SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door TomTom »

Een vervolg van mijn vorige SVS, SVS Mokume gane ring met regelmatig patroon (http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?f=42&t=5101)

Dit keer maak ik een armband met een vervormd patroon wat zijn basis heeft in het stervormig patroon. Ik heb deze armband gemaakt in opdracht van een vriend van me. Het was een verjaardagscadeau voor zijn vrouw.

Op maat zagen van plaatjes alpaca en zilver

Afbeelding

De plaatjes worden goed geschuurd, met schuurpapier en daarna met puimsteen afgewerkt. Hierna worden de plaatjes in de ultrasone gereinigd en daarna ontvet met aceton. Dan wordt een pakketje samengesteld met om en om alpaca en zilver. Dit pakketje wordt d.m.v. ijzerdraad goed gefixeerd. Het pakketje bestaat uit 7 plaatjes zilver en 6 plaatjes alpaca met een lengte van 100 mm, breedte van 10 mm en een dikte van 1 mm. Het totale gewicht is ca. 120 gram.

Afbeelding

Afbeelding

Waarom al deze moeite? Mokume gane berust op het principe van diffusie waarbij atomen van het ene materiaal overgaan naar het andere. In het grensvlak tussen de plaatjes ontstaat een nieuwe legering waarvan de samenstelling afhangt van de gebruikte materialen, druk en temperatuur. Deze legering kan zicht niet vormen of vormt zich niet over het gehele oppervlak van de plaatjes als deze voorwaarden niet goed zijn ingevuld. Dit uit zich niet direct nadat het pakket klaar is maat wel tijdens de opvolgende bewerkingen waarbij behoorlijk veel druk op het materiaal wordt gezet (torderen, walsen) waardoor de grensvlakken bezwijken en het pakket splijt.

Het is dus zaak om de materialen goed voor te bereiden en hier de tijd voor te nemen om te voorkomen dat je blokje in de vuilnisbak kan gooien. Een aantal essentiële stappen:

- Plaatjes moeten gezaagd worden i.p.v. geknipt. Met knippen vervorm je de randen van het plaatje (ze worden ingedrukt) waarmee je de kans op splijten vergroot
- Schuren met korrel 200 en 400
- Hierna afwerken met een tandenborstel of doek met royaal puimsteen. Alle diepe krassen moeten zijn verwijderd. Als deze erin zitten, gebruik het desbetreffende plaatje als bovenkant en draai de kras naar boven. D.w.z. niet in contact brengen met het tweede plaatje.
- Reinig de plaatjes in een ultrasoon en als je deze niet tot je beschikking hebt, goed afspoelen
- Laten drogen en ontvetten met aceton. Probeer hierna elk contact met je vingers op de plaatjes te vermijden i.v.m. huidvet; pak ze vast via de zijkant

Het pakketje plaatjes wordt goed ingesmeerd met borax en met twee branders door en door verwarmd. Als het hele pakket donkerrood is geworden komt het belangrijkste moment, het wachten op het zweten van de zilver laagjes. Het zweten is een indicatie dat op het grensvlak met het zilver/alpaca een legering wordt gevormd en het diffusieproces actief is. Dit heeft in technische termen liquid diffusion. De contactvlakken zijn in een vloeibare staat gekomen (smelt) en de uitwisseling vindt nu plaats tussen de metalen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op bovenste foto zie je de randen van het zilver glinsteren. Dit het punt dat de eutectische temperatuur wordt bereikt en er tussen de laagjes zilver en alpaca een uitwisseling van moleculen ontstaat. Tussen de laagjes wordt een nieuwe legering gevormd die als een soort lijm de plaatjes alpaca en zilver aan elkaar bindt. Er is nu een solide blokje gevormd. Het is een cruciale stap in het mokume gane proces. Verhit je het na het bereiken van het eutectische punt te veel door, dan ontstaat een plas zilver met losse plaatjes alpaca erin. Doe je het te kort, dan zal het blokje bij de verdere bewerkingsstappen splijten. Ervaring komt in stapjes is het motto ..

Het uiteindelijke blokje met de ijzerdraad eraf gepulkt. De laagjes zijn nu goed zichtbaar.

Afbeelding

Het blokje is te dik voor de octogoonwals en moet nu met de hand worden uitgesmeed om het langer en dunner te maken. Tussendoor wordt het blokje regelmatig verhit tot net aan de eutectische temperatuur. Dit heet ook wel uitgloeien en wordt gedaan om de spanning door het smeden uit het materiaal te halen. Ook zal telkens met het uitsmeden en uitgloeien de binding tussen de plaatjes van het blok worden versterkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het blokje is nu dun genoeg om door de octogoonwals gehaald te worden. Met proces wordt een dikke, achtkantige staaf gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

De staaf wordt (na goed te hebben uitgegloeid) in een bankschroef gezet en getordeerd door het losse uiteinde d.m.v. een tang rond te draaien. Na dit project heb ik een wringijzer aangeschaft, werkt wat beter. Het doel is om ongeveer 5 windingen per 2 cm te krijgen. Na elke drie keer draaien, wordt het geheel weer uitgegloeid om de spanning uit het materiaal te halen e zo te voorkomen dat het breekt of splijt.

