Wat te gebruiken om zilver niet te laten oxideren/verkleuren in de winkel

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Adelheid
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 05-09-2017, 17:48
Ervaring: Professioneel goudsmid

Wat te gebruiken om zilver niet te laten oxideren/verkleuren in de winkel

Bericht door Adelheid »

Hallo, ik vraag me af welk middel andere goudsmeden gebruiken/wat jullie doen om ervoor te zorgen dat (met voorname) zilvere sieraden niet/minder snel oxideren/verkleuren in de winkel? Graag wil ik hier advies over. Bij voorbaat dank! Ida Adelheid
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Wat te gebruiken om zilver niet te laten oxideren/verkleuren in de winkel

Bericht door @tjuh »

iig Riogrande verkoopt van die zwarte strips om aanslag tegen te gaan (no-tarnish of anti-tarnish van ik dacht oa 3M) maar daar zijn ook blokjes van te koop speciaal voor etalages. de velletjes helpen iig aardig goed (doe ik in de sieradendoosjes).
het werk afdekken met bijv glazen koepels/platen over ringendisplays etc schijnt ook te helpen (ik denk door minder bewegende lucht om het sieraad heen).

ik heb onlangs "flaoting" gem displays gekocht (voornamelijk om in te fotograferen..) wellicht dat die ook zorgen voor minder aanloop...zal 't eens testen, maar goed die uitslag is er dan pas over een paar maanden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wat te gebruiken om zilver niet te laten oxideren/verkleuren in de winkel

Bericht door Erika »

Nou heel verhaal klik het weg.
Resume

alma heeft ook die anti tarnish vellen.
Oma's truc zijn die sillica zakjes (uit verpakkingen) er bij leggen

Je kan ook als de grote merken zinzi etc gewoon rhodineren of passiveren met galvano

ik moet mijn vitrines van de verzekering snachts leeghalen, dus ik poets alles geregeld :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Wat te gebruiken om zilver niet te laten oxideren/verkleuren in de winkel

Bericht door @tjuh »

die silica gel packs werken alleen in beperkte/kleine ruimtes, in een etalage van 4 m3 heeft het weinig nut (of zeer regelmatig vervangen).
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wat te gebruiken om zilver niet te laten oxideren/verkleuren in de winkel

Bericht door Erika »

ik vind een etalage van 4 kubieke meter ook wel enorm groot. Ik heb een vitrine van 2x1x0.40 ( 0.8 kubieke meter) en dat ding is al Huge :)

En daarom gaf ik dus ook aan rhodineren of passiveren. Lijkt met langsthoudend.
Of argentium of neoplata zilver gaan gebruiken
of gewoon poetsen.

Je zou ook nog met de nanopoets van bijou kunnen, al vond ik er weinig verschill in met gewoon krijtpoeder poetsen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Wat te gebruiken om zilver niet te laten oxideren/verkleuren in de winkel

Bericht door @tjuh »

Erika schreef: Je zou ook nog met de nanopoets van bijou kunnen, al vond ik er weinig verschill in met gewoon krijtpoeder poetsen
het verschil zal 'm vast in het prijskaartje zitten ;)

4kuub was gebaseerd op de winkelruit ruimte....welke wel eens zeer groot kunnen zijn, vandaar mijn advies om glazen stolpen/kubussen te gebruiken om het luchtoppervlakte te verkleinen.

neoplata zilver....nog niet eerder van gehoord...ik ga eens snuffelen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wat te gebruiken om zilver niet te laten oxideren/verkleuren in de winkel

Bericht door Erika »

ik heb bij Nova erepenningen laten gieten in hun aanslagarme zilver en dat heet bij neoplata. Ik ga ervanuit dat het net als argentium is. Mss net andere verhoudingen in receptuur.
Maar ipv met koper een ander metaal als bijzet. Germanium is dat bij argentium


en ah op die manier. Ik zat meer aan vitrines te denken en niet aan grote raamvitrines als juweliers, ik zat meer als kleine goudsmid te denken :)
Stolpen en dat soort dingen staat trouwens ook heel leuk, maar moet je wel opletten dat je sieraden wel mooi zichtbaar blijven.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Adelheid
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 05-09-2017, 17:48
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Wat te gebruiken om zilver niet te laten oxideren/verkleuren in de winkel

Bericht door Adelheid »

Hmm die zwarte strips zijn wel interessant. Ik zal dat wel eens uittesten. Bedankt voor al jullie goede ideeën!
Plaats reactie