Goedkope wals

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Goedkope wals

Bericht door kek »

Wie oh wie heeft ervaring met een goedkopere wals voor mij als hobbyist... Dus bijvoorbeeld die van EP bij bijou of doe van HBM of zo'n wals van ongeveer 300 euro op zujedelloh? Iemand wil m mij graag nieuw kado doen, maar dan moet ik er natuurlijk wel iets aan hebben...

Ik ben heel benieuwd.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Goedkope wals

Bericht door @tjuh »

Ik heb zo'n 8 jaar gewerkt met die van Zujeddeloh en 'm daarna doorverkocht.
mijn enige probleem ermee (vandaar op den duur ingeruild) was dat ie maar max 2,5-3mm plaat kon walsen, dus zelf gegoten stukken kon je vergeten, bij staf idem, ik kon alleen mijn dunste staf optie van mijn gietmal gebruiken anders werd het te dik voor de wals.

Ik had de variant met extra patroon walsrollen (en nog een draad-plaatrol gekocht), maar mijn ervaring is dat je toch niet gauw ff de rollen vervangt.
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Goedkope wals

Bericht door kek »

Wat fijn dat je antwoordt! Maar 8 jaar is best lang, dus verder niet ontevreden? Waar gebruikte je de wals vooral well voor? En kan plaat wel tot bijvoorbeeld 0,3 mm?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Goedkope wals

Bericht door Herman »

Hay Kek
Ongeveer 9 jaar geleden kocht ik bij B. M. de EP 75 combi wals . nadat ik alle schroeven en schroef-gaten goed had gereinigd kon ik de wals goed monteren , inderdaad zoals @tjuh schreef bleek de maximale wals dikte voor plaat maar 3mm te zijn .
Met de wals rollen voor draad kan ik octogoon staaf van 5 mm goed verwerken ,dikker heb ik niet voor handen .

Voor een amateur als ik zijn deze gegevens geen belemmering , gegoten plaatjes die dikker zijn klop ik naar 3 mm ; echter ik liep tegen een probleem aan ; bij de levering van deze set van 4 rollen behoren 2 losse tand wielen die met een spie op de as moeten worden gemonteerd en die tandwielen brengen de kracht van de onder wals naar de boven wals over.
En hierbij ging het bij mij mis dwz de afmetingen van de spieën kwam niet goed overeen met die van de spiebaan , er was teveel ruimte tussen en juist op deze plaats waar de grootste krachten binnen de wals werkzaam zijn ,er ontstond punt belasting en dat leidde tot schade aan de wals rollen .
Het probleem is prima opgelost door B.M. dwz. alle 4 de wals rollen hebben nu een vast tandwiel dat met een juiste spie maat is gemonteerd en dat werkt al jaren prima.

Ik vind het een prima wals waarmee ik uitstekend kan werken en waarmee ik zelfs de rollen enigszins scheef ten opzichte van elkaar kan plaatsen zodat ik rond vormig kan buigen bij het walsen tot wel 0,2 mm toe en wanneer ik gebruik maak van een combinatie platte en groef wals dan kan ik interessante profielen walsen .
Veel succes
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Goedkope wals

Bericht door @tjuh »

het enige waar ik 'm niet makkelijk voor kon gebruiken was "sandwichen" : dus patroon walsen met bijv gedroogde blaadjes/kant om een afdruk in je metaal te krijgen, de sandwich was snel te dik.
Maar gelukkig had ik dan wel de patroonrollen erbij.

voor de rest alles waarvoor die bedoelt is, met natuurlijk de dikte beperking. Dus ja voor hobbymatig zeker wel goed in te zetten.
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Goedkope wals

Bericht door kek »

@tjuh schreef:het enige waar ik 'm niet makkelijk voor kon gebruiken was "sandwichen" : dus patroon walsen met bijv gedroogde blaadjes/kant om een afdruk in je metaal te krijgen, de sandwich was snel te dik.
Maar gelukkig had ik dan wel de patroonrollen erbij.

voor de rest alles waarvoor die bedoelt is, met natuurlijk de dikte beperking. Dus ja voor hobbymatig zeker wel goed in te zetten.

Heel erg behulpzame info, dank je wel!
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Goedkope wals

Bericht door kek »

Herman schreef:Hay Kek
Ongeveer 9 jaar geleden kocht ik bij B. M. de EP 75 combi wals . nadat ik alle schroeven en schroef-gaten goed had gereinigd kon ik de wals goed monteren , inderdaad zoals @tjuh schreef bleek de maximale wals dikte voor plaat maar 3mm te zijn .
Met de wals rollen voor draad kan ik octogoon staaf van 5 mm goed verwerken ,dikker heb ik niet voor handen .

Voor een amateur als ik zijn deze gegevens geen belemmering , gegoten plaatjes die dikker zijn klop ik naar 3 mm ; echter ik liep tegen een probleem aan ; bij de levering van deze set van 4 rollen behoren 2 losse tand wielen die met een spie op de as moeten worden gemonteerd en die tandwielen brengen de kracht van de onder wals naar de boven wals over.
En hierbij ging het bij mij mis dwz de afmetingen van de spieën kwam niet goed overeen met die van de spiebaan , er was teveel ruimte tussen en juist op deze plaats waar de grootste krachten binnen de wals werkzaam zijn ,er ontstond punt belasting en dat leidde tot schade aan de wals rollen .
Het probleem is prima opgelost door B.M. dwz. alle 4 de wals rollen hebben nu een vast tandwiel dat met een juiste spie maat is gemonteerd en dat werkt al jaren prima.

Ik vind het een prima wals waarmee ik uitstekend kan werken en waarmee ik zelfs de rollen enigszins scheef ten opzichte van elkaar kan plaatsen zodat ik rond vormig kan buigen bij het walsen tot wel 0,2 mm toe en wanneer ik gebruik maak van een combinatie platte en groef wals dan kan ik interessante profielen walsen .
Veel succes
Gr herman
Dank je wel Herman, klinkt prima! Fijn dat je zo uitgebreid antwoordt!
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Goedkope wals

Bericht door kek »

Beste allemaal,
Nog even terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag heb ik intussen een BECOwals tweedehands op de kop kunnen tikken, die 20 jaar zeer zorgvuldig en professioneel is gebruikt en nu nog in fantastische staat is. Ik ben aan het oefenen!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Goedkope wals

Bericht door Herman »

Veel succes en blijf oppassen met die walsrollen voor je vingers .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie