tafelboormachine of hangmotor?

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
evelyn91
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 12:43
Ervaring: Leerling vakopleiding

tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door evelyn91 »

hoi allemaal,

ik ben eerstejaars op de vakschool en nu de vakantie er aan komt wil ik graag dingen aanschaffen om in de zomer door te kunnen gaan.
Nu wil ik graag iets om mee te kunnen boren, gaatjes voor oogjes etc. op school gebruiken we daar de tafelboormachine voor maar het kan ook met een hangmotor?
Ik heb daar de hangmotor nog nooit voor gebruikt en vraag me dus af wat de beste aankoop zal zijn. ik zat zelf te kijken naar de xenox boormachine die toch ook al 200 ex is.

daarnaast als ik voor een hangmotor ga, wat is dan de beste om nu aan te schaffen. ik zou graag voor een middenklasse gaan. ik wil wel graag dat ie langer mee gaat maar ik heb geen 600 euro om er aan uit te geven.
Ik hoor graag een aantal meningen :)

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door peterspanje »

Ik zou zeker voor een hang motor gaan en dan de Foredom SR, kost geloof ik iets van 200 euro en je kan hem krijgen bij Riogrande via Alma, mocht je meer willen besteden dan zou ik de LX Foredom er bij doen met hamerstuk, die tafelmodel van Xenox, mocht je in de beurt zijn, dan kan je hem van mij overnemen, in de praktijk gebruik ik het zelden.
evelyn91
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 12:43
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door evelyn91 »

ik zie de foredom niet zo snel bij alma? ik zal daar nog eens beter naar kijken.
Voor hoeveel zou u de boormachine weg doen en waar is hij dan op te halen?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door Abo »

Idd, ik zou ook investeren in een hangmotor omdat je dat voor heel veel werkzaamheden zal gebruiken.
Een enorm veelzijdige hulp voor allerlei werkjes waar je 100% geen spijt van hebt of ga hebben.
Koop een stevig apparaat dat wat kan hebben van om en bij de 400W en 16 - 18.000 toeren per minuut.
Het bedrag wat je wil uitgeven ligt zoals peterspanje zegt om en bij de 200€

Op de Duitse ebay vind je er net zoals bij zujeddeloh.de of zoals peter voorstelt bij Alma.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door peterspanje »

Evelyn, volgens mij vertegenwoordigt Alma, rio grande in nederland, mischien kan een van de andere Zilvermaan leden dat bevestigen, of bel anders Alma even op, je kan op riogrande.com de hangmotoren bekijken, de Foredom is degelijk betrouwbaar en als er ooit wat is, heb je fantastische service, ik had een keer een probleempje, een e-mailtje en ik kreeg gratis het onderdeel per expres toegestuurd.

Ik zelf koop rechtstreeks bij RIO Grande, maar voor een kleine order kan je het beter via Alma regelen

Wat het tafel boormachine betreft, je bent welkom, maar je moet er wel 2500 km voor naar het zuiden 8)
Wat misschien niet een slecht idea is, het is 25 graden, stralende blauwe skyline en laconcha staat er fantastisch bij, de mango bomen staan volop in bloei, net als de pruimen en advocado bomen en de eerste vijgen zijn al geoogst, dus je kan altijd een zakje fruit meenemen voor de terugweg 8)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door peterspanje »

Hier is een fototje, een compleet set voor 227 us, ongeveer 200 eurp
Bijlagen
image.png
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door Willem Parel »

Inderdaad, het hele Rio Grande programma is via Alma te bestellen, de prijzen die Alma rekent zijn ongeveer de dollarprijzen x1.1
Vloeistoffen wil wel eens een probleem zijn in verband met de problemen zoiets per vliegtuig te laten vervoeren.
https://www.riogrande.com

Overigens, een goed advies om voor een hangmotor te gaan, een hangmotor is een must voor een goudsmid, een tafelboormachine is een luxe daarnaast eventueel.
Maar ik doe al meer dan 35 jaar zonder......
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door Sun »

Ja, hier ook de hangmoter die het meeste gebruikt wordt. In mijn geval een Fortiflex van Dremel. Geen snelspankop, dat mis ik wel eens, omdat ik er op school wél eentje heb, maar de mijne heeft weer als voordeel dat er ook hele dikke dingen in gaan, en ook staafjes zilver die in combinatie met schuurpapier en diamantvijltjes leuke vormen opleveren.

