Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Don
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 17-02-2018, 23:19
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door Don »

Goedemiddag allemaal,

wie kan mij helpen wat ik nu moet doen.

Ik heb 20 jaar geleden een Goudsmid opleiding afgerond en nu al 20 bijna niets mee gedaan alleen soms persoonlijke reparaties.

Ik heb van mijn opa antieke manchetknopen met paarse en diamant gekregen die wat donker waren met zwarte aanslag.
bij het polijstten is er bij een diamant staafje met de parel in het midden losgeraakt. :ohno: ik ging deze solderen met goudsoldeer maar door dat de zwarte parel te heet is geworden is deze uitelkaar gevallen. nu weet ik niet hoe ik aan zo een parel kom en hoe ik deze kan solderen zonder dat het voor de tweede keer barst. of zal ik de tweede ook slopen en staafje met de diamanten in het midden houden. ik baal ontzettend en weet niet wat ik nu moet doen. :ohno: :red:

Hoe kan ik hier een foto toevoegen?

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Groet Don
Laatst gewijzigd door Don op zondag 18-02-2018, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door Cees »

Beste Don, waar je zo een parel vandaan kan halen weet ik niet een 2, 3 , maar een parel en veel warmte dat gaat het nooit worden.

Om een fototje te plaatsen click je onder het bericht wat je aan het tikken bent op bijlagen, dan bestanden toevoegen, dan kan je een bestand kiezen vanaf je pc en nadat het bestand ge-upload is click je op in tekst toevoegen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door @tjuh »

de parel verwijder je altijd voor het solderen en daarna lijm je 'm weer op zijn plek. Erg jammer van deze parel.

het zal nagenoeg onmogelijk zijn om een passende parel te vinden, het beste zou zijn de andere parel ook te verwijderen (en misschien een hangertje voor maken) en 2 nieuwe parels op de manchetknopen.
Don
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 17-02-2018, 23:19
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door Don »

Cees en @tjuh bedankt voor jullie reactie en het mee denken.
Maar de parels kun je nooit na het solderen er op gezet zijn. Omdat de parels er niet af kunnen ook niet gelijmd zijn. Hoe zouden ze dat toen gedaan hebben? want de parels kunnen gewoon draaien.
4
4
De parels zijn 8,4 mm en paars. Ik kan wel twee bestellen maar dan moet ik de andere ook afhalen en dan heb ik kans dat het zelfde gebeurd.
er moet toch een manier zijn om deze te kunnen solderen.

Ik baal hier ontzetten van. :red: Als jullie ideeën hebben, dan zijn ze van harte welkom. Ik heb gehoord dat je een aardappel kun gebruiken om de stelen in te doen en koel te houden.
Is dat een optie? of in water of zo.
Bijlagen
5
5
2
2
3
3
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door @tjuh »

dan is de stift waarschijnlijk achteraf geklonken (aan de achterzijde van het bloemetje). met een foto van de achterzijde van de manchetknoop welke nog heel is kunnen we zoiets wellicht herleiden.

of wie weet is het buisje waar de diamant inzit wel taps opgerekt (zodat hij de parel op zijn plek houdt) en vervolgens van de steen voorzien.
Don
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 17-02-2018, 23:19
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door Don »

Beste @tjuh,

Onwijs bedankt voor je reactie. de stafje is aan de achterkant gesoldeerd. zie de Foto's. Ook is het stafje is massief en het deeltje waar de diamant in gezet is duidelijk op het stafje gesoldeerd. dus op een of andere manier hebben ze het gesoldeerd zonder de Parel aan te tasten. kan het een andere edelsteen zijn die tegen hitte kan? het pareltje is donker Paars wat nijgt naar grijs.
Bijlagen
5
5
4
4
3
3
2
2
1
1
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door @tjuh »

Ik hoop dat je nog een reactie van iemand anders krijgt, maar mij lijkt het toch echt geklonken (helaas is de foto te onscherp om 'm goed op te blazen).

het staafje welke eruit is is aan de onderzijde ietsjes wijder (wat gebeurt met klinken)maar goed dit is alleen gebaseerd op deze foto's.

is het trouwens zilver of witgoud?

bij witgoud zou het hele sieraad (incl parel) in een natte substantie hebben kunnen liggen en alleen het te solderen staafje aan de achterzijde v/d bloem droog zodat je met extrazacht soldeer 'm zou kunnen solderen. Bij zilver is dit praktisch onmogelijk omdat het teveel afkoelt.
Maar ik denk nog steeds de overblijfselen van klinken te zien.
Don
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 17-02-2018, 23:19
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door Don »

Beste @tjuh,

Het is 18K witgoud en je ziet duidelijk als je hem in je handen hebt dat het gesoldeerd is.
Het lukt me niet om dat op de foto te zetten door de weerkaatsing van het licht.

