rhodineren van Sterling zilver

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
gempie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 04-03-2014, 10:03
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudenaarde België

rhodineren van Sterling zilver

Bericht door gempie »

hallo

Ik was op youtube en kwam een artikel tegen van RioGrande om sterling zilver te rhodineren.
Daar wordt beweerd dat je een nikkel laagje moet leggen op Sterling Zilver alvorens het te rhodineren. Vreemd maar ik heb dat nog nergens gelezen of kijk ik er ergens over ?
https://www.youtube.com/watch?v=rNxFBfk4SWI

Kijk eens vanaf 1:40

Is dit inderdaad zo ?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: rhodineren van Sterling zilver

Bericht door @tjuh »

zij geven zelf een antwoord:
it's not essential but a nickle pre-plate will create a better bond and a longer lasting rhodium plating. Hope this helps. Mark N Tech

You are correct. If you plate Rhodium directly onto silver you will contaminate the rhodium solution and it will no longer be effective. If you are trying to avoid using nickel you can preplate the silver with gold or try using palladium. Palladium has a similar look to rhodium and you can plate directly onto silver. Or pre-plate with the palladium and then do the rhodium.

staan gewoon in the comments eronder. Maar goed als antoord op jouw vraag; dit kan puur alleen gelden voor dit product dat zij verkopen.
gempie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 04-03-2014, 10:03
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudenaarde België

Re: rhodineren van Sterling zilver

Bericht door gempie »

oeps, ik was op een ipad aan het kijken en heb niet naar beneden gescrolld en dus het commentaar niet gelezen.

Een nikkelbad is een zuurbad, hoe zit het dan met gezette stenen ? Kunnen die tegen dergelijk bad ?
En wat als je Sterling zilver met de stift rhodineert ? Gebruik je dan ook best eerst een nikkelbad ?
Plaats reactie