Als tafel-boormachine heb ik een standaard waar de kop van mijn dremel inpast. Maar gebruiken doe ik het eigenlijk nooit.. Zelfs met de fijnste boortjes ben ik sneller met de hangkop.
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door peterspanje »

Zonnetje, je kan misschien dit handstuk gebruiken, ik geloof dat je tot 6 mm kan gaan, by aliexpress koop je voor een prikje een copietje
Bijlagen
image.png
evelyn91
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 12:43
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door evelyn91 »

bedankt allemaal.
dat word het inderdaad een hangmotor, dan maar even oefenen met het boren daarmee. gaan daar eigenlijk speciale boortjes in?

Bedankt voor het laten zien van de foredom. er staat op de site van alma zelf een hangmotor nr 2 die erg veel op die van foredom lijkt met dezelfde specificaties als ik het goed heb maar dan voordeliger. kan iemand mij daar iets over vertellen? Er staat namelijk geen merk bij of iets
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door Erika »

Ik raadt het handstuk wat peter laat zien af! Ikw eet niet hoe de gereedschapspakketten nu zijn van school maar indertijd zat er in jaar 2 een handstuk bij.
Bij mij zit dat handstuk aan de goedkope hangmoter van bijou, maar ik vind het vergeleken met mijn hadnstuk op de Techdent echt wel een #$%!@! ding :)
Ik heb deze motor voor mijn cursisten ... En is leuk om te beginnen en dan door te sparen naar een betere voor als je straks klaar bent met school
https://webshop.bijoumoderne.nl/websolu ... e=01&cpl=1


Hangmotor ga je als goudsmid gigantisch veel gebruiken, dagelijks. dus die mag je best wel in investeren gezien het komende jaren bij je gaat zijn
Dus beter kun je een goede kopen en even doorsparen. Ik ben nog steeds heel blij met de investering in de Techdent die ik heb
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door Willem Parel »

Ik ben het helemaal eens met Erika's lezing, ga niet voor goedkoop maar ga juist in dit geval voor kwaliteit.
Met een Techdent hoef je nooit weer en een goed handstuk met de juiste schachtdiameteropname (2.35mm.) is ook belangrijk.

En dat boren?....dat heb je zo in de smiezen, je zult die tafelboormachine niet missen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door Erika »

Je zou ook martkplaats nog in de gaten kunnen houden. En geen idee of de vakschool nog gereedschappen gaat verkopen nu er renovatie is. Weet dat ze dat deden toen amsterdam is gesloten, mochten we shoppen :) Geen idee of er nu ook nog weer gereedschappen afgeschreven zijn e.d.


Ik ben begonnen met een dremel, en achteraf gezien had ik voor minder geld die hangmotor van bijou kunnen kopen om iets te hebben, Toen doorgespaard naar kwaliteit,. http://www.zujeddeloh.de/produkte/golds ... -_246.html
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... or-model-1 (stonden maandag op de zilverdag ook)
Dat is nog te doen voor student denk
Techdent aanschaffen zal dan weer net teveel zijn denk, . maar als je nu tot 75 euro uitgeeft aan hangmotor kun je leuk spelen van de zomer en is het ook niet zo pijnlijk tegen de tijd dat je verder gaat groeien in je vak en dus gereedschap
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
evelyn91
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 12:43
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door evelyn91 »

ik heb inderdaad al een handstuk van school en zou het wel prettig vinden als ik die zou kunnen gebruiken.
Ik zie niet zo snel verschil in specificaties tussen die goedkope van bijou en die van HBM. naar die van HBM heb ik al eerder gekeken maar omdat ik twijfel of het handstuk er op zou passen? toen ik de kraam zag maandag had hij geen hangmotoren meer dus kon ik ook niet kijken.

het handstuk zou dus wel op die van bijou passen, dan is dat misschien wel leuk om te starten en geld wat ik over hou te sparen voor als ik klaar ben met school.

zijn handstukken zo universeel dat ze ook op die van HBM zouden passen of raden jullie aan om toch voor die van bijou te gaan?
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: tafelboormachine of hangmotor?

Bericht door peterspanje »

Wat het handstuk betreft, ik gebruik deze alleen als ik veel grip nodig heb, of maten gebruik buiten de 2.35 mm, de standaard snel spanner handvat gebruik ik praktisch altijd, je wisselt freesjes en boortjes in een fractie van een seconde.

Ik denk dat het voor de rest een persoonlijke voorkeur is, ik zweer bij mijn foredoms, de SR en het model LX, maar goed gelukkig is er heel veel keus!
Plaats reactie