Wat voor substantie zou ik kunnen gebruiken om het in te houden? en hoe kan ik de borax op zijn plek houden? Wat voor soldeer middel moet ik gebruiken?

Alvast bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door Cees »

Kan het niet zijn dat het staafje gesoldeerd is en daarna de parel erop gezet en toen het diamantje gezet is, waarbij de zetting ietsje uitgerekt is zodat deze de parel vasthoud?
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door Erika »

Als het niet met tin is gesoldeerd, dan is de parel vastgezet met de diamant. Het kan niet dat parels tegen vuur kunnen.
Anders echt onder geklonken. Tegenwoordig kom je met de laser wel , mss dat vroeger is gepukt maar dan is het geen antiek.
En nee parels vroeger konden ook niet tegen hitte.

Dus zoals ik het zie zijn de diamanten als laatste gezet , dit had een hele vernieuwing van de staaf meoten zijn
NOOIT solderen aan parels (koraal, barnsteen etcetc), er zijn maar paar stenen die het kunnen hebben.
Heb je het groene leerboek nog, staat het in wat wel en niet kan. Dit is wat ze je leren op school.
Parels kun je lijmen en kllemmen, maar het kan niet tegen vuur
Je kan het nog proberen af te dekken in natte watten of in nat vogelzand en dan met de little torch heel snel en heet gaan (brander met apart zuurstof en dan aangepast sioldeerkopje, zodat je er een naald op kan zetten voor een kleine hete vlam. )

Korund (onbehandeld) diamant, granaat dat zijn stenen die tegen vuur kunnen, maar dan ook noooooooit in de borax
Als je hier rechtsboven de zoekfunctie gebruikt zul je al heel wat bestaande topics vinden met goede tips

dus nieuwe staaf erin solderen, waar je de diamant op kunt zetten en waarschijnlijk kom je uit op twee nieuwe parels als jede jusite kleur niet kan vinden,. Witgoud afdekken met Blanka!
Te vinden bij alma indings, herens en herens, bijoumoderne.
Ruppenthal, birgem, edelsteenbeurzen, zilverdag schoonhoven tweede pinktersdag!?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Don
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 17-02-2018, 23:19
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door Don »

Bedankt Eirka, voor de uitgebreide uitleg. ik heb het groene boekje nog. maar ik durf het niet meer te zelf te repareren. is er iemand die dit voor me kan doen uiteraard tegen financiële vergoeding.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door Erika »

Ik snap dat je het niet meer durft, maar aan de andere kant, van fouten leer je het meest.

Ik heb geen idee waar je precies zit, maar misschien kun je bij een goudsmid in de buurt vragen of hij/zij je wilt helpen met de reparatie, samen te doen.
Of een cursus in de buurt zodat je weer wat dingen opgraaft uit je geheugen.
Dat groene boek moet je nooit weggooien, als je niet meer gebruikt, dan verkopen hier :)

Je kan ook naar een goudsmid gaan die kan lasersolderen of pukken, dat kan het staafje zonder teveel hitte voor de parel eraan worden vast gezet.
Ik kan wel doorverwijzen maar heb geen idee in welke omgeving je het zoekt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Don
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 17-02-2018, 23:19
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door Don »

Ik woon in Purmerend. Amsterdam en omgeving is prima te doen. als je iemand weet. dan zou dat top zijn. bedankt.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Help antieke manchetknopen met parel en diamant solderen

Bericht door Erika »

Misschien hier een oproepje doen in vraag en aanbod pijler. ?!
kan ik dat weer doorzetten naar een groep met prof goudsmedenl die zijn hier niet zo actief meer
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie