Hoofdloep of Loeplamp?

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door RobertGlotzbach »

Hallo beste mensen,

Was gister wat metaal aan het zagen maar merkte dat gezien de schaal van het werk ik eigenlijk niet goed kan zien wat ik doe.
Dus denk ik gelijk aan een loep natuurlijk. Ik probeer er achter te komen wat het fijnste/beste zal zijn; een hoofd of lamploep.
Wat zijn de ervaringen en of aanbevelingen mensen kunnen maken?

Vast bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groet, Robert
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door Willem Parel »

Ik zou de loeplamp vergeten, een hoofdloep kun je eigenlijk niet zonder, voor het detailwerk.
Maar bij het zagen merk je dan vaak dat je er te dicht op moet zitten on de lijnen te zien en stoot je steeds met je zaagbeugel tegen je loepkap.
Als oplossing hiervoor heb ik zo'n goedkoop drogisterijbrilletje gekocht met de sterkte 3+, het is even zoeken soms maar ze zijn er.
Hiermee kun je mooi de lijnen zien en toch goed sllag maken met je zaag.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door Willem Parel »

Alma heeft fantastische hoofdloepen van metaal en veel goedkoper dan die kunstsoffen...
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door RobertGlotzbach »

Dank je wel Willem...
Met die 'drogisterij brilletjes' van +3 bedoel je toch niet een leesbril, of wel?
En Alma is een gebruiker(ster) van dit forum?
Ik probeerde http://www.alma.nl maar kreeg alleen een wit scherm.

Groet, Robert
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door Marja »

googel op almafindings...
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door RobertGlotzbach »

Gevonden b:D , dank je wel Marja...

@Willem, wat is eigenlijk de reden dat je een hoofdloep afraad?

Vriendelijke groet, Robert
Laatst gewijzigd door RobertGlotzbach op donderdag 13-04-2017, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door Erika »

kijk eenns ook bij het kopje links , dan zul je heel veel goede links zien, ook bijvoorbeeld van alma :)
om je te helpen:
http://www.zilvermaan.com/page/links

Een hoofdloep is niet meer dan een veredelde leesbril, het zijn +glazen in bepaalde sterkte, alleen steekt het wat meer uit dus als je met je hoofd te dicht op je werk zit krijg je ruzie met de zaagbeugel die alsmaar tegen je loep aantikt, dan is een leesbrilletje van de hema of lidl ook een optie, ik denk dat ie dat er mee bedoelt.
Hema heeft ook goedkope brilletjes , ik heb een voorraadje voor workshoppers die hun leesbril vergeten zijn :)
Ik heb loeplamp weggedaan, rotlamp was het, te zwaar en de loep gebruikte ik eigenlijk niet dan pak ik al snel de 10x vergrotende loep :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door Willem Parel »

Robert, ik raad de loeplamp af, niet de hoofdloep, een loeplamp is in dit vak een weinig gebruikt ding, waarschijnlijk omdat hij slecht voldoet.
Focust slecht op het werk en is onhandig om onder te werken, de hoofdloep raad ik juist aan, het is zeker geen veredelde leesbril.
Vrijwel iedere goudsmid graveur werkt er mee omdat je een goede vergroting krijgt en je werk goed kunt zien en beoordelen.
Je zult merken dat je er behoefte aan zal krijgen....
Alma is een firma in Alkmaar waar veel op vakgebied valt te bestellen, sorry dat ik geen link heb geplaats, zal het zo nog even opzoeken, ik wist niet hoe goed jij in de goudsmidswereld was ingeburgerd.
Met een drogisterijbrilletje bedoel ik inderdaad zo'n goedkoop leesbrilletje maar dan wel 3+ sterkte hè.

https://www.almafindings.nl/website/artikelen/LOUPH-1
Bijlagen
image.png
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door RobertGlotzbach »

Dank Willem,

Ja ik bedoelde ook LoepLamp te schrijven, heb even niet opgelet :oops:
Er is ook iets raars gebeurd op het Forum; er staat plotseling een tekst in mijn bericht welke ik helemaal niet geschreven heb, het begint met: 'Een hoofdloep is niet meer dan een veredelde leesbril, ..........................' Spooky....
Ik heb de site van Alma al gevonden hoor, dank voor het aanbod.
Ben nog helemaal niet ingeburgerd in de goudsmidswereld, ben eigenlijk net begonnen.

