wrijfzetting

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

wrijfzetting

Bericht door kek »

Hallo allemaal,
Ik heb denk ik ongeveer alles gelezen wat er te lezen valt over de wrijfzetting. Nu wil ik het gaan proberen, maar ik heb geen slijpmachine en zal voorlopig wat gereedschap moeten kopen om te oefenen. Wie kan me adviseren waar ik mee moet beginnen... ik zie greinendraaiers... millegriffes... graveerstekers.... hier wordt de elst genoemd, maar dat woord kom ik bij BM niet tegen...
Wat zou ik om te beginnen kunnen kopen? Een setje? Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, want ik ben toe aan de uitdaging, maar wil niet meteen een slijpmachine aanschaffen. En ik welke dikte zilver kan ik het best beginnen als ik een zirkoniaatje wil proberen te zetten van 1à2 mm?
Ik hoop wat te horen. Dank, karin (kek)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Bericht door Erika »

Wat heb je al aan gereedschap en ervaring?!
Ik zou toch beginnen met 3 a 4 mm om te oefenen heb je 1 mm steen wel eens gezien als je maar een beetje te wild freest is het al te groot, met 3 a 4 mm zie je wat meer wat je doet.

De dikte ligt aan de hoogte van je steen. en ook wat je wilt maken natuurlijk ring, hanger oorbel etc.

Elsje maak je zelf van een kapot freesje,
Greinendraaiers heb je niet nodig voor wrijfzetting , milligriffe ook niet. Stekers eigenlijk ook niet,
Die gebruik je meer voor de verstoken zettingen waar je de steen vasthoudt met greinen die je steekt , maar wrijfzetting doe je de rand over de steen wrijven. dus hoef je ook geen greine te draaien.

Nodig, : boor, bolfreesjes en chatonfreesjes in de juiste maat.

Daarnaast, daarom de vraag wat heb je al in huis, een ringenkloof, hangmotor/dremel/micrometer, kapot boortje en handvatje (voor het elsje) , loep om te kijken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: wrijfzetting

Bericht door kek »

Erika schreef:Wat heb je al aan gereedschap en ervaring?!
Ik zou toch beginnen met 3 a 4 mm om te oefenen heb je 1 mm steen wel eens gezien als je maar een beetje te wild freest is het al te groot, met 3 a 4 mm zie je wat meer wat je doet.

De dikte ligt aan de hoogte van je steen. en ook wat je wilt maken natuurlijk ring, hanger oorbel etc.

Elsje maak je zelf van een kapot freesje,
Greinendraaiers heb je niet nodig voor wrijfzetting , milligriffe ook niet. Stekers eigenlijk ook niet,
Die gebruik je meer voor de verstoken zettingen waar je de steen vasthoudt met greinen die je steekt , maar wrijfzetting doe je de rand over de steen wrijven. dus hoef je ook geen greine te draaien.

Nodig, : boor, bolfreesjes en chatonfreesjes in de juiste maat.

Daarnaast, daarom de vraag wat heb je al in huis, een ringenkloof, hangmotor/dremel/micrometer, kapot boortje en handvatje (voor het elsje) , loep om te kijken

Dank je wel, Erika,
Ik heb wel eea aan gereedschap, nl een hangmotor, ringenkloof en meer... zo'n handvatje staat al in m'n bestellijstje, dus nu nog een elsje maken, ik heb inderdaad een mooi videootje gevonden waardoor ik denk dat ik dat ook wel kan...
Dank voor je tip om te beginnen met een iets groter steentje, dat ga ik zeker doen en zo'n loep lijkt me ook geen overbodige luxe.

Ik ga eerst maar eens een simpele ring maken, maar een plaatje kan ook en daar dan een hanger mee maken...

Ja, gaat lukken, je tips helpen me.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: wrijfzetting

Bericht door Cees »

Voor het maken van een wrijfzetting is het belangrijk dat er nauwkeurig geboord en gefreesd wordt. Rondist moet ongeveer 1/2 a max 1 mm onder het omliggende metaal oppervlak uitkomen, de steen moet exact in het uitgefreesde gat passen bij bovenwaartse zetting, voor een onderwaartse wrijfzetting is het belangrijk dat je goed kan frezen. Voor de een is een wrijfzetting heel makkelijk en voor een ander een crime.


Elsje kan van diverse materialen gemaakt worden, zelf heb ik de voorkeur voor zilverstaal. De top van je els moet mooi afgerond zijn en mag niet scherp zijn.

Er zijn 2 manieren van aanwrijven horizontaal en vertikaal.
Daniel Houwer heeft op zilvermaan een goede svs met horizontale aanwrijving.
Els voor vertikale en horizontale aanwrijving


els verticaal horizontaal.jpg
Bijlagen
wrijfzetting gebruik els.jpg
elsen.jpg
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: wrijfzetting

Bericht door kek »

Cees schreef:Voor het maken van een wrijfzetting is het belangrijk dat er nauwkeurig geboord en gefreesd wordt. Rondist moet ongeveer 1/2 a max 1 mm onder het omliggende metaal oppervlak uitkomen, de steen moet exact in het uitgefreesde gat passen bij bovenwaartse zetting, voor een onderwaartse wrijfzetting is het belangrijk dat je goed kan frezen. Voor de een is een wrijfzetting heel makkelijk en voor een ander een crime.


