Rare vraag.

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Rare vraag.

Bericht door mimaatjes »

Hoi.

Ik heb even een vraag. Ik ben beetje bij beetje alle materialen aan het verzamelen die ik voor goudsmeden nodig heb en hiervoor ben ik online verschillende sites aan het bekijken.

Nu valt het mij op dat op een site zoals dezilverwinkel.nl 1 vijl wordt verkocht voor 8,95 euro. Terwijl er in een bouwmarkt bij mij in de buurt een set van 5 metaalvijlen liggen voor dezelfde prijs. En de vijlen zien er hetzelfde uit.

Met hamers is het hetzelfde verhaal.

Nu is mijn vraag dus. Zit er verschil in de soorten vijlen, hamers, enz. die je bij de goudsmid winkels koopt of in een gewone bouwmarkt?
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Rare vraag.

Bericht door peterspanje »

De kwaliteit in een bouwmarkt is misschien wat minder, maar aangezien je het voor zachte metalen gebruikt kan je je ook afvragen of dat erg belangrijk is, ingeval van vijlen van kap 1,0f kap 2 kan je goed terecht op de bouwmarkt, fijnere vijltjes zal je toch bij de speciaalzaak moeten halen.
Koop in ieder geval een grote kap2 vijl, ik gebruik die in ieder geval veel meer als mijn naaldvijlen. Wat hamers betreft, als je de mogelijkheid heb om ze aan te passen dan kan je elk soort goedkope hamer aanschaffen.
Kijk eens bij HBM in Moordrecht! Hoop jeweliersgereedschap voor weinig!
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Rare vraag.

Bericht door Abo »

In vijlen heb je vele soorten.
De betere vijlen dragen namen zoals Nicholson, vallorbe, Friedrich Dick enz.
Het verschil zit meestal in hoelang ze scherp blijven, staalsoort dat gebruikt wordt, handgemaakt of mechanisch geproduceerd.

De meest gebruikte is kap 2 zoals peter het al schrijft.
Koop geen zoete vijl (kleiner dan kap2) omdat na verloop je vijl van kap 2 door gebruik op zich zoet wordt.
Hoef je enkel een nieuwe kap 2 te kopen en je kunt verder.

Ga naar een vlooienmarkt en koop je daar gebruikte hamers die je kunt vormen door slijpen naar eigen goeddunken.
Een nieuwe steel kun je eventueel maken van een borstelsteel of je gebruikt beukenhout.

Tal van mogelijkheden om je goedkoop en degelijk materiaal te voorzien.
Laatst gewijzigd door Abo op maandag 08-08-2016, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: Rare vraag.

Bericht door John Gommans »

Nog een tip om goedkoop aan gereedschap te komen is het volgende.

Een doodgewone gipsschaar die je regelmatig op rommelmarkten ed tegenkomt is ook prima te gebruiken om zilverplaat, tot een paar mm dik, te knippen.

John

Hopen dat de foto werkt b;)
Bijlagen
Doc1.docx
(24.94 KiB) 552 keer gedownload
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Rare vraag.

Bericht door Cees »

Hoi Minimaatje, bij het opbouwen van een gereedschap set is van belang wat wil je gaan maken en wat denk je al te kunnen maken.

Basis waar ik mee begonnen ben was een eenvoudig brandertje, figuurzaag kleine vijltjes bij een bouwmarkt vandaan zo genaamde sleutel vijltjes (ad ongeveer 7,95) een tribulet, wat zilversoldeer borax, soldeersteen, wat zilver en het huis tuin en keuken gereedschap, als tangetjes hamer en wat schuurpapier.

Met de ervaring die ik nu heb zou de figuurzaag vervangen zijn door een goudsmidzaag, als hamer zou ik een stuk hout nemen, en van de te gebruiken tangetjes zou ik zorgen dat er geen ribbels op zitten.
Het is niet zo dat goed gereedschap automatisch betekent mooiere sieraden, het is de hand van de meester die het gereedschap gebruikt die uiteindelijk bepaald.
Een rondje kan je uitkappen, maar met oefening kan je hem net zo mooi uitzagen.