Bedankt ieder.... b:D
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door Willem Parel »

RobertGlotzbach schreef: Er is ook iets raars gebeurd op het Forum; er staat plotseling een tekst in mijn bericht welke ik helemaal niet geschreven heb, het begint met: 'Een hoofdloep is niet meer dan een veredelde leesbril, ..........................' Spooky....
Dat zou zeker vreemd zijn en ook niet moeten kunnen.....heb je niet even niet opgelet of dat autocorrect in het spel is geweest?
Ik denk zelfs dat de moderators dit niet kunnen verklaren....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door RobertGlotzbach »

@Willem...

Nee dat zou zeker niet moeten kunnen, het enige wat ik kan bedenken is dat een andere forum gebruiker precies gelijkertijd met mij het bericht plaatste zodat de twee berichten samengevoegd werden. Dat zou natuurlijk een software fout zijn... of misschien was het mijn 'mister Hyde' 00O

Groet, Robert
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door Briolet »

Willem Parel schreef:Ik denk zelfs dat de moderators dit niet kunnen verklaren....
Als moderator van een ander forum kan ik zeggen dat het mij wel eens gebeurd is dat ik niet op de quote button, maar op de edit button van een andermans mailtje geklikt heb. Als dat hier ook gebeurd is, kan het zijn dat een van de moderatoren dacht zijn tekst onder een gequote tekst geplaatst te hebben.

of… er bestaat toch nog magie.
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door RobertGlotzbach »

Briolet schreef:
Willem Parel schreef:Ik denk zelfs dat de moderators dit niet kunnen verklaren....
Als moderator van een ander forum kan ik zeggen dat het mij wel eens gebeurd is dat ik niet op de quote button, maar op de edit button van een andermans mailtje geklikt heb. Als dat hier ook gebeurd is, kan het zijn dat een van de moderatoren dacht zijn tekst onder een gequote tekst geplaatst te hebben.

of… er bestaat toch nog magie.
Oh dat klinkt logisch... want Erica heeft vlak na dat bericht een antwoord gegeven.
Ontnuchterend, het idee van Magie is toch veel mooier? 8)

Groet, Robert
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door Erika »

Dat zou kunnen
ER gingen gisteren meerdere dingen tegelijk en ik zal hebben ge-edit in plaats van mijn eigen bericht te hebben geedit Excuses
Dus ik heb het gezegd!

En mss is het niet helemaal zo bedoelde, ik bedoel alleen ermee dat mijn hoofdloep sterkte 1.5 t/m 5 + hebben/
Deze sterktes niet anders zijn alleen met een loepbril werk je anders.
Dus als je zicht niet meer goed werkt is het een idee om je sterkte eens bij de opticien te gaan laten meten, want als je het met een drogisterijbril gaat oplossen. Dus heb je standaard last van je zicht niet alleen bij het werk is het een idee om even langs te huppen bij de opticien om te zien wat je sterkte is, en of er geen cillinder in je ogen zit of dat je alleen maar een sferische sterkte nodig heb
Het enige wat anders is bij een hoofdloep is de afstand van je pupil en de vergroting, deze is bij leesbril kleiner.
Ik ben brildragend dus bij mij is het hoofdloep (ik heb min glazen en nog geen plussterkte. maar ik wil toch eens kijken of het niet fijner werkt met iets voor mijn bril geplaatst. Ik krijg last van de hoofdloepband. Dus vandaar dat ik zeg veredelde leesbril.

Dus gezien van de optiek en de sferische sterktes die een leesbril heeft zijn hetzelfde als de sferische plussterkte van een hoofdloep....
Alleen wordt het licht tegengehouden bij de hoofloep, dus minder last van schittering, en het ligt eraan welk model maar sommigen kun je gericht licht gebruiken!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Hoofdloep of Loeplamp?

Bericht door Cees »

Zelf werk ik met een optivisor vergroting 2.5 vergroting 1.5 is onvoldoende voor mij en bij 3.5 moet ik met mijn hoofd te dicht op mijn werk zitten.

Is wel duurder dan wat Willem aangeeft zo ongeveer € 40 bij Bijou
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie