zilverklei

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
charles
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 19-09-2016, 0:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

zilverklei

Bericht door charles »

Mijn vraag heeft betrekking op het groter maken van een ring die van zilverklei gemaakt is. De gebruikte klei is Art Clay (fijnzilver) Tijdens een workshop heeft mijn vrouw een zilveren ring gemaakt. i.p.v de ring 1 tot 11/2 maat groter te maken heeft de "lerares"dit verzaakt, en heeft mijn vrouw nu een ring die te klein is. Kan ik nu nadat ik de ring eerst uitgegloeid heb ( als dat al mag bij zilverklei) deze gewoon groter maken d.m.v een tribulet of ring oprekker zoals ik dat ook bij gewone ringen doe? Ik heb totaal geen ervaring met zilverklei vandaar mijn vraag. :thx:
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: zilverklei

Bericht door Marja »

Paar opties:
- Zilverklei ringen zijn vaak aan de dikke kant. Wellicht kun je hem aan de binnenkant rondom wat dunner vijlen.
- Doorzagen en stukje er tussen zetten aan de onderkant van argentium zilver en dan weer rond kloppen
- Hangt van ontwerp af, soms kun je opnieuw zilverklei toevoegen en weer afbakken.

Marja
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: zilverklei

Bericht door @tjuh »

zomaar uitgloeien en oprekken lukt vaak niet omdat het metaal veel brosser is dan een gewone zilverlegering/puur zilver en dan gewoon scheurt.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Re: zilverklei

Bericht door Precious Art »

Oprekken kan bij zilverklei niet. Het is een (hoewel stevige) toch broze structuur en zal breken.
Het beste en meest eenvoudige is om het te vergroten op de reparatie manier van zilverklei:

Leg de ring weer even op een roostertje op het gasfornuis, tot de ring weer wit is.
Afkoelen.
Zaag de ring op een strategisch punt door midden. Maak de oppervlakten weer een beetje ruw
Zet er stukjes zacht zilverklei tussen en bak deze dan weer af op het gasfornuis.
Dan kan de ring weer worden afgewerkt door te vijlen, bruineren en in eventueel in trommeltjemachientje polijsten.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Plaats reactie