Merkteken / Zilverkeur

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JF-Knives
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: maandag 26-05-2014, 18:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Omgeving Breda
Contacteer:

Merkteken / Zilverkeur

Bericht door JF-Knives »

Beste mensen,

Ik ben eindelijk begonnen me te verdiepen in het maken van objecten van zilver (925). Nu vroeg ik mezelf af: hoe zit het met die merktekens en zilverkeur stempels die je in de meeste zilveren objecten ziet zitten ? Is daar een regel voor / moet je dat verdienen ? of kan je zelf zo'n stempel maken/kopen/laten maken ?

Ik ben een 0 op zilver gebied en ben nog volop aan het oefenen in gieten (Delftklei)/solderen(zilversoldeer),/afwerken(schuren polijsten) van zilver. Maar als mijn eerste freubelwerkje klaar is lijkt het mij wel leuk om daar dan ook mijn eigen logo/merkteken in te slaan.

Ik hoop dat er iemand is die mij hier wat meer over kan vertellen.

Gr. Joost
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Merkteken / Zilverkeur

Bericht door @tjuh »

Een officieel merkteken (VT- verantwoordelijkheidsteken) kan je alleen aanschaffen indien je ingeschreven staat bij de KvK met een vakgerelateerd beroep. Dan ontwerp je een logo welke aan bepaalde eisen voldoet en laat 'm maken (in duitsland is goedkoper dan bij de waarborg) dan zend je 'm naar de waarborg om 'm officieel te laten afslaan en dan is je teken in principe tot in de eeuwigheid terug te vinden.
meer info (zoekfunctie hier op het forum) waarborg holland.

Een onofficieel logo kan je natuurlijk gewoon laten maken (wederom Duitsland is voordelig), maar vanaf 8gram zilvergewicht (en/of 1 gram goud) ben je wel keurplichtig en aangezien je geen officieel VT hebt dan slaat de waarborg (naast het desbetreffende gehaltekeur) hun kantoorstempel er ook bij in.
Gebruikersavatar
JF-Knives
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: maandag 26-05-2014, 18:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Omgeving Breda
Contacteer:

Re: Merkteken / Zilverkeur

Bericht door JF-Knives »

Oké, dank je voor je antwoord. Laat ik eerst mijn eerste freubelwerkje maar eens afmaken hahahaha.

Gr. Joost
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Merkteken / Zilverkeur

Bericht door Erika »

http://wetten.overheid.nl/BWBR0009275/2016-01-01

De waarborgwet zoals ze nu is, ze zijn bezig met het ministerie van EZ om eea aan te passen, dus houdt het straks in de gaten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Merkteken / Zilverkeur

Bericht door ErwinG »

Erika schreef:http://wetten.overheid.nl/BWBR0009275/2016-01-01

De waarborgwet zoals ze nu is, ze zijn bezig met het ministerie van EZ om eea aan te passen, dus houdt het straks in de gaten
Zit daar al wat schot in?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Merkteken / Zilverkeur

Bericht door Erika »

De uitwerking zal niet veel veranderen had EZ vorig jaar al gemeld en verder zou het zo rond halverwege 2018 zijn
Wil je meer weten zou ik even met de FGZ of het EZ contact opnemen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Merkteken / Zilverkeur

Bericht door ErwinG »

Laatste bericht wat ik kon vinden (Januari 2018):
Nr. 62
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

<KNIP>
Actualisatie wetgeving

Omdat voor de korte termijn actualisatie van de wetgeving nodig is, heb ik gewerkt aan een wetsvoorstel ter actualisatie van de Waarborgwet. Het wetsvoorstel heeft tot doel de wet weer beter te laten aansluiten bij de tijd, gelet op allerlei ontwikkelingen die zich in de markt en ten aanzien van de waarborgpraktijk hebben voorgedaan. De Waarborgwet wordt daarnaast in wetgevingstechnische zin gemoderniseerd. Het gaat om wijzigingen die ongeacht de evaluatie van het waarborgstelsel op korte termijn kunnen en moeten worden doorgevoerd. Dit betreft voorstellen zoals een expliciete regeling over het uitbesteden van activiteiten door waarborginstellingen, het gebruik van nieuwe technieken om keurtekens aan te brengen en een regeling over het gebruik van steekproeven bij een gehalteproef. Tevens wijzigt het voorstel de tariefstructuur (maximumtarieven in plaats van vaste tarieven), stelt het accreditatie voor waarborginstellingen verplicht en introduceert het de last onder dwangsom als handhavingsbevoegdheid jegens ondernemers. Tijdens de internetconsultatie hebben betrokkenen overwegend positief op de voorgestelde wijzigingen gereageerd. Het wetsvoorstel zal naar verwachting begin 2018 bij uw Kamer worden ingediend.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer
Afbeelding
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Merkteken / Zilverkeur

Bericht door Evert J@n »

Realiseer je dat "leuk" wel geld kost : (minimaal 19,75 exclusief van alles en nogwat) en dat het naar Gouda of Joure moet (verzend- of reiskosten)
https://waarborg.nl/wp-content/uploads/ ... -2018-.pdf
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Merkteken / Zilverkeur

Bericht door Erika »

Maar daar geeft de wet niet om, daar geeft de controlerende instantie niet om

Ik ben het met je eens, het systeem is verouderd en duur.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Merkteken / Zilverkeur

Bericht door ErwinG »

De nieuwe waarborgwet staat intussen online :|
Waarborgwet 01 Jul 2020
Kan snel gaan, zoiets...
Afbeelding
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Merkteken / Zilverkeur

Bericht door Marja »

Misschien kijk ik er overheen maar staat ergens in nieuwe wet (of elders) bij welk gewicht een sieraad van zilver resp goud NIET gekeurd hoeft te worden/

Marja
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Merkteken / Zilverkeur

Bericht door Briolet »

Je kijkt er over heen. Dat staat in paragraaf 2.1, Artikel 2.

Daar staat nml dat dit niet in de wet zelf vastgelegd is, maar elders.
Bij algemene maatregel van bestuur wordt vastgesteld beneden welke massa aan platina, goud of zilver een voorwerp niet behoeft te worden gewaarborgd. Voor de verschillende edelmetalen kan die ondergrens verschillend worden vastgesteld.
En dat besluit vind je hier.

Wat me wel opvalt is dat er geen gelijkheid is tussen de metalen qua legering. bv. moet Palladium een minimum gehalte hebben van 500/- om zo genoemd te worden, maar het hoeft niet gekeurd te worden.

Platina moet minimaal 850/- zijn, terwijl 600/- ook een gangbaar hehalte is. Momenteel is die 600/- platina legering goedkoper dan palladiumhoudend 14kt witgoud, zodat ik dat nu ook vaker verkoop.
Plaats reactie