Bekken repareren

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Emma.R
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 06-04-2018, 20:14
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bekken repareren

Bericht door Emma.R »

Even terug vroeg een drummer of het ook mogelijk was zijn bekken te repareren omdat er een scheur in zat. Hierdoor ben ik op zoek gegaan op internet naar opties en ervaringen.
Nu zie ik dat bekken (van een drumstel) wel gesoldeerd worden maar daarmee het messing te zacht word waardoor het geluid niet meer is wat het moet zijn. Door tinsoldeer te gebruiken is het weer niet sterk genoeg. Weet iemand een niet al te tijdrovende manier om messing te harden? Of een andere manier om scheuren in messing te repareren zonder dat de eigenschappen van t metaal veranderd worden?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Bekken repareren

Bericht door @tjuh »

lijkt mij sws niet wenselijk om zoiets door een leek op het gebied van bekkens te laten doen, want ook al kan je 'm weer harden er zal altijd geluidsverschil blijven. De resonantie verandert lijkt mij toch ook omdat de trilling op een gegeven moment bij het reparatie deel komt en de metaalsamenstelling is daar iets gewijzigd.

En anders solderen en hameren (wel een flinke brander opstelling nodig om zo'n stuk metaal te kunnen solderen), dit is eerder werk voor een zilversmid.
Emma.R
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 06-04-2018, 20:14
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Bekken repareren

Bericht door Emma.R »

@tjuh schreef:lijkt mij sws niet wenselijk om zoiets door een leek op het gebied van bekkens te laten doen, want ook al kan je 'm weer harden er zal altijd geluidsverschil blijven. De resonantie verandert lijkt mij toch ook omdat de trilling op een gegeven moment bij het reparatie deel komt en de metaalsamenstelling is daar iets gewijzigd.

En anders solderen en hameren (wel een flinke brander opstelling nodig om zo'n stuk metaal te kunnen solderen), dit is eerder werk voor een zilversmid.
Ik denk dat t goed is te vermelden dat dit gewoon puur expirimenteren is omdat ik het interessant vind (en wanneer het wel zou lukken dat mooi meegenomen is) niet voor een klant. :)
Voor het geluidsverschil ben ik ook bang. Maar ik ben aan het zoeken hoe ik die zo min mogelijk kan maken.

De manier die je nu noemt is inderdaad hetgeen dat gelijk in mn hoofd kwam maar dat is erg tijdrovend. Wanneer ik geen andere manier vind ga ik t ook zo doen. Gelukkig heb ik wel alles tot mn beschikking wat ik hiervoor nodig heb en is zilversmeden heerlijk om te doen!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Bekken repareren

Bericht door @tjuh »

metaal harden moet natuurlijk ook in een oven kunnen, er zijn verschillende tabellen voor de verschillende metalen om met de controleerbare temp van een oven het metaal te harden of te ontlaten.
Plaats reactie