het werkte trouwens altijd wel prima. Wanneer je het kunt etsen blijft het kwik in de de etsvloeistof zitten. Het kan dan gecontroleerd worden afgevoerd. wel zo netjes,toch...

Mischien weet Briolet ons hierover iets meer te vertellen.....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Zou de etsvloeistof wel zo diep doordringen Eljas, het kwik zit vaak wel door en door.
Ik denk dat het kiezen is tussen 2 kwaden waarbij, als dat mogelijk is, gecontroleerd afvoeren natuurlijk wel de voorkeur heeft.
Maar ik heb mijn twijfels er over.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Ik heb het maar 1 keer meegemaakt en dat was 30 jaar geleden. Dat was iemand in een ziekenhuis die even was kwik met de handen bijeen geveegd had. Ik was zelf geschrokken hoe het kwik bij een zo'n relatief kort contact, zo veel kwik in de ring kon doordringen. En wij kregen de ring pas veel later toen hij 'spontaan' gescheurd was.

Ik zou me over de dampen niet direct druk maken als het maar eens in de paar jaar gebeurd, omdat ook de hoeveelheid al minimaal zal zijn. Anders is het bij de zeer kleinschalige winning van goud. Daar wordt nog steeds kwik ingezet om het goud uit slib en zand te halen. (Volgens voorgaande link gaat zelfs meer dan een kwart van de kwikproductie naar de kleinschalige goudproductie.)

Als de ring knapt betekent dat het kwik de korrelgrenzen verzwakt heeft. Maar kwik lost goed op in goud, zodat ik denk dat bij uitgloeien een deel ook niet verdampt maar in de bulk van het materiaal verdwijnt. Als het helpt om de vlekken te verwijderen en schuren is geen optie, dan zou ik het gewoon doen.

Het is de vraag wat je daarna met het goud moet doen. Bij ons is hij indertijd bij het 'oudgoud' gedaan. Met de hedendaagse milieu wetgeving mag een recycling bedrijf dit goud niet eens meer verwerken. (Zie deze lijst met maximaal toegelaten verontreinigingen van een duits recycling bedrijf )
Gebruikersavatar
Lexks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 07-05-2012, 21:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Lexks »

Had niet meer gereageerd, sorry! :oops:

Maar het ging dus om een zilveren hangertje, van een verpleegster die een thermometer had laten vallen, bij een paar oude cli?nten van haar.

De helft was verkleurd, ik heb 'gewoon' de andere helft ook met kwik bewerkt, :ziek: dan zie je er ook niks meer van. :mrgreen:

Weet dat het niet de beste oplossing is, maar het kleur verschil was weg. :oops:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dit lijkt mij de meest slechte oplossing, sorry.
Ik denk dat het schadelijk kan zijn het hangertje op de huid te dragen vanwege het kwik.
Ook kan het zijn dat op den duur het kwik het hangertje alleen maar meer aantast. :-k
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

kwik is ook niet het meest gezonde metaal voor de mens.
Als ik klant was zou ik die hanger niet meer terug willen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Lexks
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: maandag 07-05-2012, 21:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Lexks »

Ik weet dat het een slechte oplossing is, maar er uit schuren was niet echt een optie, omdat het zeer dun materiaal was, dan had ze dus ook niets.

Ik heb ook gezegd dat ze het beter niet kon dragen, nu bewaart ze het in een doosje en kijkt er waarschijnlijk 1 keer per jaar naar, dus door de meest slechte oplossing te gebruiken, heeft zij haar herinnering nu in een doosje zonder vlekken, en ik heb een mooi doosje verkocht. :mrgreen:

Maar ik zal het niet weer doen... #-o :oops: =; [-( [-X
Plaats reactie