Elsje kan van diverse materialen gemaakt worden, zelf heb ik de voorkeur voor zilverstaal. De top van je els moet mooi afgerond zijn en mag niet scherp zijn.

Er zijn 2 manieren van aanwrijven horizontaal en vertikaal.
Daniel Houwer heeft op zilvermaan een goede svs met horizontale aanwrijving.
Els voor vertikale en horizontale aanwrijving



els verticaal horizontaal.jpg
Super! Fijne uitleg en zelfs met foto's! De eerste poging is intussen best goed geslaagd (in messing), nu op naar zilver en een kleiner steentje. dank, karin
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: wrijfzetting

Bericht door Cees »

Karin een plaatje zou leuk zijn.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: wrijfzetting

Bericht door kek »

/img]
Cees schreef:Karin een plaatje zou leuk zijn.
Ik heb nog geen idee hoe ik in dit forum een foto kan uploaden!
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: wrijfzetting

Bericht door kek »

Ik poog een foto te uploaden...
Bijlagen
IMG_20180615_172121186.jpg
IMG_20180603_132340784.jpg
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: wrijfzetting

Bericht door kek »

Cees schreef:Karin een plaatje zou leuk zijn.
Cees! Het is gelukt, kijk, onderaan was mijn eerste poging met een steentje van 3 mm in een stukje messing...
Daarna, dat was afgelopen weekend, heb ik die ring gemaakt met steentjes van 1.7 mm en ze zitten er nog steeds in!

Deze ring heb ik afgelopen weekend ook nog gemaakt, maar daar ben ik twee keer uitgeschoten...
Bijlagen
IMG_20180618_085019310.jpg
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: wrijfzetting

Bericht door Cees »

Ja uitschieters heb je allemaal wel eens. Kunst is om in het begin niet te veel druk uit te oefenen maar al wrijvend steeds iets meer druk te geven, totdat je een mooi glansrandje rondom de steen hebt.


Netjes gedaan hoor, controleren of de steen goed vast zit, duw maar met een speld tegen de achterkant van de steen. Duw je hem er uit dan zit ie niet meer goed en zat hij ook niet goed vast.


Als je met een steen begint van 2 mm en het gaat niet goed dan kan je altijd het gat nog gebruiken voor een iets grotere steen, of met greinen vastzetten
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: wrijfzetting

Bericht door kek »

Cees schreef:Ja uitschieters heb je allemaal wel eens. Kunst is om in het begin niet te veel druk uit te oefenen maar al wrijvend steeds iets meer druk te geven, totdat je een mooi glansrandje rondom de steen hebt.


Netjes gedaan hoor, controleren of de steen goed vast zit, duw maar met een speld tegen de achterkant van de steen. Duw je hem er uit dan zit ie niet meer goed en zat hij ook niet goed vast.


Als je met een steen begint van 2 mm en het gaat niet goed dan kan je altijd het gat nog gebruiken voor een iets grotere steen, of met greinen vastzetten

Dank je wel Cees, en weet een goede tip, al moet ik nu dus gaan uitvinden wat greinen zijn en hoe je dat doet :|
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: wrijfzetting

Bericht door Cees »

Greinen zijn kleine bolletjes die je kan maken met een greinendraaier, deze vallen dan half over de steen.
Je kan ze op 2 manieren maken, een grein eerst vrij steken met een steker en daarna afwerken met je greinendraaier of rechtstreeks steken met je greinendraaier.
Bedenk wel dat je de greinen draaier goed moet vasthouden. Zodanig dat eigenlijk alleen je wijsvinger de druk uitoefent.
Hoe greinen te maken daar zijn diverse YouTube filmpjes van

Je wil namelijk niet met een greinendraaier uitschieten in je andere hand, dit komt erger aan dan uitschieten met een steker.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
kek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: maandag 05-02-2018, 12:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: wrijfzetting

Bericht door kek »

Cees schreef:Greinen zijn kleine bolletjes die je kan maken met een greinendraaier, deze vallen dan half over de steen.
Je kan ze op 2 manieren maken, een grein eerst vrij steken met een steker en daarna afwerken met je greinendraaier of rechtstreeks steken met je greinendraaier.
Bedenk wel dat je de greinen draaier goed moet vasthouden. Zodanig dat eigenlijk alleen je wijsvinger de druk uitoefent.
Hoe greinen te maken daar zijn diverse YouTube filmpjes van

Je wil namelijk niet met een greinendraaier uitschieten in je andere hand, dit komt erger aan dan uitschieten met een steker.

Klinkt als iets waar ik meer over kan gaan uitzoeken. Weer een nieuw YouTube traject... En in september ga ik ook weer op cursus, nu bij de lapidaristenclub in Haarlem, daar is vast iemand die mij iets kan leren over greinendraaiers enzo...
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: wrijfzetting

Bericht door Cees »

Anders kom je een keer op donderdag avond naar de NLC Den Haag b;)
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Bericht door Maryluz »

Beetje oud onderwerp, hopelijk toch nog actief.
Als ik een zirkonia 3mm probeer aan te wrijven door met elsje er omheen te gaan (verticale wrijving), beweegt de steen mee. Het elsje raakt de steen en die draait dan mee of schuift onderuit.
Wat zou ik verkeerd kunnen doen?
Plaats reactie