Vergeet niet dat veel gereedschap wat we nu hebben in het verleden bij vele goudsmeden ook niet voorradig was, veel dingen werden zelf gemaakt of geimproviseerd. In een boek over goudsmeden las ik dat een trekijzer makkelijk zelf te maken is. In essentie is dat ook zo, voor een vossestaartcollier heb ik er een gemaakt door een paar gaten in een stuk hout te boren
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Rare vraag.

Bericht door Abo »

Om een collier te rechten is een hardhout inderdaad voortreffelijk maar denk er niet aan met dit hout een draad te kunnen trekken..... dat zal je niet lukken.

Naarmate je vooruitgang maakt ga je kritischer denken en werken en ga je voor beter materiaal kiezen.
Je krijgt meer ervaring en leert van anderen kortere en betere manieren plus je wordt gewoon handiger.
Gewoon je ding doen en ervan leren zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Rare vraag.

Bericht door mimaatjes »

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik zal dan inderdaad eerste een goeie kap 2 kopen en de rest (ivm budget) wat goedkopere materialen aanschaffen. Eens kijken hoe dit bevalt en of ik dan het gewenst effect krijg.

Een aantal beginners items heb ik al. Alleen nog vijlen, hamers, tribulet en brandertje kopen. Dan kan ik alvast een begin maken met oefenen. :)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Rare vraag.

Bericht door @tjuh »

armband tribuletten zou je uit hout kunnen maken, een ringentribulet zou ik zeker van staal nemen, misschien is dit een leuke optie voor je (ik had een paar maanden terug geen verzendkosten):
http://www.proopsbrothers.com/multi-anv ... 4819-p.asp
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Rare vraag.

Bericht door mimaatjes »

Heb even gekeken, maar deze lijkt mij niet echt handig.

Denk dat losse tribuletten flexibeler zijn als je wat wilt bewerken, maar misschien is het ook wat je net gewend bent. ;)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Rare vraag.

Bericht door @tjuh »

je kan alles ook los gebruiken, en wanneer nodig kan je het ook inspannen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Rare vraag.

Bericht door Cees »

Dat een oude kap 2 vijl later als hij sleet is door kan gaan ter vervanging van een kap 3 ben ik het niet mee eens.

Een vijl slijt noot over zijn hele loopvlak even gelijkmatig, net als schuurpapier wat een bepaalde korrel heeft minder zal gaan schuren als het gebruikt is, maar dit betekent niet dat per definitie de krassen die het schuurpapier maakt gelijk gesteld kunnen worden aan schuurpapier met een fijnere korrel.

Zelf gebruik ik meestal kap 3, tenzij er veel moet worden afgenomen.

Setje kleine sleutelvijltjes bij de bouwmarkt kosten geloof ik rond de € 8,-- ga je voor de goede goudsmid vijlen zoals dick of valorbe dan loopt dat in de papieren.

Maar veel hangt af van wat je aan het maken bent. In principe kan een schuurlatje ook alles wat een vijl kan.
En vaak is er nog wel ergens een oude metaal vijl in huis.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Rare vraag.

Bericht door mimaatjes »

Inmiddels heb ik in ruil voor een fles cremespoeling ;) , 8 verschillende vijlen gekregen. Waaronder een 2 en ook 3. Dus binnenkort kan ik gaan testen welke ik hiervan dan het meest zal gebruiken.

Een set naaldvijlen heb ik nog wel nodig, maar aangezien ik nog beginner ben en mijn budget nog niet erg hoog is, ga ik daarvan eerst maar een goedkopere setje aanschaffen bij de bouwmarkt. :)

Verder heb ik nog wat hamers nodig en de tribulet (die ga ik eind deze maand kopen) en dan kan ik eindelijk los gaan en beginnen met oefenen ;)
Plaats reactie