Afbeelding

Tussenresultaten van het torderen. Het aantal windingen per cm wordt nu steeds groter. Het zwart in de staaf is het oxide wat gevormd wordt door de verhitting van het alpaca tijdens het uitgloeien. Pas in het laatste stadium wordt dit oxide d.m.v. een zuurbad verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

De getordeerde staaf gaat voor de laatste maal in de octogoonwals om er een rechte staaf (dus zonder de bobbels van de windingen) van te maken. Als we nu de staaf in de lengterichting zouden doorzagen dan zou een regelmatig sterpatroon zichtbaar worden. Dit is echter niet het doel.

Afbeelding

De staaf wordt nu met behulp van freesjes met verschillende vormen van bovenaf ingekerfd en wordt hierna in de lengte door een plaatwals gehaald. Dit proces herhaald zich ca. 8 tot 10 keer. Het doel is om het regelmatige sterpatroon te verstoren door het frezen en door het walsen uit te rekken waardoor er toch een regelmatige patroon ontstaat. Ik frees niet dieper dan een derde van de dikte van het materiaal. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat je een spanningsconcentrator introduceert (een gefreesd gat) wat tijdens het walsen uit kan groeien tot een splijtvlak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussenresultaten van het frezen en walsen. Het patroon wat ontstaat wordt steeds meer zichtbaar en wordt door middel van gericht frezen verder aangepast. Dit tussenproduct is een langgerekte band waarvan een armband wordt gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De armband net na het solderen en het rondslaan op een armbandtribulet. Je ziet nu dat de zwarte kleur is verdwenen door een behandeling van de armband in een zuurbad. Er zal nog een hoop gevijld en geschuurd moeten worden om een strakke armband te maken.

Eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door @tjuh »

Erg mooi resultaat! en uitgebreide SvS, bedankt.

Nu vraag ik mij af, hoe wordt dit gekeurd? net zoals de varianten met goud/zilver of allerlei legeringen koper/goud etc.
Want qua zilver zit er meer dan 8 gram in.
ik heb nl tot nu toe niet meer als 8grams stukken gemaakt dus geen ervaring mwb het keuren.
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door Zilvermaan »

Wow, mooie uitgebreide svs!
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door TomTom »

ik heb geen idee hoe dat gekeurd zou moeten worden. Misschien een zilverstempel op het zilver deel can ee armband?
Ervaring komt in stapjes
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door Abo »

Hierop is geen keuring of kan men niet keuren.
Vermits bij een keuring gekeken wordt hoeveel aantal deeltjes per duizend in het gelegeerde metaal aanwezig is, kan hier niet van een homogene legering gesproken worden.
Men zou wel het zilver kunnen stempelen en het goud apart en dan nog exact op het materiaal wat bij mokume haast niet te doen is.
De plaatselijke stempel is dan ook geen verificatie voor het hele werkstuk.

Mensen moeten het er maar mee doen met wat je aan info meegeeft maar stempelen (keuren) kan men mokumé niet.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door peterspanje »

Mooie SVS TomTom, interessant, ik zelf heb dit nog nooit geprobeerd tzt, zal ik naar aanleiding van deze SVS het eens uit proberen! Bedankt voor de goede uitleg! :zwaai:
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door Marja »

Mooi geworden. Maar ik dacht dat alpaca bij div mensen allergische reactie geeft.

Marja
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door Cees »

Mooi stap voor stap Tom met een mooi eindresultaat.

Kijk er naar uit om het ook eens te doen
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Huub
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 80
Lid geworden op: zondag 16-09-2007, 19:59
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Oss
Contacteer:

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door Huub »

fraaie svs vond het met het zwart geoxideerde alpaca meer contrast hebben
wat jij zoekt staat op mijn site,
wat jij kwijt wil kan op mijn site
Birkertje70
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 29
Lid geworden op: maandag 27-06-2016, 15:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door Birkertje70 »

wauw...wat ontzettend mooi!
Zeer bewerkelijke techniek, maar wat geeft het een prachtig resultaat, echt super!
Gina B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 13-09-2016, 15:42
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door Gina B »

Dank je wel voor de goede uitleg TomTom! Super! Met o.a. jouw uitleg en je andere SVS en een beetje op internet rondneuzen, ben ik het gaan uitproberen. Het is even een werkje maar zó leuk om te doen. Bij elke stap leer ik weer. Het is nog niet af maar hier een fotootje van mijn eerste resultaat (zilver-koper).
IMG_5759 klein.jpg
IMG_5759 klein.jpg (23.18 KiB) 13328 keer bekeken
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door @tjuh »

ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door Krisje »

Alpaca heeft bij veel mensen idd een allergische reactie
Daarom is het verstandig een zilveren binnenkant te maken ...ook koper geeft af op de huid en met een zilveren binnenkant wordt dat voorkomen
Ook in een ring : zilveren binnen ring maken ...
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door Precious Art »

Helaas zijn alle foto's weg.....
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: SVS Mokume gane armband met onregelmatig patroon

Bericht door Erika »

Dat is omdat photobucket betaald is geworden en de bestaande foto's heeft verwijderd.
Zolang de leden die de topics hebben gemaakt de foto's niet opnieuw ergens uploaden en de adressen in de post wijzigen kunnen we als forum hier helaas niets aan doen. 00O
Misschien TomTom even mailen !?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie