Wie (her)kent deze zilvermerken

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Nannie »

Helaas heb ik geen eigen bedrijf dus geen KvK nummers en kan daar dus niets bestellen als hobbyist, vandaar ook mijn zoektocht om "gebruikt zilver" te bemachtigen om te smelten.

gr.Nannie
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Erika »

Herens en herens schoonhoven moet je gewoon kunnen bestellen
Drijfhout kunnen particulieren bestellen en Bijou zou je eens moeten checken
kwestie van bellen en vragen toch, dan weet je meer ::)
Dan zou je bij de goudsmid waar je cursus volgt ook metaal kunnen bestellen en ook bij verschillende groothandels voor de hobbyist. zilverwinkel.nl kopen er ook veel hobbyisten.
En zo zijn er wel meer van dat soort bedrijfjes voor de mensen zonder kvk
Succes

En verder is het een idee om als je alleen met oud zilver wilt werken een toetsset voor zilver te kopen dan kun je het ook nog testen.
(alleen goed opletten dat je ook echt wel een goede streep zet en bij twijfel vijl je stukje weg en toets je dan het materiaal)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Nannie »

:thx:
Erika schreef:page/links
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Nannie »

Erika schreef:Herens en herens schoonhoven moet je gewoon kunnen bestellen
Drijfhout kunnen particulieren bestellen en Bijou zou je eens moeten checken
kwestie van bellen en vragen toch, dan weet je meer ::)
Dan zou je bij de goudsmid waar je cursus volgt ook metaal kunnen bestellen en ook bij verschillende groothandels voor de hobbyist. zilverwinkel.nl kopen er ook veel hobbyisten.
En zo zijn er wel meer van dat soort bedrijfjes voor de mensen zonder kvk
Succes

En verder is het een idee om als je alleen met oud zilver wilt werken een toetsset voor zilver te kopen dan kun je het ook nog testen.
(alleen goed opletten dat je ook echt wel een goede streep zet en bij twijfel vijl je stukje weg en toets je dan het materiaal)

:thx:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Briolet »

Nannie schreef:IKan iemand mij vertellen of het lukt om met een brander zilveren tientjes te smelten ( en rijksdaalder)? Ik heb een brander met kop van ca 20 mm op propaan, zilversnippers enz lukt hier prima mee......
De Nederlandse rijskdaalders zijn van een zogenaamde 'eutectische' legering gemaakt. Dat is de verhouding koper/zilver waarbij het smeltpunt het laagst is. (720 delen zilver). De tientjes tot 1995 geslagen hebben ook dit gehalte. Vanaf 1995 is er een 800/- zilver legering gebruikt.
Als je zilver kunt smelten, kun je dus zeker de rijksdaalders smelten.

De Nederlandse zilveren rijksdaalders zitten onder het gehalte wat bij wet nog zilver genoemd mag worden. Je kunt er dus wel sieraden van maken, maar mag het geen zilver noemen. Alleen tientjes vanaf 1995 zijn volgens de wet nog zilver (3e gehalte)
Gebruikersavatar
Nannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zaterdag 22-01-2011, 15:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Wie (her)kent deze zilvermerken

Bericht door Nannie »

Briolet schreef:
Nannie schreef:IKan iemand mij vertellen of het lukt om met een brander zilveren tientjes te smelten ( en rijksdaalder)? Ik heb een brander met kop van ca 20 mm op propaan, zilversnippers enz lukt hier prima mee......
De Nederlandse rijskdaalders zijn van een zogenaamde 'eutectische' legering gemaakt. Dat is de verhouding koper/zilver waarbij het smeltpunt het laagst is. (720 delen zilver). De tientjes tot 1995 geslagen hebben ook dit gehalte. Vanaf 1995 is er een 800/- zilver legering gebruikt.
Als je zilver kunt smelten, kun je dus zeker de rijksdaalders smelten.

De Nederlandse zilveren rijksdaalders zitten onder het gehalte wat bij wet nog zilver genoemd mag worden. Je kunt er dus wel sieraden van maken, maar mag het geen zilver noemen. Alleen tientjes vanaf 1995 zijn volgens de wet nog zilver (3e gehalte)
Dank je voor de info, leuk en goed om te weten. :thx:
Plaats reactie